Символіко-семантичне навантаження образу птаха як відображення релігійно-світоглядних уявлень у мистецтві палеоліту

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-8907.2019.2.53-63

Ключові слова:

мистецтво палеоліту, образ птаха, зооморфний код верхньої частини світобудови, символ душі, релігійно-світоглядні ідеї, характеристики зодіакальних сузір’їв

Анотація

Розглянуто палеолітичні композиції із зображенням птаха, які передають релігійно-світоглядні уявлення первісної людини. З’ясовано, що в мистецтві палеоліту образ птаха мав два головних значення: символу верхньої частини світобудови в бінарній та в триярусній вертикальній моделі всесвіту та символу душі, яка після смерті людини підіймається у вищий світ. Підкреслено семантичну спорідненість образу птаха як символу душі з образом жінки, яка вважалась носителькою душ ще не народжених дітей. Показано зв’язок провідних релігійно-світоглядних ідей, втілених в образі птаха, з характеристиками зодіакальних знаків, домінантних у час зародження цих ідей.

Матеріал надійшов 16.04.2019

Біографія автора

Yaroslava Bondarchuk, Національний університет «Острозька академія»

Кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри документознавства та інформаційної діяльності Національного університету «Острозька академія».

Посилання

  1. Bader, O. N. 1978. Elements of the cult of the stars in the Paleolithic. In Ancient Russia and Slavs, 40–46. Moscow: Nauka [in Russian].
  2. Bryushinkin, S. On the wisdom of the Aryan Zodiac. http://maxpark.com/user/2566502694/content/961200 [in Russian].
  3. Chmykhov, M. O. 2004. Astronomy in the life of primitive society (to the question of the time of the establishment of astronomical knowledge). In Ukrainian sky. Studios on the history of astronomy in Ukraine, ed. by O. Petruk, 20–30. Lviv: Pidstryhach Institute for Applied Problems of Mechanics and Mathematics of National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian].
  4. Chmykhov, M. O., N. M. Kravchenko, and I. T. Cherniakov. 1992. Archaeological and ancient history of Ukraine: a course of lectures. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
  5. Dagayev, M. M., Demin, V. G., Klimishin, I. A., and Chagurin, V. M. 1983. Astronomy. Moscow: Prosveschenie [in Russian].
  6. Emelyanov, V. V. 2001. Ancient Shumer. Essays of Culture. Saint Petersburg: Petersburg Oriental Studies. (World of the East) [in Russian].
  7. Formozov, A. A. 1980. Monuments of primitive art in the USSR. Moscow: Nauka (Series “Pages of the history of our motherland”) [in Russian].
  8. Frolov, B. A. 1981. About what told Siberian Madonna. Moscow: Znanie [in Russian].
  9. Frolov, B. A. 1992. Primitive graphics of Europe. Moscow: Nauka. P. 22. With reference to article: Lartet, E., Christy, H. 1865–1875. Reliquia aquitanica: In 3 Vol., 263–264. London; Nougier, L.-R. É, Robert, R. 1976. “Sceptre” du Magdalénien final pyrénéen. BSPA 31 [in Russian].
  10. Gladkikh, M. I., and V. N. Stanko. 1996. “The Art and Worldview of the Late Paleolithic Man (based on materials from Ukraine).” Archaeology 3:39–50. Kyiv: Institute of archaeology of the National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian].
  11. Gurshtein, A. A. 2011. Archaeoastronomical dossier: when was the zodiac born? Earth and the Universe. Popular science journal of the Russian Academy of Sciences 5:48–61. http://az.lib.ru/g/gurshtejn_a_a/text_2010_kogda_rodilsya_zodiaq.shtml [in Russian].
  12. Hall, M. P. 2004. Encyclopedic presentation of the Masonic Hermetic Kabbalistic and Rosicrucian symbolic philosophy, transl. from English by V. Tselishcheva. Moscow: AST: Astrel [in Russian].
  13. Larichev, V. Ye. 1978. Sculpture of a tortoise from the settlement of Malaya Syya and the problem of cosmogonic representations of the Upper Paleolithic man. In At the origins of creativity, 32–69. Novosibirsk: Science [in Russian].
  14. Shylov, Y. A. 1990. Space secrets of mounds. Moscow: Molodaya gvardiya [in Russian].
  15. Solonina, Yu. N., and Sokolova, E. G. 2003. Introduction to cultural studies. http://sbiblio.com/biblio/archive/solonin_vvedenie/01.aspx [in Russian].
  16. Stolyar, A. D. 1985. The Origin of Fine Arts. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
  17. Toporov, V. N. 2008. Fish. In Myths of the peoples of the world: encyclopedia. Vol. 2, chapters ed. S. A. Tokarev, 391–3. Moscow: Great Russian Encyclopedia [in Russian].
  18. Toynbee, Arnold. 1995. Investigation of the history. Vol. 1 (abbreviated version of volumes I–VI by D. C. Somervell), transl. from English by V. Shovkun. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].
  19. Yurkovets, V. P. Poster “Climatic Correlations”. https://docplayer.ru/32380181-Poster-klimaticheskie-korrelyacii-v-yurkovec.html [in Russian].
  20. Zubov, A. B. 1997. History of religions. Book One: Prehistoric and extrahistoric religions. Lecture course. Moscow: Planeta detey. https://www.e-reading.club/bookreader.php/107450/Zubov_-_Istoriya_religii.pdf [in Russian].

##submission.downloads##

Як цитувати

Bondarchuk, Yaroslava. 2019. «Символіко-семантичне навантаження образу птаха як відображення релігійно-світоглядних уявлень у мистецтві палеоліту». Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури 2 (Листопад):53-63. https://doi.org/10.18523/2617-8907.2019.2.53-63.