Володимир Великий і Анна Порфірородна як «нові Костянтин і Олена» у фресковому розписі Софії Київської

Автор(и)

  • Nadiia Nikitenko доктор історичних наук, професор; завідувач науково-дослідного відділу «Інститут “Свята Софія” Національного заповідника “Софія Київська”». Сфера наукових зацікавлень: історія та культура, монументальне мистецтво Візантії і Русі-України., Ukraine https://orcid.org/0000-0002-8524-3313

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-8907.2020.3.36-42

Ключові слова:

Візантія, Костянтин Великий, цариця Олена, Русь-Україна, Володимир Великий, Анна Порфірородна, хрещення Русі-України, Софія Київська, фрески Cофії, канонізація Володимира й Анни

Анотація

У фресках Софії Київської особливого значення надано актуальному для замовника розпису зіставленню княжого подружжя хрестителів Русі Володимира Великого і Анни Порфірородної зі святими Костянтином і Оленою: широко прославляється рівна апостолам діяльність княжого подружжя, обумовлена запровадженням ним правої віри, створенням нової християнської столиці та її сакрального атрибута – храму Святої Софії Премудрості Божої. Така послідовно проведена церковно-політична концепція розпису засвідчує три важливі речі: по-перше, органічний синтез у ній універсального і національного, по-друге, належність її часові Володимира – засновника і будівничого собору і, по-третє, активну підготовку імен Володимира й Анни до канонізації.

Матеріал надійшов 07.03.2020

Посилання

  1. Gerasimenko, N. V., A. V. Zakharova, and V. D. Sarabianov. 2009. “Izobrazheniia sviatykh vo freskakh Sofii Kievskoi. Zapadnoie prostranstvo osnovnogo obioma pod khorami [Images of saints in the frescoes of St. Sophia of Kyiv. Western space of the main volume under the choirs].” In Iskusstvo khristianskogo mira 11:208–56. Moscow: Izd-vo Pravoslavnogo Svyato-Tikhonovskogo gumanitarnogo universiteta [in Russian].
  2. Kievskii Sofiiskii sobor [St. Sophia Cathedral of Kyiv]. 1871. In Drevnosti Rossiiskogo gosudarstva 1, 2, 3. St. Petersburg [in Russian].
  3. Moldovan, Aleksandr. 1984. Slovo o zakone i blagodati Ilariona [A word about the law and grace of Hilarion]. Kyiv: Naukova dumka [in Russian].
  4. Nikitenko, Nadiia. 1987. “K ikonograficheskoi programme odnofigurnykh fresok Sofiiskogo sobora v Kieve” [“To the iconographic program of single-figure frescoes of St. Sophia Cathedral in Kyiv”]. Vizantiiskii vremennik 48:101–7 [in Russian].
  5. Nikitenko, Nadiia. 1999. Rus i Vizantiia v monumentalnom komplekse Sofii Kievskoi: Istoricheskaia problematika [Rus and Byzantium in the monumental complex of St. Sophia of Kyiv: Historical issues]. Kyiv: M. S. Hrushevsky Institute of Ukrainian Archeography and Source Study of the NAS of Ukraine [in Russian].
  6. Nikitenko, Nadiia. 2014. Sofiia Kievskaia i yeio sozdateli: tainy istorii [St. Sophia of Kyiv and its creators: secrets of history]. Kamenets-Podolskii: Medobory-2006 [in Russian].
  7. Nikitenko, Nadiia. 2018. Mozaiky ta fresky Sofii Kyivskoii [The mosaics and frescoes of St. Sophia of Kyiv]. Kyiv: Horobets [in Ukrainian].
  8. Nikitenko, Nadiia, and Viacheslav Kornienko. 2012. Drevneishiie graffiti Sofii Kievskoi i vremia yeio sozdaniia [The oldest graffiti of St. Sophia of Kyiv and the time of its creation]. Kyiv: M. S. Hrushevsky Institute of Ukrainian Archeography and Source Study of the NAS of Ukraine [in Russian].
  9. Popova, Olga, and Vladimir Sarabianov. 2017. Mosaics and Frescoes of Saint Sophia Cathedral in Kiev. Moscow: GAMMA-PRESS [in Russian].
  10. Rozen, Viktor. 1883. Imperator Vasilii Bolgaroboitsa: Izvlecheniia iz letopisi Yakh’i Antiokhiiskogo [Emperor Basil the Bulgar Slayer: Extracts from the Annals of Yahya of Antioch]. St. Petersburg [in Russian].
  11. Titmar Merzeburgskii [Thietmar of Merseburg]. 2005. Khronika [Chronicle], prepared by I. V. Diakonov. In 8 books. Moscow: Russkaia panorama [in Russian].

##submission.downloads##

Як цитувати

Nikitenko, Nadiia. 2020. «Володимир Великий і Анна Порфірородна як ‘нові Костянтин і Олена’ у фресковому розписі Софії Київської». Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури 3 (Листопад):36-42. https://doi.org/10.18523/2617-8907.2020.3.36-42.