Скіфський Танатос у новітніх вітчизняних виданнях : Рец. на: Вертієнко Г. В. Іконографія скіфської есхатології. – Київ, 2015. – 224 с.; Степанов М. В. Скифский хтонический миф и его отражение в погребальном обряде. – Киев, 2015. – 177 с.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-89071153548

Анотація

Від часів публікацій М. Ростовцева цікавість до скіфської культури не вщухає, а оскільки за останні сто років кількість відповідних знахідок зростала у прогресії, а наукові методи не стояли на місці, на сьогодні накопичилося чимало вдалих спроб занурення в картину світу іраномовних кочовиків степу.

Матеріал надійшов 01.05.2018

Біографія автора

Denys Korol, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Кандидат культурології, доцент кафедри культурології Національного університету «Києво-Могилянська академія». Сфера наукових інтересів: цивілізаційні процеси та ментальні моделі давнини; уявлення про смерть і потойбіччя; архаїчне мистецтво; скандинавістика.

Посилання

  1. Abaeva, Z. V. “Satana – Sataney-Guasha (epicheskiy obraz i khudozhestvennyy kontekst).” Skazaniya o nartakh – epos narodov Kavkaza [sb. statey]. Moskva: Nauka (1969): 372-395.
  2. Barkova, A. L. “Osetiny. indeytsy. bliznetsy.” Uchenye zapiski Instituta UNIK. Vypusk 3.— M. (2012): 23-33.
  3. Berezkin, Yuriy. “Mify glubokoy drevnosti.” Priroda 4 (2005): 55-61.
  4. Bessonova, Svetlana. Religioznye predstavleniya skifov. Kiev: Naukova dumka, 1983.
  5. Boychuk, V. V. “Obraz Kolaksaya v dynamitsi roz·hortannya estetyko-sakral'noho kul'turotvorchoho mekhanizmu strukturyzatsiyi skifs'koyi spil'noty.” Kul'tura narodov Prychernomor'ya (2011): 138-140.
  6. Vertiyenko, Hanna. Ikonohrafiya skifs'koyi eskhatolohiyi. Kyyiv: FOP Oleh Filyuk, 2015.
  7. Vertiyenko, Hanna. “Pryntsypy ta modeli rekonstruyuvannya pokhoval'no-pomynal'noyi obryadovosti iranomovnykh narodiv Yevraziys'koho stepu.” Skhodoznavstvo 39-40 (2007): 3-23.
  8. Vertiyenko, Hanna. “Relihiyni funktsiyi dzerkala u Skifiyi ta Irani (skifs'ka bohynya ta zoroastriys'ka Daena: spil'ni rysy?).” Skhidnyy svit 2 (2012): 29-42.
  9. Golan, Ariel. Mif i simvol. Moskva: Russlit, 1993.
  10. Gurevich, Aron. “Smert kak problema istoricheskoy antropologii: o novom napravlenii v zarubezhnoy istoriografii.” Odissey: Chelovek v istorii (1989): 114-135.
  11. Dyumezil, Zhorzh. Osetinskiy epos i mifologiya. Moskva: Nauka, Gl. red. vost. lit., 1976.
  12. Dyumezil, Zhorzh. Skify i narty. Sokr. per. s frants. A.Z. Almazovoy. Poslesl. V.I. Abaeva. Moskva: Nauka, Gl. red. vost. lit., 1990.
  13. Ivanesko, Anton. “Nartovskiy epos i skifskaya mifo-geograficheskaya traditsiya.” Donskaya arkheologiya 2 (1999): 30-39.
  14. Kleyn, Lev. Printsipy arkheologii. Sankt-Peterburg: Belveder, 2001.
  15. Korol, Denis. Vstup do іstorichnoї tanatologії: navchalniy posіbnik. Kiїv: NaUKMA, 2015.
  16. Korol’, Denis. “Kulturi і tsivіlіzatsії krіz prizmu mentalnostі.” Kulturologіya: Mogilyanska shkola : Kolektivna monografіya. Pіd red. M. A. Sobutskogo, D. O. Korolya, Yu. V. Dzhulaya. Kiїv: FOP Oleg Fіlyuk (2018): 69-91.
  17. Kudaeva, Zinaida. “Motiv «dvoynichestva» i simvolika «rastitelnogo koda» v adygskom folklore.” Vestnik Adygeyskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya 2: Filologiya i iskusstvovedenie 4 (207) (2017): 172-176.
  18. Kusaeva, Zalina. “Semiotika zerkala v folklorno-etnograficheskoy traditsii osetin.” Vestnik Kalmytskogo instituta gumanitarnykh issledovaniy RAN 3 (2016) : 63-73.
  19. Levin, Yuriy. “Zerkalo kak potentsialnyy semioticheskiy obekt.” Trudy po znakovym sistemam 22 (1988): 6-24.
  20. Lvova, Eleonora, et al. “Traditsionnoe mirovozzrenie tyurkov Yuzhnoy Sibiri: Prostranstvo i vremya. Veshchnyy mir.” Novosibirsk: Nauka, Sib. Otdelenie, 1988.
  21. Mukhitdinov, Kh. “Statuetki zhenskogo bozhestva s zerkalom iz Saksonokhura.” Sovetskaya Etnografiya 5 (1973): 99-105.
  22. Olkhovskiy, Valeriy. “K izucheniyu skifskoy ritualistiki: posmertnoe puteshestvie.” Pogrebalnyy obryad. Rekonstruktsiya i interpretatsiya drevnikh ideologicheskikh predstavleniy (Sbornik statey). Moskva: Vostochnaya literatura RAN (1999): 114-137.
  23. Petrov, Fedor. “K voprosu o pervonachalnom indoevropeyskom eskhatologicheskom mife.” Vestnik Chelyabinskogo gosudarstvennogo universiteta 10.1 (2003): 86-92.
  24. Petrov, Fedor. Eskhatologicheskiy mif: mif o gryadushchey gibeli i posleduyushchem vozrozhdenii mira. Chelyabinsk: Yuzhn.-Uralskoe kn. izd-vo, 2001.
  25. Petrukhin, Vladimir. “Pogrebeniya znati epokhi vikingov (po dannym arkheologii i lit. pamyatnikov).” «Rus i vsi yazytsi». Aspekty istoricheskikh vzaimosvyazey. Istoriko-arkheologicheskie ocherki. Moskva: Litres (2017): 73-89.
  26. Ragulenko, Sergey. “O semantike skifskogo zerkala iz Kelermesa (Chast III).” Vestnik Severo-Osetinskogo gosudarstvennogo universiteta imeni Kosta Levanovicha Khetagurova 1 (2017): 53-57.
  27. Raevskiy, Dmitriy. Ocherki ideologii skifo-sakskikh plemen: Opyt rekonstruktsii skifskoy mifologii. Moskva: Nauka, 1977.
  28. Skazaniya o nartakh. Osetinskiy epos. Per. s oset. Yu. Libedinskogo. 4-e izd., Tskhinvali: «Iryston», 1981.
  29. Steblin-Kamenskiy, Mikhail. “Prostranstvo i vremya v eddicheskikh mifakh.” Mif. Leningrad: Nauka (1976): 31-57.
  30. Stepanov, Mikhail. Skifskiy khtonicheskiy mif i ego otrazhenie v pogrebalnom obryade. Kiїv: FOP Oleg Fіlyuk, 2015.
  31. Stepanyan, Nina. “Motiv granata v rannesrednevekovom izobrazitelnom iskusstve.” Պատմա-բանասիրական հանդես 2 (2008): 210-229.
  32. Takazov, Fedar. “Arkhetipy Solntsa v osetinskoy mifologii.” Fundamentalnye issledovaniya 10-11 (2013): 2548-2551.
  33. Khazanov, Anatoliy. “Religiozno–magicheskoe ponimanie zerkala u sarmatov.” Sovetskaya etnografiya 3 (1964): 89-96.
  34. Shaub, Igor. “Kult Velikoy bogini u mestnogo naseleniya Severnogo Prichernomorya.” Stratum plus. Arkheologiya i kulturnaya antropologiya 3 (1999): 207-223.
  35. Yakimova, Yelena. “Mifologicheskie i istoricheskie tipy eskhatologiy.” Gumanitarnye vedomosti TGPU im. L.N. Tolstogo 4 (2012): 57-72.
  36. Yakobsen, Torkild. Sokrovishcha tmy: istoriya mesopotamskoy religii. Per. s angl. S.L. Sukhareva. Moskva: Izd-tvo «Vostochnaya literatura» RAN (1995).
  37. Yaspers, Karl. Smysl i naznachenie istorii. Per. s nem. 2-e izd. Moskva: Respublika, 1994.
  38. Albenda, Pauline. “Mirrors in the ancient Near East.” Notes in the
  39. History of Art 4.2/3 (1985): 2–9.
  40. Coleman, John E. “«Frying Pans» of the Early Bronze Age Aegean.” American Journal of Archaeology 89, no. 2 (1985): 191–
  41. doi:10.2307/504325.
  42. Langley, Patricia. “Why a pomegranate?” BMJ: British Medical
  43. Journal 321, 7269 (2000): 1153–1154.
  44. Lazongas, Efthymios G. “Side: the personification of the pomegranate.” Personification in the Greek World. Routledge (2017):99–109.
  45. Nielsen Niels A. “Freyr, Ullr, and the Sparlösa stone.” Medieval Scandinavia 2 (1969): 102–128.
  46. Yazici, Erdal. Voice of Sculptures. Hittite/Neo-Hittite World. Istanbul: Uranus, 2015.

##submission.downloads##

Як цитувати

Korol, Denys. 2019. « – 177 с». Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури 1 (Січень):85-93. https://doi.org/10.18523/2617-89071153548.