DOI: https://doi.org/10.18523/2617-8907.2020.3.36-42

Володимир Великий і Анна Порфірородна як «нові Костянтин і Олена» у фресковому розписі Софії Київської

Nadiia Nikitenko

Анотація


У фресках Софії Київської особливого значення надано актуальному для замовника розпису зіставленню княжого подружжя хрестителів Русі Володимира Великого і Анни Порфірородної зі святими Костянтином і Оленою: широко прославляється рівна апостолам діяльність княжого подружжя, обумовлена запровадженням ним правої віри, створенням нової християнської столиці та її сакрального атрибута – храму Святої Софії Премудрості Божої. Така послідовно проведена церковно-політична концепція розпису засвідчує три важливі речі: по-перше, органічний синтез у ній універсального і національного, по-друге, належність її часові Володимира – засновника і будівничого собору і, по-третє, активну підготовку імен Володимира й Анни до канонізації.

Матеріал надійшов 07.03.2020


Ключові слова


Візантія; Костянтин Великий; цариця Олена; Русь-Україна; Володимир Великий; Анна Порфірородна; хрещення Русі-України; Софія Київська; фрески Cофії; канонізація Володимира й Анни

Повний текст:

PDF

Посилання


Gerasimenko, N. V., A. V. Zakharova, and V. D. Sarabianov. 2009. “Izobrazheniia sviatykh vo freskakh Sofii Kievskoi. Zapadnoie prostranstvo osnovnogo obioma pod khorami [Images of saints in the frescoes of St. Sophia of Kyiv. Western space of the main volume under the choirs].” In Iskusstvo khristianskogo mira 11:208–56. Moscow: Izd-vo Pravoslavnogo Svyato-Tikhonovskogo gumanitarnogo universiteta [in Russian].

Kievskii Sofiiskii sobor [St. Sophia Cathedral of Kyiv]. 1871. In Drevnosti Rossiiskogo gosudarstva 1, 2, 3. St. Petersburg [in Russian].

Moldovan, Aleksandr. 1984. Slovo o zakone i blagodati Ilariona [A word about the law and grace of Hilarion]. Kyiv: Naukova dumka [in Russian].

Nikitenko, Nadiia. 1987. “K ikonograficheskoi programme odnofigurnykh fresok Sofiiskogo sobora v Kieve” [“To the iconographic program of single-figure frescoes of St. Sophia Cathedral in Kyiv”]. Vizantiiskii vremennik 48:101–7 [in Russian].

Nikitenko, Nadiia. 1999. Rus i Vizantiia v monumentalnom komplekse Sofii Kievskoi: Istoricheskaia problematika [Rus and Byzantium in the monumental complex of St. Sophia of Kyiv: Historical issues]. Kyiv: M. S. Hrushevsky Institute of Ukrainian Archeography and Source Study of the NAS of Ukraine [in Russian].

Nikitenko, Nadiia. 2014. Sofiia Kievskaia i yeio sozdateli: tainy istorii [St. Sophia of Kyiv and its creators: secrets of history]. Kamenets-Podolskii: Medobory-2006 [in Russian].

Nikitenko, Nadiia. 2018. Mozaiky ta fresky Sofii Kyivskoii [The mosaics and frescoes of St. Sophia of Kyiv]. Kyiv: Horobets [in Ukrainian].

Nikitenko, Nadiia, and Viacheslav Kornienko. 2012. Drevneishiie graffiti Sofii Kievskoi i vremia yeio sozdaniia [The oldest graffiti of St. Sophia of Kyiv and the time of its creation]. Kyiv: M. S. Hrushevsky Institute of Ukrainian Archeography and Source Study of the NAS of Ukraine [in Russian].

Popova, Olga, and Vladimir Sarabianov. 2017. Mosaics and Frescoes of Saint Sophia Cathedral in Kiev. Moscow: GAMMA-PRESS [in Russian].

Rozen, Viktor. 1883. Imperator Vasilii Bolgaroboitsa: Izvlecheniia iz letopisi Yakh’i Antiokhiiskogo [Emperor Basil the Bulgar Slayer: Extracts from the Annals of Yahya of Antioch]. St. Petersburg [in Russian].

Titmar Merzeburgskii [Thietmar of Merseburg]. 2005. Khronika [Chronicle], prepared by I. V. Diakonov. In 8 books. Moscow: Russkaia panorama [in Russian].






Copyright (c) 2020 Nadiia Nikitenko

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.