Ідеологічні інтерпеляції сучасних фільмів про УНР в українському культурному контексті (на прикладі стрічок «Таємний щоденник Симона Петлюри» (2018) та «Крути 1918» (2019))

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-8907.2020.3.49-61

Ключові слова:

історична політика, сучасний український кінематограф, «Таємний щоденник Симона Петлюри», «Крути 1918», УНР, Держкіно, ідеологія, Луї Альтюссер, державний ідеологічний апарат, репрезентація історії в кіно

Анотація

За допомогою теорії Луї Альтюссера проаналізовано ідеологічні інтерпеляції в сучасних українських фільмах про УНР, що утверджують «національний/націоналістичний історичний наратив» (термін Георгія Касьянова). Цей наратив був одним із центральних елементів консервативної ідеології часів президентства Петра Порошенка та утверджувався на рівні державних ідеологічних апаратів (Українського інституту національної пам’яті, Державного агентства України з питань кіно). Розглянуто дискусії щодо того, чи може історичний фільм претендувати на валідну історичну репрезентацію, з’ясовано його вплив на формування уявлень про минуле та роль в історичній політиці. Продемонстровано те, як стрічки «Таємний щоденник Симона Петлюри» та «Крути 1918» як інструменти історичної політики вбудовуються в логіку «реверсивної історії» в межах «національного/націоналістичного наративу»; актуалізують події часів УНР, щоб використати їх як легітимаційний ресурс; мобілізують та демонструють «вічний» характер російської агресії проти України.

Матеріал надійшов 11.05.2020

Біографії авторів

Kateryna Bohuslavska, Національний університет "Києво-Могилянська академія"

аспірантка кафедри культурології факультету гуманітарних наук Національного університету «Києво-Могилянська академія» (НаУКМА). Сфера наукових зацікавлень: історична політика України та Російської Федерації, memory studies, український та російський сучасний кінематограф, теорія кіно.

k.bohuslavska@ukma.edu.ua

Olha Briukhovetska, Національний університет "Києво-Могилянська академія"

кандидат філософських наук, старша викладачка кафедри культурології факультету гуманітарних наук Національного університету «Києво-Могилянська академія» (НаУКМА). Сфера наукових зацікавлень: візуальна культура, теорія кіно, українське кіно 1960-х.

olha.bryukhovetska@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Althusser, Louis. 1969. For Marx. London: Verso.
  2. Althusser, Louis. 1994. Ideology and Ideological State Apparatus (Notes Toward Investigation). In Mapping Ideology, ed. by Slavoj Žižek, 100–140. London, New York: Verso.
  3. Clark, Elizabeth. 2004. History, Theory, Text. Historians and the Linguistic Turn. Harvard University Press.
  4. Ferro, Mark. 1988. Cinema and History. Detroit: Wayne State UP.
  5. Ferro, Mark. 1993. “Kino i istoriya” [Cinema and History]. Voprosy istorii 2:47–57 [in Russian].
  6. Grindon, Leger. 1994. Shadows on the Past: Studies in the Historical Fiction Film. Temple University Press.
  7. Guynn, William. 2006. Writing History in Film. Routledge.
  8. Hall, Stuart. 1980. Encoding/Decoding. In Culture, Media, Language. Working Papers in Cultural Studies, 1972–79, ed. by Stuart Hall, 117–27. London, New York: Routledge in association with the Centre for Contemporary Cultural Studies University of Birmingham.
  9. Himka, John-Paul. 2012. Interventions: Challenging the Myths of Twentieth-Century Ukrainian History. In Alexei Miller and Maria Lipman. The Convolutions of Historical Politics. Budapest and New York: Central European University Press.
  10. Hobsbawm, Eric. 2000. “Izobretenie traditsiy.” Vestnik Yevrazii [Acta Eurasica] 1:47–62 [in Russian].
  11. Karl, Lars. 2011. “O geroiakh i liudiakh...” Sovetskoe kino o voine: vzgliad iz GDR. Moscow: Pamyatniki istoricheskoy mysli [in Russian].
  12. Kasianov, Heorhiy. 2018. Past continuous: istorychna polityka 1980-kh ‒ 2000-kh. Ukraina ta susidy. Kyiv: Laurus, Antropos Lohos-Film [in Ukrainian].
  13. Malinova, Olga. 2015. Aktualnoe proshloe: Simvolicheskaya politika vlastvuyushchej elity i dilemmy rossijskoj identichnosti. Moscow: Politicheskaya enciklopediya [in Russian].
  14. Miller, Aleksey. 2009. “Rossiya: vlast i istoriya.” Pro et Contra 3–4:6–24 [in Russian].
  15. Partiya «Blok Petra Poroshenka “Solidarnist”. 2015. Prohrama partiyi «Blok Petra Poroshenka “Solidarnist”». 12 zjizd, Serpen 28. https://solydarnist.org/wp-content/uploads/2015/12/programa_solidarnist.pdf [in Ukrainian].
  16. Rosenstone, Robert. 1988. “History in Images/History in Words: Reflections on the Possibility of Really Putting History onto Film.” The American Historical Review 93(5):1173–85. https://doi.org/10.1086/ahr/93.5.1173
  17. Sorlin, Pierre. 2000. “How to Look at an “Historical” Film.” In The Historical Film: History and Memory in Media, edited and with an introduction by Marcia Landy, 25–49. Rutgers University Press.
  18. Stubbs, Jonathan. 2013. Historical Film: A Critical Introduction. Bloomsbury Academic. Sturken, Maria. 1997. Tangled Memories. The Vietnam War, the AIDS Epidemic, and the Politics of Remembering. University of California Press Berkeley; Los Angeles; London.
  19. White, Hayden. 1988. “Historiography and Historiophoty.” The American Historical Review 93(5):1193–9. https://doi.org/10.1086/ahr/93.5.1193
  20. Yermolenko, Volodymyr, editor. 2019. Re-viziia istorii. Rosiiska istorychna propahanda ta Ukraina. Kyiv: K. I. S [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Як цитувати

Bohuslavska, Kateryna, і Olha Briukhovetska. 2020. «Ідеологічні інтерпеляції сучасних фільмів про УНР в українському культурному контексті (на прикладі стрічок «Таємний щоденник Симона Петлюри» (2018) та ‘Крути 1918’ (2019))». Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури 3 (Листопад):49-61. https://doi.org/10.18523/2617-8907.2020.3.49-61.