Філософсько-культурологічне обґрунтування деструкції в текстах митців українського авангарду

Автор(и)

  • Olena Shchokina кандидат культурології, доцент кафедри культурології, мистецтвознавства та філософії культури гуманітарного факультету Одеського національного політехнічного університету. Сфера наукових зацікавлень: філософія мистецтва, культурологія, мистецтвознавство, український авангард, сучасне мистецтво, Україна https://orcid.org/0000-0003-0367-4732

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-8907.2020.3.78-83

Ключові слова:

деструкція, авангард, свобода, людина, культура, мистецтво

Анотація

Деструкція є характерною межею всіх переломних етапів в історії культури, науки, філософії та мистецтва. Авангард, по суті, є певним породженням і водночас наслідком деструкції. Авангардисти розглядають деструкцію як необхідний крок до безмежної свободи особистості. Поняття «деструкція» в теоретизуванні авангарду є руйнуванням традиційних консервативних уявлень про соціальні ролі людини. Деструкція постає в сучасній все ще поставангардній культурі як своєрідна філософська гра, театр. Ролі цієї гри були зумовлені ще в період «панування» ідей і концепцій художнього класичного авангарду початку ХХ століття. Деструктивність, хоч як це парадоксально, була одним з етапів утвердження авангарду і водночас показом утопічності його ідей та, зрештою, занепадом. Деструктивність як знищення будь-яких проблисків інакомислення пізніше відбилася в диктаторстві культури радянського простору.

Матеріал надійшов 23.08.2020

Посилання

  1. Badiou, Alain. 2003. Manifest filosofii [The Manifesto of Philosophy]. Saint Petersburg: Machina [in Russian].
  2. Bogomazov, Alexander. 2005. “Ob iskusstve. Zametki teoreticheskogo haraktera [On art. Notes of a theoretical nature].” In Ukrainski avanhardysty yak teoretyky i publitsysty, 69–77. Kyiv: Triumf [in Russian].
  3. Bowlt, John Ellis. 1998. “Vasilij Kandinskij i teosofiya” [“Vasilii Kandinsky and Theosophy].” In Mnogogrannyj mir Kandinskogo [The Multifaceted World of Kandinsky], 30–42. Moscow: Nauka [in Russian].
  4. Burliuk, David. 1994. Fragmenty iz vospominanij futurista. Pisma. Stihotvoreniya [Fragments from the Futurist’s Memories. Letters. Poems]. Saint Petersburg: Pushkinskij fond [in Russian].
  5. Burliuk, David. 1996. “«Dikie» Rossii” [“«Wild»” of Russia”]. In Sinij vsadnik, 16–20. Moscow: Izobrazitelnoe iskusstvo [in Russian].
  6. Fromm, Erich. 1998. Anatomiya chelovecheskoj destruktivnosti [The anatomy of human destructiveness]. Moscow: AST-LTD [in Russian].
  7. Homich, Elena. 2001. “Chelovek” [“Man”]. In Vsemirnaia entciklopediia: Filosofiia, 1206–7. Moscow: AST; Minsk: Harvest, Sovremennyj literator [in Russian].
  8. Kandinsky, Vasily. 2008. Izbrannye trudy po teorii iskusstva [Selected Works on Art Theory]. Vol. 1: 1901-1914. Moscow: Gileya [in Russian].
  9. Malevitch, Kazimir. 1986. Ecrits. Presentes par Andrei Nakov. Traduits du Russe par Andree Robel. Nouvelle edition revue et augmentee. Paris: Edition Gerard Lebovici.
  10. Malevitch, Kazimir. 2001. Chernyj kvadrat [Black Square]. Saint Petersburg: Azbuka [in Russian].
  11. Petrytskyi, Anatol. 2005. “Suchasne mystetstvo i maliarstvo” [“Modern Art and Painting”]. In Ukrainski avanhardysty yak teoretyky i publitsysty, 223–6. Kyiv: Triumf [in Ukrainian].
  12. Semenko, Mykhail. 2005a. “Chto takoe destruktciia?” [“What is destruction?”]. In Ukrainski avanhardysty yak teoretyky i publitsysty, 242–3. Kyiv: Triumf [in Russian].
  13. Semenko, Mykhail. 2005b. “Kverofuturizm” [“Quero-futurism”]. In Ukrainski avanhardysty yak teoretyky i publitsysty, 241–2. Kyiv: Triumf [in Ukrainian].
  14. Semenko, Mykhail. 2005c. “Poezomaliarstvo” [“Poetic-painting”]. In Ukrainski avanhardysty yak teoretyky i publitsysty, 239–240. Kyiv: Triumf [in Ukrainian].
  15. Shkurupii, Heo. 1927. “Chomu my zavzhdy na barykadakh” [“Why We Are Always on Barricades”]. Nova generatsiia 2:30–4. Kharkiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Як цитувати

Shchokina, Olena. 2020. «Філософсько-культурологічне обґрунтування деструкції в текстах митців українського авангарду». Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури 3 (Листопад):78-83. https://doi.org/10.18523/2617-8907.2020.3.78-83.