Теорія ікони Христоса Яннараса

Автор(и)

  • Tina Mosiakina Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-8907.2021.4.64-69

Ключові слова:

ікона, теорія ікони, іконологічна мова, ерос, апофатизм, кенозис, кенотична антропологія

Анотація

У статті проаналізовано феномен ікони як категорії пізнання з огляду на основні постулати Х. Яннараса, а також умови функціонування іконологічного регістру мови. Виявлено зв’язок між істиною та іконою, а також специфіку першої, що полягає в особистісності та існуванні її у сфері розділеного досвіду. Здійснено аналіз апофатичності ікони в тлумаченні Х. Яннараса, а також впливу зрілої теорії ікони на формування антропологічного погляду «зсередини» іконологічної мови. Зроблено висновок, що рух від екстазу до аскези як від естетичного до етичного є визначальним для православної кенотичної антропології.

Біографія автора

Tina Mosiakina, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Мосякіна Тіна Володимирівна – аспірантка кафедри культурології факультету гуманітарних наук Національного університету «Києво-Могилянська академія» (НаУКМА). Сфера наукових зацікавлень: теорія ікони, теоестетика, патристика та літургіка.

t.mosiakina@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Elsner, Jas. 2012. “Iconoclasm as Discourse: From Antiquity to Byzantium.” The Art Bulletin 94(3): 368–94. https://doi.org/10.1080/00043079.2012.10786048
  2. Gavryushin, Nikolai. 1995. “Christianity and ecology.” In Christianity and Culture Today. Cristianesimo e cultura oggi, 174–84. Moscow: Italian Institute of Culture [in Russian].
  3. Groys, Boris. 2009. “Curator as an iconoclast.” Moscow Art Magazine 73–4. http://moscowartmagazine.com/issue/20/article/291 [in Russian].
  4. Hart, David Bentley. 2010. The Beauty of the Infinite: The Aesthetics of Christian Truth. Moscow: BTI [in Russian].
  5. Hupalo, Mariia. 2020. Book review: S. Mitralexis. Ever-Moving Repose: A Contemporary Reading of Maximus the Confessor’s Theory of Time. Analecta of the UCU. Series: Theology 7: 419–25. https://nz-theology.ucu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/06/r3_gupalo_419-425.pdf [in Ukrainian].
  6. Klimkov, Oleg. 2018. “On the difference of views on the image and likeness of God in Eastern Patristics.” Dialogue 2(11). https://cyberleninka.ru/article/n/o-razlichii-vozzreniy-na-obraz-i-podobie-boga-v-vostochnoy-patristike [in Russian].
  7. Lepakhin, Valerii. 2001. Icon and iconicity. Lviv: Svichado [in Ukrainian].
  8. Limonchenko, Vira. 2015. “Apophatic way: darkness or light? (interpretation of the apophatic way in the theology of V. N. Lossky).” Grani 4: 100–6. https://core.ac.uk/download/pdf/268616743.pdf [in Russian].
  9. Pomerants, Grigorii. 1995. “Iconological thinking as a system and dialogue of semiotic systems.” http://liv.piramidin.com/publ/Pomerants_G/ikonologicheskoie.htm [in Russian].
  10. Redin, Nikolai. 2018. “What is theology of Christ imitation?” Bulletin of the Russian Christian Academy of Humanities 2. https://cyberleninka.ru/article/n/chto-takoe-bogoslovie-podrazhaniya-hristu [in Russian].
  11. Rumpza, Stephanie. 2020. “Longing in the flesh: a phenomenological account of icon veneration.” International Journal of Philosophy and Theology 81(5): 466–84. https://doi.org/10.1080/21692327.2020.1815559
  12. Schmemann, Alexander, protopresbyter. 2007. The historical path of Orthodoxy. Moscow: Palomnik [in Russian].
  13. Yannaras, Christos. 2006. Person and Eros. Domos Publications [in Greek].

##submission.downloads##

Надіслано в редакцію

2021-06-16

Опубліковано

2021-06-17

Як цитувати

Mosiakina, Tina. 2021. «Теорія ікони Христоса Яннараса». Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури 4 (Червень):64-69. https://doi.org/10.18523/2617-8907.2021.4.64-69.