Тератологічний сюжет орнаменту південної вежі Софії Київської
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-8907.2021.4.70-79Ключові слова:
Софія Київська, датування собору, світські фрески веж, історичні і символічні сюжети, династичний шлюб Володимира і Анни, шлюбний лейтмотив фресок, центральний терато- логічний сюжет, семантичний кодАнотація
Софія Київська, побудована у 1011–1018 рр. на зламі правлінь Володимира Великого і Ярослава Мудрого, зберегла велику кількість унікальних світських фресок. Їхнім замовником був Володимир, якому належить задум храму, що відобразилося в мозаїках і фресках. У двох сходових вежах розгорнуто тріумфальний фресковий цикл, що за візантійською традицією прославляє свого замовника. Фрески розповідають про укладення династичного шлюбу між князем Володимиром Великим і візантійською принцесою Анною Порфірородною на зламі 987–988 рр., який започаткував собою хрещення Київської держави. Цикл складається з оповідальних історичних та символічних (орнаментальних, зооморфних і тератологічних 1) сюжетів. Центральною композицією символічного характеру є загадковий тератологічний сюжет з п’яти взаємопов’язаних медальйонів, розміщений на склепінні південної вежі. Декодування семантичного коду сюжету виявляє скандинавський мотив і тісний смисловий зв’язок із будівничим Софії князем Володимиром. Показано семантичну єдність сюжету як із фресковим циклом веж, до якого він входить, так і з ідейною концепцією усього храмового комплексу як меморіалу хрещення Русі-України.
Посилання
- Aynalov, Dmitriy, and Yegor Redin. 1889. Kiyevo-Sofiyskiy sobor: Issledovaniye drevney mozaicheskoy i freskovoy zhivopisi [Kyiv-Sophia Cathedral: Research of the olden mosaic and fresco painting]. St. Petersburg [in Russian].
- Cirlot, Juan Eduardo. 1994. A dictionary of symbols. Moscow: REFL-book [in Russian].
- Davidson, Hilda Roderick Ellis. 2008. Drevnie skandinavy. Syny severnyh bogov [The ancient Scandinavians. The sons of Northern gods]. Moscow: Tsentrpoligraf [in Russian].
- Demchuk, Ruslana. 2008. Hram Sofii u symvolichnomu prostori Rusi-Ukrainy [The Temple of Sophia in the symbolic space of Rus-Ukraine]. Kyiv: Kyiv-Mohyla Academy [in Ukrainian].
- Demchuk, Ruslana. 2014. “Himericheskiy bestiariy v stenopisi bashen Sofii Kievskoy [The chimerical bestiary in the wall paintings of the towers of St. Sophia of Kyiv].” In Sofiia Kyiivska: Vizantiia. Rus. Ukraina. Vyp. III : zb. nauk. prats, prysviachena 170-littiu z dnia narodzhennia N. P. Kondakova (1844–1925) [Sophia of Kyiv: Byzantium. Russia. Ukraine. Issue III: a collection of scientific works dedicated to the 170th anniversary of the birth of N. P. Kondakov (1844–1925)], 327–42. Kyiv [in Russian].
- Grabar, Andre. 2000. L’Empereur dans l’art Byzantin [The Emperor in the Byzantine art]. Moscow: Ladomir [in Russian].
- Guénon, Rene. 2004. Simvoly sviaschennoi nauki [The symbols of the Holy Science]. Moscow: Belovode [in Russian].
- Gurevich, A. 2020. “Drevnie germantsy. Vikingi [The Olden Germans. Vikings].” In Izbrannyie trudy [Selected Works], vol. 1. Moscow; St. Petersburg: Tsentr gumanitarnyh initsiativ [in Russian].
- Ivanovskaya, V. 2008. Skandinavskie ornamenty [Scandinavian ornaments]. Moscow: V. Shevchuk [in Russian].
- Jackson, T. 2012. Islandskie korolevskie sagi o Vostochnoi Evrope. [The Icelandic Royal Sagas on Eastern Europe]. Moscow: Universitet Dmitriya Pozharskogo [in Russian].
- “Kievskiy Sofiiskiy sobor [St. Sophia Cathedral of Kyiv].” 1871. In Drevnosti Rossiiskogo gosudarstva [Antiquities of the Russian State], 1, 2, 3 + 55 tab. St. Petersburg [in Russian].
- Kondakov, N. 1888. “O freskah lestnits Kievo-Sofiyskogo sobora [On the frescoes of the staircases of Kyiv Sophia Cathedral].” Zapiski Russkogo arkheologicheskogo obshchestva [The notes of the Russian Archeological Society] 3, issue 3 and 4: 287–306 [in Russian].
- Muratova, Kseniya. 1984. The Medieval Bestiary. Author of the introductory article and comments K. Muratova. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
- Nikitenko, Nadiia. 1994. “K atributsii freskovogo tsikla bashen Sofii Kievskoy [To the attribution of the fresco cycle of the towers of St. Sophia of Kyiv].” In Rossiyskoe vizantinovedenie: Itogi i perspektivyi [The Russian Byzantine studies: results and perspectives. Conference theses], 104–6. Moscow-Leningrad: Nauka [in Russian].
- Nikitenko, Nadiia. 1996a. “Istorychni siuzhety rozpysu basht Sofii Kyivskoi [The historical plots of the painting in the towers of St. Sophia of Kyiv]”. In Tretii mizhnarodnyi konhres ukrainistiv. Dopovidi ta povidomlennia [The third international congress of Ukrainists. Reports and communications], 205–210. Kharkiv, 26–29 September, 1996. Kyiv: Oberehy [in Ukrainian].
- Nikitenko, Nadiia. 1996b. “Sviata Sofiia Kyivska: novyi pohliad na yii istoriiu, arkhitekturu ta rozpys [Saint Sophia of Kyiv: a new view on its history, architecture and painting].” Logos: A Journal of Eastern Christian Studies 37, nos. 1–4: 93–188. Ottawa [in Ukrainian].
- Nikitenko, Nadiia. 1997a. “Svitski fresky Sofii Kyivskoi: nove datuvannia soboru i osmyslennia siuzhetiv [The secular frescoes of St. Sophia of Kyiv: new dating of the cathedral and comprehending of plots].” Proseminarii: Mediievistyka. Istoriia tserkvy, nauky i kultury [Proseminarium: Medieval Studies. History of the church, science and culture] 1: 27–51. Kyiv: Taras Shevchenko National University of Kyiv [in Ukrainian].
- Nikitenko, Nadiia. 1997b. “O soderzhanii freskovoy rospisi lestnichnyih bashen Sofii Kievskoy [On the content of the fresco painting of the staircase towers of St. Sophia of Kyiv].” In Pamyatniki kultury. Novyie otkryitiya [The monuments of culture. New findings], 117–25. Moscow: Nauka [in Russian].
- Nikitenko, Nadiia. 1998. “Novi dani do istorii khreshchennia Rusi [New data on the history of Rus’ baptismal].” Naukovi zapysky NaUKMA [NaUKMA Research Papers. History] 3: 4–11. http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/10112/Nikitenko_Novi_dani_do.pdf [in Ukrainian].
- Nikitenko, Nadiia. 1999. Rus’ i Vizantiia v monumental’nom komplekse Sofii Kievskoi: Istoricheskaia problematika [Rus and Byzantium in the monumental complex of St. Sophia of Kyiv: Historical issues]. Kyiv: М. S. Hrushevsky Institute of Ukrainian Archeography and Source Studies [in Russian].
- Nikitenko, Nadiia. 2011. “Secular Frescos of St. Sophia of Kiev: a new attribution.” In Proceedings of 22nd International Congress of Byzantine Studies 3: 6. Sophia, 22–27 August 2011.
- Nikitenko, Nadiia. 2017. Svitski fresky Sofii Kyivskoi. Taiemnychyi kod istorii [The secular frescoes of St. Sophia of Kyiv. The mysterious code of history]. Kharkiv: FОP Panov А. М. [in Ukrainian].
- Nikitenko, Nadiia, and Ruslana Sementsova. 1996. “Triumfalniyat freskov tsikl v kulite na tserkvata “Sv. Sofiya” v Kiev [The triumphal fresco cycle in the towers of St. Sophia church in Kyiv]”. Arheologiya [Archeology] 1: 49–54. Sofiya [in Bulgarian].
- Plyusch, O., Mamolat, E., Erko, A., and Babyuk, V. 1963. Materialyi po obsledovaniyu sostoyaniya zhivopisi v yuzhnoy bashne Sofii Kievskoy i proektnyie predlozheniya po ee restavratsii. 1963 god. Kiev. Nauchnyi arhiv Natsionalnogo zapovednika “Sofiia Kievskaia” [Materials on examining the state of painting in the southern tower of St. Sophia of Kyiv and project proposals for its restoration. The year of 1963. Kyiv. The Research Archive of “St. Sophia of Kyiv” National Conservation Area] [in Russian].
- Sementovskiy, N. 1857. “Skazanie o lovah velikih knyazey kievskih [The legend of the hunting of the Great Dukes of Kyiv].” In Galereya kievskih dostoprimechatelnyih vidov i drevnostey [The gallery of Kyiv sights and antiquities], 77–100. Kyiv [in Russian].
- Sementovskiy, N. 1900. Kiev, ego svyatyni, drevnosti, dostopamyatnosti i svedeniya, neobhodimyie dlya ego pochitateley i puteshestvennikov [Kyiv, its shrines, antiquities, memorabilia and information necessary for his admirers and travelers (7th ed.)]. Kyiv [in Russian].
- Sharleman, N. 2015. Priroda i lyudi Kievskoy Rusi. Vospominaniya. Avtobiografii. Perepiska [Nature and people of Kyivan Rus. Memories. Autobiography. Correspondence]. Kyiv: Antikvar.
- Stasov, V. 1887. Slavyanskiy i vostochnyi ornament po rukopisyam drevnego i novogo vremeni [Slavic and oriental ornament based on manuscripts of ancient and modern times]. St. Petersburg [in Russian].
- Uvarov, A. 1908. Hristianskaya simvolika [Christian Symbolism]. Moscow [in Russian].
- Vysotskiy, S. 1989. Svetskie freski Sofiyskogo sobora v Kieve [Secular frescoes of St. Sophia Cathedral in Kyiv]. Kyiv: Naukova dumka [in Russian].
- Zakrevskiy, N. 1868. Opisanie Kieva [The description of Kyiv]. Vol. 2. Moscow [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Nadiia Nikitenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії CC BY 4.0 Creative Commons Attribution International License, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).