Даниїл та Раґнарьок: гібридна ментальність в образотворчій традиції ранньої Русі
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-8907.2021.4.80-89Ключові слова:
культурна гібридність, мистецтво раннього середньовіччя, варяги, Софія Київська, фрески веж, семантичний код, Раґнарьок, Фенрір, Даниїл з левами, есхатологія, сотеріологія, нордичний світоглядАнотація
Проаналізовано випадки ранньосередньовічної іконографії, що демонструють одночасне різно-рівневе прочитання закодованої в образах ідеології. Образи біблійного походження та візантійської стилістики нерідко мають по регіонах тубільне дохристиянське прочитання та перекодування, визначені ситуаціями культурної гібридності. Стосунки скандинавів і слов’ян у IX–XI ст. є лише поодиноким прикладом такого явища. У контексті спільності іконографічного мотиву протистояння героя потворам («Даниїл з лева-ми», «Тюр та Фенрір» etc.) висунуто тезу про глобальні есхатологічні настрої в Європі та на Передньому Сході починаючи з 536–540 рр., за кліматичного струсу і пандемії. На нашу думку, північно-європейська смуга пережила тоді зародження власної сотеріології на прикладі ідеї Раґнарьоку (явленої, зокрема, відповідною образотворчою символікою). Статтю надихнула інтерпретація Н. Нікітенко зниклої фрески з південної вежі Софії Київ-ської, де з двоголової вовкоподібної потвори начебто проступає обличчя особи зі зброєю в руці. Тезидослідниці про Одіна, Фенріра та Раґнарьок викликали в нас підтримку й водночас низку зауважень. Наостанок зроблено кілька сміливих припущень на основі контексту цього сюжету на стінах Софії Київської.
Посилання
- Androshchuk, Fedir. 2016. “What Does Material Evidence tell Us about Contacts between Byzantium and the Viking World c.800–1000?” In Byzantium and the Viking World, 91–116.
- Aynalov, Dmitriy, and Yegor Redin. 1889. Kievo-Sofiyskiy sobor. Issledovanie drevney mozaicheskoy i freskovoy zhivopisi. St. Petersburg [in Russian].
- Arkhipova, Yelizaveta, and Aleksey Tolochko. 2011. “«Novaya datirovka» Sofiyskogo sobora v Kieve: Kritika gipotezy.” Rossiyskaya arkheologiya 3: 120–129 [in Russian].
- Axboe, Morten. 2001. “Amulet pendants and a darkened sun. On the function of the gold bracteates and a possible motivation for the large gold hoards.” In Roman gold and the development of the early Germanic kingdoms, history and antiquities, 119–136. Stockholm.
- Berg, Knut. 1958. “The Gosforth Cross.” Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 21(1/2): 27–43.
- Demchuk, Ruslana. 2006. “Medieval world view paradigm in the plot of Sofia Kyivska towers.” NaUKMA Research Papers 49: Teoriia ta istoriia kultury 49–55. http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/7676/Demchuk_Seredn%27ovichna_svitohlyadna_paradyhma.pdf?sequenc1&isAllowed=y [in Ukrainian].
- Demchuk, Ruslana. 2008. Khram Sofii u symvolichnomu prostori Rusi-Ukrainy. Kyiv [in Ukrainian]. Demchuk, Ruslana.2014. “Khimericheskiy bestiariy v stenopisi bashen Sofii Kievskoy.” Sofіya Kyivska: Vіzantіya. Rus. Ukraina IV:327–342 [in Russian].
- Domanovsky, Andrey. 2014. “St. Sophia of Kyiv Cathedral’s Millennium in Contemporary Ukrainian Historiography (a Critical Survey).”Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia: Istoriia Ukrainy. Ukrainoznavstvo: istorychni ta filosofski nauky 19: 6–26.
- Ellis Davidson, Hilda. 1990. Gods and Myths of Northern Europe.2nd ed. London.Gräslund, Bø, and Niel Price. 2012. “Twilight of the gods? The ‘dustveil event’ of AD 536 in critical perspective.” Antiquity 86(332): 428–43.
- Gräslund, Bø, and Niel Price. 2012. “Twilight of the gods? The ‘dustveil event’ of AD 536 in critical perspective.” Antiquity86(332): 428–43.
- Gurevich, Aron. 2007. Izbrannye trudy. Kultura srednevekovoy Yevropy. St. Petersburg [in Russian].
- Håkansdotter, Lina. 2013. “Vikings as transmigrant People: a New Approach to hybrid Artifacts.” Baltic Worlds 2: 24–8.
- Korol, Denis. 2016. “Some Slavic-Scandinavian Thanatological parallels in the Ancestors’ Cult Context.” Virtus 7: 13–9. https://www.researchgate.net/publication/306317650_Some_Slavic-Scandinavian_thanatological_parallels_in_the_Ancestor’s_cult_ontext_Nekotorye_slavano-skandinavskie_tanatologiceskie_paralleli_v_kontekste_kulta_predkov_2016 [in Russian].
- Kotyshev, Dmitriy. 2018. “Russkaya zemlya v srednem Podneprove:ot potestarnykh struktur k rannemu gosudarstvu.” Paleorosiya. Drevnyaya Rus vo vremeni, v lichnostyakh, v ideyakh 2(10): 24–47 [in Russian].
- Langer, Johnni. 2018. “The Wolf’s Jaw: an Astronomical Interpretation of Ragnarök.” Archaeoastronomy and Ancient Technologies 6(1): 1–20.
- Lotman, Juri. 1989. “Problema vizantiyskogo vliyaniya na russkuyu kulturu v tipologicheskom osveshchenii.” In Vizantiya i Rus, 227–36. Moscow [in Russian].
- Mikheev, S. M. 2009. «Svyatopolk sѣde v Kievѣ po ottsi»: Usobitsa 1015–1019 godov v drevnerusskikh i skandinavskikh istochnikakh. Moscow: Institut slavyanovedeniya RAN. (Slavyano-germanskie issledovaniya. Vol. 4) [in Russian].
- Mnatsakanyan, Suren. 1977. “Relefnye izobrazheniya i simvolika Daniila v memorialnoy plastike Armenii rannego srednevekovya.”6: 48–64 [in Russian].
- Nikitenko, Nadezhda. 1988. “Programma odnofigurnykh fresok Sofiyskogo sobora v Kieve i eyo ideynye istoki.” Vizantiyskiy vremennik 49: 174–5 [in Russian].
- Nikitenko, Nadezhda.1999. Rus i Vizantiya v monumentalnom komplekse Sofii Kievskoy: istoricheskaya problematika. Kyiv [in Russian].
- Nikitenko, Nadezhda. 2012. “Freski «Ritualnoe ubiystvo medveditsy» i «Gotskie igry» v severnoy bashne Sofii Kievskoy: novoe osmyslenie syuzhetov.” Sofіya Kyivska: Vіzantіya. Rus`. Ukraina II: 301–25 [in Russian].
- Nikitenko, Nadezhda. 2014. “Rozhdenie nauki o mozaikakh i freskakh Sofii Kievskoy: fenomen N. Kondakova, D. Aynalova i Ye. Redina.” Sofіya Kyivska: Vіzantіya. Rus`. Ukraina IV: 51–105 [in Russian].
- Nikitenko, Nadezhda. 2014. Sofiya Kievskaya i ee sozdateli: tayny istorii. Kamenets-Podolskiy [in Russian].
- Nikitenko, Nadezhda. 2017. Vid Tsarhoroda do Kyieva. Kyiv [in Ukrainian].
- Nikitenko, Nadezhda. 2018. Mozaiky ta fresky Sofii Kyivskoi = Mosaics and Frescos of St. Sophia of Kyiv. Kyiv [bilingual].
- Nikitenko, Nadezhda. 2021. “Teratological plot of the ornament in the South Tower of St. Sophia of Kyiv.” NaUKMA Research Papers. History and Theory of Culture 4: 70–9 [in Ukrainian].
- Nordvig, Mathias, and Felix Riede. 2018. “Are there echoes of the AD 536 event in the Viking Ragnarok myth? A critical appraisal.” Environment and History 24(3): 303–24.
- Melnikova, Yelena. 2011. “How Christian Were Viking Christians?”Ruthenica. Supplementum 4: 90–107.
- Orlov, Ruslan. 1991. “Vizantiya i Rus`. Problema dialoga kultur.” In Yuzhnaya Rus` i Vizantiya : (k XVIII kongressu vizantinistov),157–66. Kyiv [in Russian].
- Orlov, Ruslan. 2010. “Yavlenie bifurkatsii v druzhinnoy kulture Drevney Rusi.” Arkheolohiia i davnia istoriia Ukrainy 1. Kyiv [in Russian]. Osharina, Olga. 2007. “Obraz sv. Daniila vo rvu lvinom v rannevizantiyskom iskusstve.” Vspomogatelnye istoricheskie distsipliny XXX: 45–55 [in Russian].
- Raevskiy, Dmitriy. 2006. Mir skifskoy kultury. Moscow [in Russian]. Shcheglova, Olga. 2010. “Tayna «plyashushchikh chelovechkov» i «sledy nevidannykh zverey». Antropo- i zoomorfnye izobrazheniya v ranneslavyanskoy metalloplastike.” In Slavyano-russkoe yuvelirnoe delo i ego istoki, 146–71 [in Russian].
- Sindbæk, Søren. 2013. “Broken links and black boxes: material affiliations and contextual network synthesis in the Viking world.” In Network Analysis in Archaeology: New approaches to Regional Interaction, ed. Carl Knappett, 71–94. Oxford University Press.
- Tolochko, Aleksey. 1992. Knyaz v Drevney Rusi: vlast, sobstvennost, ideologiya. Kyiv [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Denys Korol
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії CC BY 4.0 Creative Commons Attribution International License, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).