Мистецтво перформансу: проміжне мистецтво, інтермедіальність та інтердисциплінарність
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-8907.2021.4.99-105Ключові слова:
живе мистецтво, інтердисциплінарність перформансу, інтермедіальність перформансу, мистецтво дії, мистецтво перформансу, соціальне мистецтво, сучасне мистецтво,, публічне мистецтвоАнотація
Незвичайне явище, помічене в другій половині XX ст. Дж. Остіном, Р. Шехнером, В. Тернером і назване тепер перформансом у різних наукових спрямуваннях, можна порівняти з пульсуючим протуберанцем, сонячним зайчиком чи водою. Адже щоразу, «спійманий», він залишає по собі абсолют но новітню форму, новий вид у мистецтві чи жанрове утворення. Кудись зникаючи, розчиняючись і стабілізуючись у культурі, з’являється згодом зовсім в іншому місці в інший час у непередбачуваний спосіб (це і є його головна особливість), знову в невизначеній іпостасі. Навіть запозичена з англійської його назва залишає поле для роздумів: це вже не вистава, але й не показ/демонстрація, не продуктивність/ефективність, але рушійна сила. Так, він проявляється в інклюзії в культурі й креативності людей з синдромом Дауна, у витівках О. Ляшка та інших політиків, сучасних новоутвореннях спортивного та віртуального характеру тощо. Уможлививши нове, перформанс водночас не є чимось новим у культурі, але важливо, що саме в цьому явищі синтезуються новітні технології з традиційним мистецтвом та й із самим життям. Завдяки відсутності будь-якої лінії розмежування з щоденною креативністю, самодіяльною творчістю й утвореною а́кторами особливою реальністю, перформанс спроможний викликати потужні емоційні стани й відчуття взаємозв’язку людей у суспільстві. Таке явище потребує ретельного вивчення, оскільки може поставати у вигляді зручної форми для маніпуляції, насилля й недбалого ставлення до людської гідності, здоров’я чи життя. Ця форма творчості не підпорядкована жодному прогнозу, контролю та є складною для впізнаваності навіть фахівцям. Розчиняючись у нових медіа та долаючи межі окремих дисциплін, така форма творчості залишається малозрозумілою, кожен може інтерпретувати її у свій спосіб. Проте саме широкий потенціал цього інтердисциплінарного та інтермедіального культурного явища дає змогу віднайти приховані закономірності та складники проявів його існування в сучасному світі.
Посилання
- Art-Azbuka. “Performans.” http://azbuka.gif.ru/alfabet/p/performance/[in Russian].
- Bard Graduate Center Gallery. 2016. “Revisions – Zen for Film.”https://www.youtube.com/watch?v=pLshcm24ULA
- Blouin ArtInfo. 2012. “Man Bartlett: The Social Media Artist.”https://www.youtube.com/watch?v=EhHiwJjkGms&list=LLi4PAemUHtePDBPsNlQPgYQ&index=1230&t=0s
- Clüver, Claus. 2007. “Contemporary Positions in Intermediality.” InJ. Arvidson (Ed.), Intermediality and Interarts Studies, 19–37. Lund: Intermedia Studies Press.
- DonSimmons. 2001. rePerformance: “Velvet Water”. https://www.youtube.com/watch?v=9lfodkm7R60
- Dorosh, Maryna. 2014. “Viktoriia Romaniuk: publichne znushchannia pid spalakhy foto- ta videokamer nad poranenymy ye splanovanym shokuiuchym prynyzhenniam vsiiei Ukrainy.”https://ms.detector.media/tip-intervyu/post/11424/2014-08-26-
- viktoriya-romanyuk-publichne-znushchannya-pid-spalakhi-foto-ta-videokamer-nad-poranenimi-e-splanovanim-shokuyuchim-prinizhenyam-usiei-ukraini/ [in Ukrainian].
- Goethe-Institut Ukraine. 2018. “Kreatyvnist liudei z syndromomDauna.”https://www.goethe.de/ins/ua/uk/m/ver.cfm?fuseaction=events.detail&event_id=21792657&
- Goethe-Institut Ukraine. 2020. “Inkliuziia v kulturi.” https://www.facebook.com/
- watch/?v=258522931512748
- Hansen-Löve, Aage A. 1983. “Intermedialitát und Intertextualitát. Probleme der Korrelation von Wort und Bildkunst – am Beispiel derrussischen Moderne.” Wiener Slavistische Almanach 1: 291–360.
- Khaminova, Anastasiya. 2015. “Intermediality: from metaphor totechnology.” Gumanitarnaya informatika 9: 80–7. DOI: 10.17223/23046082/9/6 [in Russian].
- Liderman, Yulia. 2010. “Why is Conception of Performance Art not Popular in Modern Russia?” The Russian Public Opinion Herald. Data. Analysis. Discussions 3: 37–45 [in Russian].
- Liashko, Oleh. 2011. “Liashko tsiluie sviatu ukrainsku zemliu.”https://www.youtube.com/watch?v=V34DPC0v65k&t=517s
- Liashko, Oleh. 2013. “Liashko movoiu Azarova u VR.” https://www.youtube.com/watch?v=rXBOnU_5J2A
- Liashko, Oleh. 2016. “Liashko: Ukraina pochynaietsia z korovy.”https://www.youtube.com/watch?v=7k1NuNWtZv0&t=26s
- Lotman, Juri. 1992. Izbrannye stati. In 3 vols. Vol. 1: Stati po semiotike i tipologii kultury. Tallinn: Aleksandra [in Russian].
- Morozova, E. 2005. “Socialno-psihologicheskoe issledovanie hudozhestvennoj provokativnosti (na primere sovremennogo avangardnogo iskusstva).” Thesis PhD diss., Moscow Pedagogical State University [in Russian].
- Nikitina, L. 1997. “Fenomen sinteza iskusstv v otechestvennoj kulture konca XIX – nachala XX v.” In Tvorchestvo i kultura, 114–118. Ekaterinburg. https://elar.urfu.ru/bitstream/10995/28932/1/tvic_1997_47.pdf [in Russian].
- Open Archive of Ukrainian Media Art. 2004. Deaf-mutes Chorus by Oksana Chepelyk. http://www.mediaartarchive.org.ua/media-art/khorglukhonimikh/ [in Ukrainian].
- PinchukArtCentre. 2018. Ivan Svitlychnyi – nominant Premii PinchukArtCentre 2018. https://www.youtube.com/watch?v=2cKlo0IEgOA&t=24s
- Queiroz, João. 2019. “Intermediality, Transmediality, Multimodality and Intersemiotic Translation.” International Journal of Semiotics and Visual Rhetoric 3(2): 4–6.
- Romaniuk, Viktoriia. 2008. “Performans u prostori kultury: arkhaichni prototypy ta suchasni reprezentatsii.” Thesis PhD diss., Kharkiv State Academy of Culture [in Ukrainian].
- Savchuk, Valeriy. 2001. Konversiya iskusstva. St. Petersburg:Petropolis [in Russian].
- Stelarc. 2008. “Ear on Arm, Engineering Internet Organ.” https://www.youtube.com/watch?v=k1AhxTbMdF4
- Timashkov, Aleksey. 2007. “K istorii ponyatiya intermedialnostiv rossijskoj i zarubezhnoj nauke.” Žmogus ir žodis 11: 112–9 [in Russian].
- Timashkov, Aleksey. 2012. “Intermedialnye strategii avtorov “futuristicheskoj opery” “Pobeda nad solncem” (A. E. Kruchenyh, M. V. Matyushin, K. S. Malevich, V. V. Hlebnikov, 1913).” Literatūra 2: 7–11. DOI: 10.15388/Litera.2012.2.2466 [in Russian].
- Volkov, Valeriy. 2014. “Intermedialnost kak atribut hudozhestvennosti (lingvogermenevtika termina).” RUDN Journal of Language Studies, Semiotics and Semantics 2: 135–42 [in Russian].
- Vujanović, Ana. 2013. “Performativnye iskusstva, aktivizm i socialnye izmeneneniya.” http://ziernie-performa.net/blog/2013/10/16/ [in Russian].
- Wainwright, Lisa. 2020. Performance art. https://www.britannica.com/art/performance-art
- Wooldridge, Jane. 2015. Fight leads to woman stabbed at Art BaselMiami Beach. https://www.miamiherald.com/entertainment/visual-arts/art-basel/article48069515.html
- Yatsyk, Iryna. 2008. “Public Art u suchasnomu prostori Kyieva. Instaliatsiia. Performans. Aktsionizm.” Contemporary Art 1: 157–61. http://nbuv.gov.ua/UJRN/S_myst_2008_5_13 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Zhanna Shkliarenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії CC BY 4.0 Creative Commons Attribution International License, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).