Мистецтво перформансу: проміжне мистецтво, інтермедіальність та інтердисциплінарність

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-8907.2021.4.99-105

Ключові слова:

живе мистецтво, інтердисциплінарність перформансу, інтермедіальність перформансу, мистецтво дії, мистецтво перформансу, соціальне мистецтво, сучасне мистецтво,, публічне мистецтво

Анотація

Незвичайне явище, помічене в другій половині XX ст. Дж. Остіном, Р. Шехнером, В. Тернером і назване тепер перформансом у різних наукових спрямуваннях, можна порівняти з пульсуючим протуберанцем, сонячним зайчиком чи водою. Адже щоразу, «спійманий», він залишає по собі абсолют но новітню форму, новий вид у мистецтві чи жанрове утворення. Кудись зникаючи, розчиняючись і стабілізуючись у культурі, з’являється згодом зовсім в іншому місці в інший час у непередбачуваний спосіб (це і є його головна особливість), знову в невизначеній іпостасі. Навіть запозичена з англійської його назва залишає поле для роздумів: це вже не вистава, але й не показ/демонстрація, не продуктивність/ефективність, але рушійна сила. Так, він проявляється в інклюзії в культурі й креативності людей з синдромом Дауна, у витівках О. Ляшка та інших політиків, сучасних новоутвореннях спортивного та віртуального характеру тощо. Уможлививши нове, перформанс водночас не є чимось новим у культурі, але важливо, що саме в цьому явищі синтезуються новітні технології з традиційним мистецтвом та й із самим життям. Завдяки відсутності будь-якої лінії розмежування з щоденною креативністю, самодіяльною творчістю й утвореною а́кторами особливою реальністю, перформанс спроможний викликати потужні емоційні стани й відчуття взаємозв’язку людей у суспільстві. Таке явище потребує ретельного вивчення, оскільки може поставати у вигляді зручної форми для маніпуляції, насилля й недбалого ставлення до людської гідності, здоров’я чи життя. Ця форма творчості не підпорядкована жодному прогнозу, контролю та є складною для впізнаваності навіть фахівцям. Розчиняючись у нових медіа та долаючи межі окремих дисциплін, така форма творчості залишається малозрозумілою, кожен може інтерпретувати її у свій спосіб. Проте саме широкий потенціал цього інтердисциплінарного та інтермедіального культурного явища дає змогу віднайти приховані закономірності та складники проявів його існування в сучасному світі.

Біографія автора

Zhanna Shkliarenko, Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв

Шкляренко Жанна Василівна – аспірантка кафедри культурології та інформаційних комунікацій
Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Сфера наукових зацікавлень: мистецтво перформансу, мистецтво нових медіа та цифрової культури, перформативні мистецтва, візуальне мистецтво, візуальна антропологія.

Посилання

  1. Art-Azbuka. “Performans.” http://azbuka.gif.ru/alfabet/p/performance/[in Russian].
  2. Bard Graduate Center Gallery. 2016. “Revisions – Zen for Film.”https://www.youtube.com/watch?v=pLshcm24ULA
  3. Blouin ArtInfo. 2012. “Man Bartlett: The Social Media Artist.”https://www.youtube.com/watch?v=EhHiwJjkGms&list=LLi4PAemUHtePDBPsNlQPgYQ&index=1230&t=0s
  4. Clüver, Claus. 2007. “Contemporary Positions in Intermediality.” InJ. Arvidson (Ed.), Intermediality and Interarts Studies, 19–37. Lund: Intermedia Studies Press.
  5. DonSimmons. 2001. rePerformance: “Velvet Water”. https://www.youtube.com/watch?v=9lfodkm7R60
  6. Dorosh, Maryna. 2014. “Viktoriia Romaniuk: publichne znushchannia pid spalakhy foto- ta videokamer nad poranenymy ye splanovanym shokuiuchym prynyzhenniam vsiiei Ukrainy.”https://ms.detector.media/tip-intervyu/post/11424/2014-08-26-
  7. viktoriya-romanyuk-publichne-znushchannya-pid-spalakhi-foto-ta-videokamer-nad-poranenimi-e-splanovanim-shokuyuchim-prinizhenyam-usiei-ukraini/ [in Ukrainian].
  8. Goethe-Institut Ukraine. 2018. “Kreatyvnist liudei z syndromomDauna.”https://www.goethe.de/ins/ua/uk/m/ver.cfm?fuseaction=events.detail&event_id=21792657&
  9. Goethe-Institut Ukraine. 2020. “Inkliuziia v kulturi.” https://www.facebook.com/
  10. watch/?v=258522931512748
  11. Hansen-Löve, Aage A. 1983. “Intermedialitát und Intertextualitát. Probleme der Korrelation von Wort und Bildkunst – am Beispiel derrussischen Moderne.” Wiener Slavistische Almanach 1: 291–360.
  12. Khaminova, Anastasiya. 2015. “Intermediality: from metaphor totechnology.” Gumanitarnaya informatika 9: 80–7. DOI: 10.17223/23046082/9/6 [in Russian].
  13. Liderman, Yulia. 2010. “Why is Conception of Performance Art not Popular in Modern Russia?” The Russian Public Opinion Herald. Data. Analysis. Discussions 3: 37–45 [in Russian].
  14. Liashko, Oleh. 2011. “Liashko tsiluie sviatu ukrainsku zemliu.”https://www.youtube.com/watch?v=V34DPC0v65k&t=517s
  15. Liashko, Oleh. 2013. “Liashko movoiu Azarova u VR.” https://www.youtube.com/watch?v=rXBOnU_5J2A
  16. Liashko, Oleh. 2016. “Liashko: Ukraina pochynaietsia z korovy.”https://www.youtube.com/watch?v=7k1NuNWtZv0&t=26s
  17. Lotman, Juri. 1992. Izbrannye stati. In 3 vols. Vol. 1: Stati po semiotike i tipologii kultury. Tallinn: Aleksandra [in Russian].
  18. Morozova, E. 2005. “Socialno-psihologicheskoe issledovanie hudozhestvennoj provokativnosti (na primere sovremennogo avangardnogo iskusstva).” Thesis PhD diss., Moscow Pedagogical State University [in Russian].
  19. Nikitina, L. 1997. “Fenomen sinteza iskusstv v otechestvennoj kulture konca XIX – nachala XX v.” In Tvorchestvo i kultura, 114–118. Ekaterinburg. https://elar.urfu.ru/bitstream/10995/28932/1/tvic_1997_47.pdf [in Russian].
  20. Open Archive of Ukrainian Media Art. 2004. Deaf-mutes Chorus by Oksana Chepelyk. http://www.mediaartarchive.org.ua/media-art/khorglukhonimikh/ [in Ukrainian].
  21. PinchukArtCentre. 2018. Ivan Svitlychnyi – nominant Premii PinchukArtCentre 2018. https://www.youtube.com/watch?v=2cKlo0IEgOA&t=24s
  22. Queiroz, João. 2019. “Intermediality, Transmediality, Multimodality and Intersemiotic Translation.” International Journal of Semiotics and Visual Rhetoric 3(2): 4–6.
  23. Romaniuk, Viktoriia. 2008. “Performans u prostori kultury: arkhaichni prototypy ta suchasni reprezentatsii.” Thesis PhD diss., Kharkiv State Academy of Culture [in Ukrainian].
  24. Savchuk, Valeriy. 2001. Konversiya iskusstva. St. Petersburg:Petropolis [in Russian].
  25. Stelarc. 2008. “Ear on Arm, Engineering Internet Organ.” https://www.youtube.com/watch?v=k1AhxTbMdF4
  26. Timashkov, Aleksey. 2007. “K istorii ponyatiya intermedialnostiv rossijskoj i zarubezhnoj nauke.” Žmogus ir žodis 11: 112–9 [in Russian].
  27. Timashkov, Aleksey. 2012. “Intermedialnye strategii avtorov “futuristicheskoj opery” “Pobeda nad solncem” (A. E. Kruchenyh, M. V. Matyushin, K. S. Malevich, V. V. Hlebnikov, 1913).” Literatūra 2: 7–11. DOI: 10.15388/Litera.2012.2.2466 [in Russian].
  28. Volkov, Valeriy. 2014. “Intermedialnost kak atribut hudozhestvennosti (lingvogermenevtika termina).” RUDN Journal of Language Studies, Semiotics and Semantics 2: 135–42 [in Russian].
  29. Vujanović, Ana. 2013. “Performativnye iskusstva, aktivizm i socialnye izmeneneniya.” http://ziernie-performa.net/blog/2013/10/16/ [in Russian].
  30. Wainwright, Lisa. 2020. Performance art. https://www.britannica.com/art/performance-art
  31. Wooldridge, Jane. 2015. Fight leads to woman stabbed at Art BaselMiami Beach. https://www.miamiherald.com/entertainment/visual-arts/art-basel/article48069515.html
  32. Yatsyk, Iryna. 2008. “Public Art u suchasnomu prostori Kyieva. Instaliatsiia. Performans. Aktsionizm.” Contemporary Art 1: 157–61. http://nbuv.gov.ua/UJRN/S_myst_2008_5_13 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-17

Як цитувати

Shkliarenko, Zhanna. 2021. «Мистецтво перформансу: проміжне мистецтво, інтермедіальність та інтердисциплінарність». Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури 4 (Червень):99-105. https://doi.org/10.18523/2617-8907.2021.4.99-105.