Причини зміни стилю розпису православних храмів Сходу України на межі ХХ–ХХІ століть
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-8907.2022.5.38-46Ключові слова:
церковний живопис, розпис православного храму, стиль академічного живопису, візантійський стиль, іконописні традиції, національно-культурна ідентичністьАнотація
У статті проаналізовано причини зміни стилістики розпису православних храмів Сходу України на межі століть і в перші десятиліття XXI ст. Православні храми на Сході України, побудовані (або відновлені) після здобуття незалежності, розписано або в стилі академічного живопису, або у візантійському стилі. Стиль академічного живопису більше притаманний храмам, розписаним у 90-х роках ХХ ст. – на початку XXI ст., а в останні два десятиліття замовники й іконописці віддають перевагу візантійському стилю живопису. Тому правомірним є питання: внаслідок чого виникла така тенденція? З позиції культурології у статті розглянуто комплекс чинників та обставин, які в той час впливали на монументальний церковний живопис. На відміну від стилю академічного живопису, візантійський стиль розпису дає змогу передати через видимі образи невидиме, духовне, містичне, спіритуальне, те, що було предметом пошуку в аналізований історичний період.
Посилання
- Berehovska, Khrystyna. 2012–2013. “Mykhailo Boichuk i Sviatoslav Hordynskyi: do problemy mystetskoho vplyvu.” Ukrainoznavchi studii 13–14: 289–96. http://nbuv.gov.ua/jpdf/Us_2012-2013_13-14_33.pdf [in Ukrainian].
- Gusakova, Viktoriia. 2004. “Tcerkovnaia zhivopis kontca XIX – nachala XX vv. Viktor Vasnetcov i ego posledovateli.” PhD diss., St. Petersburg [in Russian].
- Konishcheva, N. Y. 2006. “Problemy razvitiia religioznopalomnicheskogo turizma v Ukraine.” Visnyk DITB. Seriia “Ekonomika, orhanizatsiia i upravlinnia pidpryiemstvamy” (v turystychnii sferi) 10: 229–35. https://tourlib.net/statti_tourism/konischeva2.htm [in Russian].
- Mosiakina, Tina. 2021. “Theory of the Icon of Christos Yannaras.” NaUKMA Research Papers. History and Theory of Culture 4: 64–9. https://doi.org/10.18523/2617-8907.2021.4.64-69 [in Ukrainian].
- Popova, Olga. 2013. Puti vizantiiskogo iskusstva. Moscow: GAMMA-PRESS [in Russian].
- Pro vnesennia zmin do Zakonu Ukrainy “Pro turyzm”: Law of Ukraine No. 1282-IV of November 18, 2003. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy 50, 2600: 34–55 [in Ukrainian].
- Shafazhinskaia, Natalia. 2010. “Russkoe monashestvo kak istorikokulturnoe iavlenie.” Doctoral diss., Moscow State University of Culture and Arts [in Russian].
- Shulika, Viacheslav. 2010. “Tserkovnyi zhyvopys Slobozhanshchyny seredyny ХІХ – pochatku ХХ stolittia: ikonohrafiia, stylistyka, tekhniko-tekhnolohichni osoblyvosti.” PhD diss., Kharkiv State Academy of Design and Arts [in Ukrainian].
- Simonova, Alona. 2015. “Byzantine tradition in the modern paintings of Orthodox Churches of Ukraine (the end of the XXth – the beginning of the XXIst centuries).” PhD diss., Kharkiv State Academy of Design and Arts [in Ukrainian].
- Stepovyk, Dmytro. 2005. Suchasna ukrayinska ikona: Z ikonotvorchosti Khrystyny Dokhvat. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
- Tsugorka, Aleksander. 2016. “Sacral art of painting: domestic scientific reflection.” National Academy of Culture and Arts Management Herald 4: 115–9. https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2016.138565 [in Ukrainian].
- Tsvilikhovskyi, Viktor. 2004. “Tainy Lavrskoi ikonopisi.” Segodnya. August 18. https://www.segodnya.ua/oldarchive/c2256713004f33f5c2256ef300523e7c.html [in Russian].
- Ziatyk, Bohdan. 2018. “Depiction of the iconography of the princely period in the polychromes of Lviv temples over the period 1990–2015.” The Ethnology Notebooks 4(142): 929–38. https://doi.org/10.15407/nz2018.04.929 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Yuliia Khlystun
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії CC BY 4.0 Creative Commons Attribution International License, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).