Історико-культурна спадкоємність і збереження традицій під час проведення етнофестивалів у просторі креативних індустрій

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-8907.2022.5.70-80

Ключові слова:

культура, креативні індустрії, етнофестиваль, традиції, культурна спадщина, культурний код нації, історико-культурна спадкоємність

Анотація

Статтю присвячено теоретико-методологічному аналізу ролі збереження, відродження та просування українських наративів, крізь призму проведення етнофестивалів у просторі креативних індустрій.
Здійснено ретроспективний аналіз діяльності етнофестивалів у креативному просторі в Україні як інструменту розвитку та можливості культурної самореалізації представників креативних індустрій.
Закцентовано увагу на регіональних особливостях автентики українського народу, креативних ініціатив, історії, культурних цінностей, звичаїв і традицій, мистецтва і творчості під час проведення етнофестивалів. Обґрунтовано, що в процесі етнофестивалів відбувається важливий момент передання культурних цінностей, збереження традицій та історико-культурної спадкоємності від носіїв до молодих поколінь. Аргументовано, що етнофестивалі є важливим маркером креативних індустрій у контексті універсальності ідеї і популярності події креативних ініціатив через культурну спадкоємність.
Методологія дослідження передбачає застосування сукупності методів наукового дослідження загального та спеціального характеру. Ключовими методологічними підходами дослідження визначено історико-культурологічний, на основі якого проаналізовано розвиток етнофестивалів кінця ХХ – початку ХХІ ст. у креативних індустріях; культурологічний підхід забезпечив можливість довести, що етнофестивалі забезпечують синергію креативних ініціатив, історії, культурних цінностей, звичаїв і традицій, мистецтв і творчості, сприяючи сталому розвитку креативних індустрій та суспільства України загалом. За допомогою аналітико-синтетичного методу виокремлено особливості діяльності етнофестивалів у креативних індустріях в Україні; метод логічного узагальнення використано для теоретичного обґрунтування історико-культурологічного підходу до дослідження ролі етнофестивалів креативних індустрій у збереженні традицій та історико-культурної спадкоємності.
Наукова новизна полягає в теоретико-методологічній систематизації етнофестивалів кінця ХХ – початку ХХІ ст. в середовищі креативних індустрій, крізь призму історико-культурологічного підходу. Проаналізовано основні наукові дослідження проблематики в культурно-креативному просторі України.
Доведено в культурологічному аспекті вагомість етнофестивалів у збереженні традицій та історико-культурної спадкоємності в Україні від покоління до покоління.

Біографія автора

Khrystyna Pletsan, Київський національний університет культури і мистецтв

Плецан Христина – кандидат наук з державного управління, доцент; доцент Навчально-наукового інституту Київського національного університету культури і мистецтв (КНУКіМ). Докторантка КНУКіМ. Сфера наукових зацікавлень: культурологія, креативні індустрії, людський ресурс, туризм, державне управління.

Посилання

  1. Bilodid, Ivan, editor. 1979. Slovnyk ukrainskoi movy [Dictionary of the Ukrainian language]. In 11 vols. Vol. 10, 580. Kyiv: Naukova Dumka [in Ukrainian].
  2. Chernetska, Svitlana. 2011. “Folklorni festyvali v systemi suchasnykh zasobiv poshyrennia etnohrafichnoi informatsii ta populiaryzatsii kulturno-mystetskoi spadshchyny” [“Folklore festivals in the system of modern means of dissemination of ethnographic information and popularization of cultural and artistic heritage”].Kultura Ukrainy [Culture of Ukraine] 35: 155–64. https://ic.ac.kharkov.ua/nauk_rob/nauk_vid/rio_old_2017/ku/kultura35/18.pdf [in Ukrainian].
  3. Demian, Valentyna, and Oleksandr Butsenko. 2018. “Rol mystetskykh festyvaliv u samorozvytku hromad. Monitorynh praktychnykh pytan” [“The role of art festivals in community self-development. Monitoring of practical issues”]. Democracy through Culture: Official website. https://demcult.org/rolmisteckikh-festivaliv-u-samoroz [in Ukrainian].
  4. Etnovyr: Folklore Festival: Official website. http://www.etnovyr.org.ua [in Ukrainian].
  5. European Festivals Association. EFA – the Festival Network. https://www.efa-aef.eu/en/about.
  6. Festivals in Ukraine: Official website. https://artantre.eu/uk/festivals_ukraine [in Ukrainian].
  7. Furdychko, Andrii. 2018. “Ethno-festival pride of the end 20 – beginning 21 centuries as an indispensable component of the folk movement of Ukraine.” The Ethnology Notebooks 4(142): 1000–8. https://doi.org/10.15407/nz2018.04.1000 [in Ukrainian].
  8. Glavatska, Nina, and Maksym Glavatskyi. 2021. “Ethno-festival in the territory of Ukrainian scansen: cultural and prosperity aspect.” https://www.pyrohiv.com/activities/etnofestivali-na-teritoriiukrainskikh-skanseniv-kulturno-prosvitnitskiy-aspekt.html[in Ukrainian].
  9. Herchanivska, Polina. 2015. Kulturolohiia: terminolohichnyi slovnyk [ Culturology: a glossary], 439. Kyiv: National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].
  10. Hryniuk, Mariia. 2019. “Rozmaittia narodnykh remesel u festyvalnomu rusi Hutsulshchyny i Pokuttia” [“Variety of folk crafts in the festival movement of Hutsul and Pokuttya”]. In Nematerialna kulturna spadshchyna yak suchasnyi turystychnyi resurs: dosvid, praktyky, innovatsii [Intangible cultural heritage as a modern tourist resource: experience, practices, innovations]. Collection of theses based on the materials of the 3th International Scientific and Practical Conference-Festival, 185–90. Kyiv [in Ukrainian].
  11. Khroma, H. 2002. “Folklorni festyvali Ukrainy i problemy stsenichnoho vtilennia folklore” [“Folklore festivals of Ukraine and problems of stage embodiment of folklore”]. Visnyk KNUKiM 6: 107–113 [in Ukrainian].
  12. Korol, Denys. 2018. “Kultury i tsyvilizatsii kriz pryzmu mentalnostі” [“Cultures and civilizations through the prism of mentality”]. In M. Sobutsky, D. Korol, Yu. Dzhulay, eds. Kulturolohiia: Mohylianska shkola, 46–98. Kyiv: Filiuk O. http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/15234 [in Ukrainian].
  13. Malanka Fest: Folklore and ethnographic festival: Official website. http://malankafest.com.ua [in Ukrainian].
  14. Ministry of Culture and Information Policy of Ukraine: Official website. https://mkip.gov.ua/ [in Ukrainian].
  15. Moeran, Brian, and Jesper Strandgaard Pedersen, eds. 2011. Negotiating values in the creative industries. Fairs, festivals and competitive events. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511790393.
  16. Oehlschlagel, Reinhard. 1973. Das Festival der Neue Musik: Analyse und Theze. Neue Musik und Festival. Studien zur Wertungsforschung 6: 45–54.
  17. Philosophical encyclopedic dictionary. 2002. Kyiv: Abrys [in Ukrainian].
  18. Pletsan, Khrystyna. 2018. “Stan ta tendentsii rozvytku etnofestyvalnoho turyzmu u Lvivskii oblasti yak model zberezhennia nematerialnoi kulturnoi spadshchyny” [“Status and trends in the development of ethno-festival tourism in the Lviv region as a model for the preservation of intangible cultural heritage”]. In Nematerialna kulturna spadshchyna yak suchasnyi turystychnyi resurs: dosvid, praktyky, innovatsii [Intangible cultural heritage as a modern tourist resource: experience, practices, innovations]. Collection of theses based on the materials of the 2th International Scientific and Practical Conference-Festival, 315–19. Kyiv: KNUKiM [in Ukrainian].
  19. Results of a sociological research of cultural practices of the population of Ukraine. 2021. Ukrainian Cultural Foundation: Official website. October 21. https://ucf.in.ua/news/21-10-2021 [in Ukrainian].
  20. Rosul, T. 2021. “Nematerialna kulturna spadshchyna yak chynnyk rozvytku festyvalnoho rukhu na Zakarpatti” [“Intangible cultural heritage as a factor in the development of the festival movement in Transcarpathia”]. In Nematerialna kulturna spadshchyna yak suchasnyi turystychnyi resurs: dosvid, praktyky, innovatsii [Intangible cultural heritage as a modern tourist resource: experience, practices, innovations]. Collection of theses based on the materials of the 4th International Scientific and Practical Conference-Festival, 187–91. Kyiv [in Ukrainian].
  21. Shcherban, Olena. 2019. “Etnohastrofestyval yak lokalnyi ukrainskyi turystychnyi produkt (na prykladi dosvidu orhanizatsii «Borshchyka u hlynianomu horshchyku»)” [“Ethno-gastro-festival as a local Ukrainian tourist product (on the example of the experience of organizing «Borschyk in a Clay Pot»)”]. In Nematerialna kulturna spadshchyna yak suchasnyi turystychnyi resurs: dosvid, praktyky, innovatsii [Intangible cultural heritage as a modern tourist resource: experience, practices, innovations]. Collection of theses based on the materials of the 3th International Scientific and Practical Conference-Festival. Kyiv [in Ukrainian].
  22. Sheiko, Vasyl, and Yurii Bohutskyi. 2017. Formuvannia osnov kulturolohii v dobu tsyvilizatsiinoi hlobalizatsii (druha polovyna ХІХ – pochatok ХХІ st.). [ Formation of the foundations of culturology in the age of civilizational globalization (second half of the 19 – beginning of the 21 century)]. Kyiv: National Library of Ukraine named after Yaroslav the Wise [in Ukrainian].
  23. Slovopedia. Dictionary of foreign socio-cultural terms. http://slovopedia.org.ua/39/53412/260991.html [in Ukrainian].
  24. Speech by President Volodymyr Zelenskyy on the occasion of the 30th anniversary of Ukraine’s independence. 2021. President of Ukraine: Official website. https://www.president.gov.ua/news/promova-prezidenta-volodimira-zelenskogo-z-nagodi-30-yirich-70333 [in Ukrainian].
  25. Sychova, Olena. 2015. “Art festivals in the socio-cultural space of small and medium-sized cities of modern Ukraine.” PhD Thesis. Kyiv, National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].
  26. Vytkalov, Serhii. 2016. “Festival movement as a cultural phenomenon of our age: an attempt to analyze the regional vector.” Kultura Ukrainy [Culture of Ukraine] 52: 182–90. https://ic.ac.kharkov.ua/nauk_rob/nauk_vid/rio_old_2017/ku/kultura52/22.pdf [in Ukrainian].
  27. Yakovlev, Oleksandr. 2018. “Festival movement as an integration factor and preserve the national cultural landscape”. Visnyk NAKKKiM [National Academy of Culture and Arts Management Herald] 4: 56–9. https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2018.152961 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-06

Як цитувати

Pletsan, Khrystyna. 2022. «Історико-культурна спадкоємність і збереження традицій під час проведення етнофестивалів у просторі креативних індустрій». Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури 5 (Вересень):70-80. https://doi.org/10.18523/2617-8907.2022.5.70-80.