Історико-культурна спадкоємність і збереження традицій під час проведення етнофестивалів у просторі креативних індустрій
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-8907.2022.5.70-80Ключові слова:
культура, креативні індустрії, етнофестиваль, традиції, культурна спадщина, культурний код нації, історико-культурна спадкоємністьАнотація
Статтю присвячено теоретико-методологічному аналізу ролі збереження, відродження та просування українських наративів, крізь призму проведення етнофестивалів у просторі креативних індустрій.
Здійснено ретроспективний аналіз діяльності етнофестивалів у креативному просторі в Україні як інструменту розвитку та можливості культурної самореалізації представників креативних індустрій.
Закцентовано увагу на регіональних особливостях автентики українського народу, креативних ініціатив, історії, культурних цінностей, звичаїв і традицій, мистецтва і творчості під час проведення етнофестивалів. Обґрунтовано, що в процесі етнофестивалів відбувається важливий момент передання культурних цінностей, збереження традицій та історико-культурної спадкоємності від носіїв до молодих поколінь. Аргументовано, що етнофестивалі є важливим маркером креативних індустрій у контексті універсальності ідеї і популярності події креативних ініціатив через культурну спадкоємність.
Методологія дослідження передбачає застосування сукупності методів наукового дослідження загального та спеціального характеру. Ключовими методологічними підходами дослідження визначено історико-культурологічний, на основі якого проаналізовано розвиток етнофестивалів кінця ХХ – початку ХХІ ст. у креативних індустріях; культурологічний підхід забезпечив можливість довести, що етнофестивалі забезпечують синергію креативних ініціатив, історії, культурних цінностей, звичаїв і традицій, мистецтв і творчості, сприяючи сталому розвитку креативних індустрій та суспільства України загалом. За допомогою аналітико-синтетичного методу виокремлено особливості діяльності етнофестивалів у креативних індустріях в Україні; метод логічного узагальнення використано для теоретичного обґрунтування історико-культурологічного підходу до дослідження ролі етнофестивалів креативних індустрій у збереженні традицій та історико-культурної спадкоємності.
Наукова новизна полягає в теоретико-методологічній систематизації етнофестивалів кінця ХХ – початку ХХІ ст. в середовищі креативних індустрій, крізь призму історико-культурологічного підходу. Проаналізовано основні наукові дослідження проблематики в культурно-креативному просторі України.
Доведено в культурологічному аспекті вагомість етнофестивалів у збереженні традицій та історико-культурної спадкоємності в Україні від покоління до покоління.
Посилання
- Bilodid, Ivan, editor. 1979. Slovnyk ukrainskoi movy [Dictionary of the Ukrainian language]. In 11 vols. Vol. 10, 580. Kyiv: Naukova Dumka [in Ukrainian].
- Chernetska, Svitlana. 2011. “Folklorni festyvali v systemi suchasnykh zasobiv poshyrennia etnohrafichnoi informatsii ta populiaryzatsii kulturno-mystetskoi spadshchyny” [“Folklore festivals in the system of modern means of dissemination of ethnographic information and popularization of cultural and artistic heritage”].Kultura Ukrainy [Culture of Ukraine] 35: 155–64. https://ic.ac.kharkov.ua/nauk_rob/nauk_vid/rio_old_2017/ku/kultura35/18.pdf [in Ukrainian].
- Demian, Valentyna, and Oleksandr Butsenko. 2018. “Rol mystetskykh festyvaliv u samorozvytku hromad. Monitorynh praktychnykh pytan” [“The role of art festivals in community self-development. Monitoring of practical issues”]. Democracy through Culture: Official website. https://demcult.org/rolmisteckikh-festivaliv-u-samoroz [in Ukrainian].
- Etnovyr: Folklore Festival: Official website. http://www.etnovyr.org.ua [in Ukrainian].
- European Festivals Association. EFA – the Festival Network. https://www.efa-aef.eu/en/about.
- Festivals in Ukraine: Official website. https://artantre.eu/uk/festivals_ukraine [in Ukrainian].
- Furdychko, Andrii. 2018. “Ethno-festival pride of the end 20 – beginning 21 centuries as an indispensable component of the folk movement of Ukraine.” The Ethnology Notebooks 4(142): 1000–8. https://doi.org/10.15407/nz2018.04.1000 [in Ukrainian].
- Glavatska, Nina, and Maksym Glavatskyi. 2021. “Ethno-festival in the territory of Ukrainian scansen: cultural and prosperity aspect.” https://www.pyrohiv.com/activities/etnofestivali-na-teritoriiukrainskikh-skanseniv-kulturno-prosvitnitskiy-aspekt.html[in Ukrainian].
- Herchanivska, Polina. 2015. Kulturolohiia: terminolohichnyi slovnyk [ Culturology: a glossary], 439. Kyiv: National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].
- Hryniuk, Mariia. 2019. “Rozmaittia narodnykh remesel u festyvalnomu rusi Hutsulshchyny i Pokuttia” [“Variety of folk crafts in the festival movement of Hutsul and Pokuttya”]. In Nematerialna kulturna spadshchyna yak suchasnyi turystychnyi resurs: dosvid, praktyky, innovatsii [Intangible cultural heritage as a modern tourist resource: experience, practices, innovations]. Collection of theses based on the materials of the 3th International Scientific and Practical Conference-Festival, 185–90. Kyiv [in Ukrainian].
- Khroma, H. 2002. “Folklorni festyvali Ukrainy i problemy stsenichnoho vtilennia folklore” [“Folklore festivals of Ukraine and problems of stage embodiment of folklore”]. Visnyk KNUKiM 6: 107–113 [in Ukrainian].
- Korol, Denys. 2018. “Kultury i tsyvilizatsii kriz pryzmu mentalnostі” [“Cultures and civilizations through the prism of mentality”]. In M. Sobutsky, D. Korol, Yu. Dzhulay, eds. Kulturolohiia: Mohylianska shkola, 46–98. Kyiv: Filiuk O. http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/15234 [in Ukrainian].
- Malanka Fest: Folklore and ethnographic festival: Official website. http://malankafest.com.ua [in Ukrainian].
- Ministry of Culture and Information Policy of Ukraine: Official website. https://mkip.gov.ua/ [in Ukrainian].
- Moeran, Brian, and Jesper Strandgaard Pedersen, eds. 2011. Negotiating values in the creative industries. Fairs, festivals and competitive events. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511790393.
- Oehlschlagel, Reinhard. 1973. Das Festival der Neue Musik: Analyse und Theze. Neue Musik und Festival. Studien zur Wertungsforschung 6: 45–54.
- Philosophical encyclopedic dictionary. 2002. Kyiv: Abrys [in Ukrainian].
- Pletsan, Khrystyna. 2018. “Stan ta tendentsii rozvytku etnofestyvalnoho turyzmu u Lvivskii oblasti yak model zberezhennia nematerialnoi kulturnoi spadshchyny” [“Status and trends in the development of ethno-festival tourism in the Lviv region as a model for the preservation of intangible cultural heritage”]. In Nematerialna kulturna spadshchyna yak suchasnyi turystychnyi resurs: dosvid, praktyky, innovatsii [Intangible cultural heritage as a modern tourist resource: experience, practices, innovations]. Collection of theses based on the materials of the 2th International Scientific and Practical Conference-Festival, 315–19. Kyiv: KNUKiM [in Ukrainian].
- Results of a sociological research of cultural practices of the population of Ukraine. 2021. Ukrainian Cultural Foundation: Official website. October 21. https://ucf.in.ua/news/21-10-2021 [in Ukrainian].
- Rosul, T. 2021. “Nematerialna kulturna spadshchyna yak chynnyk rozvytku festyvalnoho rukhu na Zakarpatti” [“Intangible cultural heritage as a factor in the development of the festival movement in Transcarpathia”]. In Nematerialna kulturna spadshchyna yak suchasnyi turystychnyi resurs: dosvid, praktyky, innovatsii [Intangible cultural heritage as a modern tourist resource: experience, practices, innovations]. Collection of theses based on the materials of the 4th International Scientific and Practical Conference-Festival, 187–91. Kyiv [in Ukrainian].
- Shcherban, Olena. 2019. “Etnohastrofestyval yak lokalnyi ukrainskyi turystychnyi produkt (na prykladi dosvidu orhanizatsii «Borshchyka u hlynianomu horshchyku»)” [“Ethno-gastro-festival as a local Ukrainian tourist product (on the example of the experience of organizing «Borschyk in a Clay Pot»)”]. In Nematerialna kulturna spadshchyna yak suchasnyi turystychnyi resurs: dosvid, praktyky, innovatsii [Intangible cultural heritage as a modern tourist resource: experience, practices, innovations]. Collection of theses based on the materials of the 3th International Scientific and Practical Conference-Festival. Kyiv [in Ukrainian].
- Sheiko, Vasyl, and Yurii Bohutskyi. 2017. Formuvannia osnov kulturolohii v dobu tsyvilizatsiinoi hlobalizatsii (druha polovyna ХІХ – pochatok ХХІ st.). [ Formation of the foundations of culturology in the age of civilizational globalization (second half of the 19 – beginning of the 21 century)]. Kyiv: National Library of Ukraine named after Yaroslav the Wise [in Ukrainian].
- Slovopedia. Dictionary of foreign socio-cultural terms. http://slovopedia.org.ua/39/53412/260991.html [in Ukrainian].
- Speech by President Volodymyr Zelenskyy on the occasion of the 30th anniversary of Ukraine’s independence. 2021. President of Ukraine: Official website. https://www.president.gov.ua/news/promova-prezidenta-volodimira-zelenskogo-z-nagodi-30-yirich-70333 [in Ukrainian].
- Sychova, Olena. 2015. “Art festivals in the socio-cultural space of small and medium-sized cities of modern Ukraine.” PhD Thesis. Kyiv, National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].
- Vytkalov, Serhii. 2016. “Festival movement as a cultural phenomenon of our age: an attempt to analyze the regional vector.” Kultura Ukrainy [Culture of Ukraine] 52: 182–90. https://ic.ac.kharkov.ua/nauk_rob/nauk_vid/rio_old_2017/ku/kultura52/22.pdf [in Ukrainian].
- Yakovlev, Oleksandr. 2018. “Festival movement as an integration factor and preserve the national cultural landscape”. Visnyk NAKKKiM [National Academy of Culture and Arts Management Herald] 4: 56–9. https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2018.152961 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Khrystyna Pletsan
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії CC BY 4.0 Creative Commons Attribution International License, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).