Діафорологія: від інвентаризації мерехтінь до нової дидактики

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-8907.2023.6.31-38

Ключові слова:

діафора, діафорологія, діафорологічний метод, дидактика, відмінність, нюанс, мерехтіння, la moire, la scintillation, l’inframince, Р. Барт, М. Дюшан

Анотація

У статті виокремлено та стисло охарактеризовано, з одного боку, концептуальний зміст поняття діафори, в якому вбачаються цікаві можливості для уточнення в царині теорії культури, та, з іншого боку, принципи діафорології та діафорологічного методу, висунуто припущення щодо їхнього особливого дидактичного аспекту. Наведено загальні атрибутивні властивості «діафори», стисло окреслено її місце в теорії метафори, загальному літературознавстві, філософії інформації. Побіжно виявлено та висвітлено схожість мотивів двох окремих методологічних підходів, які тяжіють до діафорології як науки і мають виразний діафорологічний характер, тобто спираються на знання про відмінності, розрізнення, нюансування. Цими підходами є центральна для цього тексту теорія Р. Барта та художньо-дослідницька практика М. Дюшана, яка потребує подальших інтерпретацій, опрацювань та додаткового аналізу.

Біографія автора

Anfisa Doroshenko, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Дорошенко Анфіса – аспірантка кафедри культурології факультету гуманітарних наук Національного університету «Києво-Могилянська академія» (НаУКМА). Сфера наукових зацікавлень: теорія культури, візуальна культура, дослідження концептів і понять культури.

Посилання

  1. Adorno, Theodor Wiesengrund. 1984. “The Essay as Form.” New German critique 32: 151–71.
  2. Barthes, Roland. 1982. “The Reality Effect.” In French Literary Theory Today, edited by Tzvetan Todorov, 11–7. New York: Cambridge University Press.
  3. Barthes, Roland. 1982. 2005. The neutral: Lecture course at the Collège de France (1977–1978). New York: Columbia University Press.
  4. Carravetta, Peter. 1991. Prefaces to the Diaphora: Rhetorics, Allegory, and the Interpretation of Postmodernity. Purdue University Press.
  5. De Villiers, Nicholas. 2005. “A Great ‘Pedagogy’ of Nuance: Roland Barthes’s The Neutral.” Theory & Event 8 (4). https://doi.org/10.1353/tae.2006.0003.
  6. Floridi, Luciano. 2009. “Philosophical Conceptions of Information.” In Formal Theories of Information (Lecture Notes in Computer Science, 5363), 13–53. Berlin, Heidelberg: Springer.
  7. Freed-Thall, Hannah. 2015. Spoiled Distinctions: Aesthetics and the Ordinary in French Modernism. Oxford: Oxford University Press.
  8. Haladyn, Julian Jason. 2015. “On ‘The Creative Act’.” Tout-fait: The Marcel Duchamp Studies Online Journal of Duchamp. Updated: 2019/05/08. https://www.toutfait.com/on-the-creative-act/.
  9. Halsall, Albert W. 1991. A Dictionary of Literary Devices: Gradus, A-Z. University of Toronto Press.
  10. Kearney, Richard, and Kascha Semonovitch, eds. 2011. Phenomenologies of the Stranger: Between Hostility and Hospitality. New York: Fordham University Press.
  11. Kolomiytseva, Viktoria. 2009. “The phenomenon of pleonasm in Ukrainian syntax.” Ukrainska mova 1: 33–40 [in Ukrainian].
  12. Lavaud, Laurent. 2014. “The Primary Substance in Plotinus’ Metaphysics: A Little-Known Concept.” Phronesis 59 (4): 369–84.
  13. Loewen, Rebecca, trans. 2017. Marcel Duchamp. Inframince notes. https://static1.squarespace.com/static/50c0c841e4b01cd9e74e3708/t/5a2c2535e4966b5dad6e6e3b/1512842559927/translation+document-FINAL.pdf.
  14. Ricoeur, Paul. 2003 [1975]. The Rule of Metaphor: The Creation of Meaning in Language. London: Routledge.
  15. Smith, Craig R., and Gregor Kalivoda. 1994. “Diaphora.” In Historisches Wörterbuch der Rhetorik. 2:Bie–Eul, 621–3.
  16. Tübingen: Max Niemeyer Verlag. https://doi.org/10.1515/hwro.2.diaphora.
  17. Spivak, Gayatri Chakravorty. 2009. “Rethinking Comparativism.” New Literary History 40 (3): 609–626.
  18. Steinbock, Eliza. 2019. Shimmering Images: Trans Cinema, Embodiment, and the Aesthetics of Change. Duke University Press.
  19. Wheelwright, Philip. 1955. “The Semantic Approach to Myth.” The Journal of American Folklore 68 (270): 473–81.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-21

Як цитувати

Doroshenko, Anfisa. 2023. «Діафорологія: від інвентаризації мерехтінь до нової дидактики». Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури 6 (Червень):31-38. https://doi.org/10.18523/2617-8907.2023.6.31-38.

Номер

Розділ

СЕМІОТИКА КУЛЬТУРНИХ НАРАТИВІВ