Історичний детектив та історія як детектив: до питання міжжанрового синтезу

Автор(и)

  • Olena Kolesnyk Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка (НУЧК), Україна https://orcid.org/0000-0002-0597-6489

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-8907.2023.6.39-44

Ключові слова:

історичний детектив, ретро, жанрова література, синтез жанрів, художня інтерпретація

Анотація

Статтю присвячено аналізу популярного жанру історичного детективу / ретродетективу, розглянутого в аспекті смислових полів, спільних з іншими літературними жанрами, які й забезпечують можливість їх синтезу. Зокрема, мотив активності минулого в сьогоденні та майбутньому, наявний практично в усіх літературних жанрах, має формотворче значення саме в детективі, де фабула побудована на ретроспективній реконструкції перебігу подій, які привели до певної ситуації (злочину), а також в історичних та квазіісторичних (альтернативна історія, криптоісторія) жанрах, у яких подібну «детективну» роботу щодо відтворення реальних або гіпотетичних подій, їхніх причин і результатів, проводять сам автор та деякою мірою реципієнт. Особливе місце таке художнє дослідження посідає в жанрі «роману-розслідування», де автор може презентувати власну науково обґрунтовану версію неоднозначного історичного матеріалу. Мотив усвідомлення справжніх причин і характеру подій наявний також у психологічному романі, де акцент переноситься із «зовнішньої» загадковості ситуації на таємниці глибин людської душі.

Біографія автора

Olena Kolesnyk, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка (НУЧК)

Колесник Олена – доктор культурології, доцент; професор кафедри філософії та культурології Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка (НУЧК). Сфера наукових зацікавлень: культурні універсалії, інтерпретації міфології, романтизм як трансісторичний феномен, шекспірознавство.

Посилання

  1. Bakanov, Andrii. 1980. “‘Roman-rozsliduvannia’: istoriia i detektyv. Notatky pro formy suchasnoi istorychnoi prozy.” Vsesvit 12: 174–9 [in Ukrainian].
  2. Keszthelyi, Tibor. 1989. Anatomiia detektiva. Budapest: Corvina [in Russian].
  3. Kluger, Daniil. 2005. Baskervilskaya misteriya: Istoriya klassicheskogo detektiva [The Baskerville Mystery]. Moscow: Tekst [in Russian].
  4. Kolesnyk, Olena. 2018a. “Hermeneutics of Thriller: From William Shakespeare to Dan Brown.” Culture of Ukraine. Cultural Studies 60: 59–68. https://doi.org/10.31516/2410-5325.060.06.
  5. Kolesnyk, Olena. 2018b. “The Historiosophy of Guy Ritchie’s Sherlock Holmes Dylogy.” National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald 2: 21–4. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.160614.
  6. Kolesnyk, Olena. 2022. “Historical mystery/detective as a literary form of artistic interpretation of history and culture.” Culture and Contemporaneity 1: 20–27. https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2022.262551 [in Ukrainian].
  7. Krapivnyk, Hanna. 2015. “Filosofsko-antropolohichni implikatsii detektyvnykh praktyk.” Doctoral diss. abstract, H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University [in Ukrainian].
  8. Summerscale, Kate. 2008. The Suspicions of Mr. Whicher, or The Murder at Road Hill House. London: Bloomsbury.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-21

Як цитувати

Kolesnyk, Olena. 2023. «Історичний детектив та історія як детектив: до питання міжжанрового синтезу». Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури 6 (Червень):39-44. https://doi.org/10.18523/2617-8907.2023.6.39-44.

Номер

Розділ

СЕМІОТИКА КУЛЬТУРНИХ НАРАТИВІВ