Полістилістика паралітургійної музики Святослава Луньова

Автор(и)

  • Olena Yaremchuk Національна музична академія України імені П. І. Чайковського (НМАУ), Україна https://orcid.org/0000-0003-1394-4580

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-8907.2023.6.65-71

Ключові слова:

полістилістика, паралітургійна музика, духовний, Страсна седмиця, молитва, обіход, композиторська творчість, Святослав Луньов

Анотація

У статті простежено шлях розвитку православної культури в Україні, зокрема паралітургійної музики. Описано пошуки духовного в музиці, висвітлено ключові надихаючі обставини. Розглянуто розмаїття напрямів, стилів, тематики в хоровій симфонії, що репрезентує культурну панораму різних історичних періодів на території України. Досліджено паралітургійний напрям творчості сучасного українського композитора Святослава Луньова. Зокрема, проаналізовано спорідненість архаїчних культових піснеспівів із новітніми паралітургійними композиціями у творчості С. Луньова на прикладі симфонії для мішаного хору a cappella «Страсна седмиця».

Біографія автора

Olena Yaremchuk, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського (НМАУ)

Яремчук Олена – аспірантка кафедри теорії та історії культури факультету історико-теоретичного, композиторського та іноземних студентів Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського (НМАУ). Сфера наукових зацікавлень: музикознавство.

Посилання

  1. Aleksandrova, Nataliia. 2008. “Liturhichna muzyka yak zhanrovostylovyi fenomen u tvorchosti vitchyznianykh kompozytoriv kintsia ХХ – pochatku ХХI st.” PhD diss. abstract, Odessa National Academy of Music named after A. V. Nezhdanova [in Ukrainian].
  2. Antonenko, Marharyta. 2020. “Pravoslavna dukhovna muzyka v systemi ukrainskoi kultury kintsia XX – pochatku XXI st.” PhD diss., Bohdan Khmelnytsky Melitopol State Pedagogical University, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].
  3. Antonovych, Myroslav. 1988–1989. “Pytomennosti ukrainskoho tserkovnoho spivu.” In Zbirnyk prats Yuviley̆noho Kongresu, edited by V. Yaniv, 458–71. Munich [in Ukrainian].
  4. Bakumets, Anastasiia. 2021. “Zhanrovo-stylovi osoblyvosti khorovykh tsykliv ukrainskykh kompozytoriv kintsia ХХ – pochatku ХХI st.” PhD diss., National Academy of Culture and Arts Management [in Ukrainian].
  5. Davies, Norman. 2008. Europe: A History. Translated by P. Tarashchuk, O. Kovalchuk. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].
  6. Herasymova-Persydska, Nina. 1999. “Rol tserkvy v muzychnykh reformakh kintsia XVI – pochatku XVII st.” In Z istorii ukrainskoi muzychnoi kultury, 3–8. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
  7. Husarchuk, Tetiana. 2018. “Fenomen tvorchoi indyvidualnosti kompozytora v intonatsiinii dramaturhii dukhovnykh tvoriv (na materiali ukrainskoho muzychnoho mystetstva).” PhD diss. abstract, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].
  8. Kozarenko, Oleksandr. 2002. “Sakralna tvorchist ukrainskykh kompozytoriv XIX stolittia v konteksti natsionalnykh muzychnosemiotychnykh protsesiv.” Kalofoniia: Naukovyi zbirnyk z istorii tserkovnoi monodii ta hymnohrafii 1: 150–60 [in Ukrainian].
  9. Kozarenko, Oleksandr. 2012. “Philosophy of Music as Necessary Component of Modern Art Education.” Visnyk of the Lviv University. Series Arts 11: 3–7 [in Ukrainian].
  10. Kushnir, Taras. 2020. “Perception evolution of interpretive versions of the symphony for mixed choir a cappella «Strasna sedmytsia» by Svyatoslav Lunyov.” Mystetstvoznavchi Zapysky 38: 165–9 [in Ukrainian].
  11. Motsar, Oleksandra. 2016. “Idei teatru absurdu u protsesakh onovlennia muzychnoho teatru ostannoi tretyny XX – pochatku XXI stolittia.” PhD diss., Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].
  12. Vasylchenko-Mikhno, Halyna. 1993. “Hretskyi rozspiv v ukrainskii spivochii praktytsi kintsia XVI – pershoi polovyny XVII st.: pro skhozhist z hreko-vizantiiskoiu himnohrafichnoiu tradytsiieiu.” PhD diss. abstract, Tchaikovsky Kyiv State Conservatory [in Ukrainian].
  13. Volovchuk, Yuliia. 2018. “Symphony for mixed chorus “Holy Week” by Sviatoslav Lunev: author’s interpretation of spiritual and musical traditions.” Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine 123: 49–57. https://doi.org/10.31318/2522-4190.2018.123.152417 [in Ukrainian].
  14. Yasinovsky, Yuriy. 2015. “Musicology in Contemporary Scientific Discourse, or Can Music Studies Become a University Discipline in Contemporary Ukraine?” Naukovi Zapysky UCU [Annals of the UCU]. History Series 7 (2): 27–48. http://er.ucu.edu.ua/handle/1/658 [in Ukrainian].
  15. Yefimenko, Adelina. 2010. “Liturhichnyi zhanr yak interaktsiia: kontekst suchasnoi kompozytorskoi tvorchosti.” Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine 85: 343–57 [in Ukrainian].
  16. Zosim, Olha. 2011. “Bohosluzhbova muzyka u suchasnomu muzychnomu prostori Ukrainy : liturhichnyi aspekt.” Aktualni problemy istorii, teorii ta praktyky khudozhnoi kultury 26: 297–304. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].
  17. Zubko, Zhanna. 2011. “The geometry of canon (A. Pärt, S. Lunyov, M. Shalygin).” In Kyivske muzykoznavstvo. R. Glier Kyiv Institute of Music. https://www.lunyov.com/press/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-21

Як цитувати

Yaremchuk, Olena. 2023. «Полістилістика паралітургійної музики Святослава Луньова». Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури 6 (Червень):65-71. https://doi.org/10.18523/2617-8907.2023.6.65-71.

Номер

Розділ

ПЕРФОРМАТИВНІ АСПЕКТИ КУЛЬТУРИ