Правда історії в графіті на фресках Софії Київської: нове прочитання найдавніших написів
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-8907.2023.6.79-88Ключові слова:
Софія Київська, графіті, Володимир Великий, Ярослав Мудрий, Візантія, Василій ІІ, Никифор Ксифій, міжусобиця 1015–1019 рр., Олісава, Святополк І, митрополит Іоанн І, Новгород, Коснятин ДобриничАнотація
У статті в контексті запропонованого в науці авторкою нового датування Софії Київської 1011–1018 рр. актуалізовано концептуальну проблему апогею розвитку давньої Русі-України. Авторка доводить, що цей історичний феномен притаманний добі Володимира Великого, а не Ярослава Мудрого. З цією метою проаналізовано найдавніші софійські графіті 1015 і 1019 рр. Нове прочитання цих графіті за методом комплексного каузального підходу дало змогу чіткіше зрозуміти сфальсифіковану в літописах конкретну історичну ситуацію, яка зумовила їх появу. Атрибутовано автографи Володимира (Василія) Великого і його сучасника – візантійського архонта Никифора Ксифія, виконані ними у 1015 р. Це найдавніше маркування факту існування в цей час Софії Київської як уже побудованого і розписаного фресками храму, який Володимир прагнув завершити до своєї смерті. Існування Софії в другому десятиріччі ХІ ст. підтверджують також раніше досліджені графіті 1019 р., які належать княгині Олісаві – матері Святополка І – та його оточенню, а також дружинникам новгородського посадника Коснятина Добринича.
Посилання
- Hrushevsky, Mykhailo. 1991. ХІ–ХІІІ centuries. Vol. II of History of Ukraine-Rus. Kyiv: Naukova Dumka [in Ukrainian].
- Ilin, Nikolai. 1957. Letopisnaia statia 6523 goda i ieio istochnik. Moscow: Publishing House of the Academy of Sciences of the USSR [in Russian].
- Kornienko, Viacheslav. 2010–20. Korpus hrafiti Sofii Kyivskoi (XI ‒ pochatok XVIII st.) [Corpus graffiti of St. Sophia]. Parts 1–10. In 12 vols. Kyiv: Horobets [in Ukrainian].
- Kornienko, Viacheslav. 2014. Hrafiti Sofiyi Kyivskoi XI – pochatku XVIII st.: informatsiynyi potentsial dzherela. Kyiv: Slovo [in Ukrainian].
- Kornienko, Viacheslav. 2015. Prydil svv. Ioakyma ta Anny (pivdenna storona). Part 5 of Korpus hrafiti Sofii Kyivskoi (XI ‒ pochatok XVIII st.) [Corpus graffiti of St. Sophia]. Kyiv: Horobets [in Ukrainian].
- Kornienko, Viacheslav. 2020. Pivnichna skhodova vezha ta khory. Part 10, Volum 1 of Korpus hrafiti Sofii Kyivskoi (XI ‒ pochatok XVIII st.) [Corpus graffiti of St. Sophia]. Kyiv: Horobets [in Ukrainian].
- Makhnovets, Leonid, trans. 1989. Litopys ruskyi. Za Ipatskim spyskom. Edited by O. V. Myshanych. Kyiv: Dnipro [in Ukrainian].
- Nikitenko, Nadiia. 1999. Rus’ i Vizantiia v monumental’nom komplekse Sofii Kievskoi: Istoricheskaia problematika. Kyiv: M. S. Hrushevsky Institute of Ukrainian Archaeography and Source Studies of the National Academy of Sciences of Ukraine [in Russian].
- Nikitenko, Nadiia. 2000. “Politychni peredumovy vynyknennia Borysohlibskoho kultu: do podii 1015–1019 rr.” Istoria Ukrainy: malovidomi imena, podii, fakty 11: 14–26. Kyiv: Institute of History of Ukraine of National Academy of Sciences of Ukraine
- [in Ukrainian].
- Nikitenko, Nadiia. 2017a. Vid Tsarhoroda do Kyiva. Kyiv: Horobets [in Ukrainian].
- Nikitenko, Nadiia. 2017b. Svitski fresky Sofii Kyivskoi. Taiemnychyi kod istorii. Kharkiv: FОP Panov А. М. [in Ukrainian].
- Nikitenko, Nadiia. 2018. Mosaics and Frescos of St. Sophia of Kyiv. Kyiv: Horobets [in Ukrainian].
- Nikitenko, Nadiia. 2022. Sofia Kyivska Volodymyra Velykoho. Kyiv: Horobets [in Ukrainian].
- Nikitenko, Nadiia, and Viacheslav Korniienko. 2012. Drevneishiie graffiti Sofii Kievskoi i vremia yeio sozdaniia. Kyiv: M. S. Hrushevsky Institute of Ukrainian Archaeography and Source Studies of the National Academy of Sciences of Ukraine [in Russian].
- “Priad’ ob Eimunde Hringssone.” 2012. In T. N. Dzhakson. Islandskie korolevskiie sagi o Vostochnoi Evrope. Texts, translation, comments. Moscow: Russkii Fond Sodeistviia Obrazovaniyu i Nauke [in Russian].
- Reimske Yevanheliie [Reims Gospel]. 2019. Nadiia Nikitenko and Viacheslav Korniienko, authors of the introduction and compilers. Toronto – Kyiv: Horobets [in Ukrainian, Ukrainian Old, Church Slavic].
- Rybakov, Borys. 1947. “Imenni napysy XII st. v Kyivskomu Sofiiskomu sobori.” Arkheolohiia 1: 53–64 [in Ukrainian].
- Rybakov, Borys. 1984. “Russkaia epigrafika X–XIV vv. (sostoianie, vozmozhnosti, zadachi).” In Iz istorii kultury drevnei Rusi. Issledovaniia i zametki, 34–58. Moscow: Nauka [in Russian].
- Sotnikova, Marina, and Ivan Spasskiy. 1983. Tysiacheletiie drevneishikh monet Rossii: Svodnyi katalog russkih monet X–XI vv. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
- Thietmari Merseburgensis episcopi. 2005. Chronicon. In 8 books. Translated by I. V. Diakonov. Moscow: Russkaia panorama [in Russian].
- Vysotskiy, Sergei. 1966. Drevnerusskiye nadpisi Sofiyi Kievskoi XI–XIV vv. Kyiv: Naukova Dumka [in Russian].
- Vysotskiy, Sergei. 1976. Srednevekovye nadpisi Sofiyi Kievskoi. Kyiv: Naukova Dumka [in Russian].
- Vysotskiy, Sergei. 1985. Kievskie graffiti XI‒XVII vv. [Kyiv graffiti 11–17 centuries]. Kyiv: Naukova Dumka [in Russian].
- Yevdokimova, Aleksandra. 2006. “Grecheskie graffiti Sofii Kievskoi (predvaritelnaia publikatsia).” In Vostochnaia Yevropa v drevnosti i srednevekovie. Vospriatie, modelirovanie i opisanie prostranstva v antichnoi i srednevekovoi literature. XVIII chtenia pamiati chlena-korrespondenta AN SSSR V. T. Pashuto (Moskva, 17–19 aprelia 2006 goda). Materialy konferentsii, 56–62. Moscow [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Nadiia Nikitenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії CC BY 4.0 Creative Commons Attribution International License, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).