Картографування поворотів: від лінгвістичної моделі до «метафізики присутності»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-8907.2024.7.11-23

Ключові слова:

зображення, візуальне, текстуальне, культурний поворот, культурна теорія, патерн, конструктивізм/деконструкція, інтелектуальна мода, антилінгвістичні повороти, маятник

Анотація

У статті запропоновано нескептичний погляд на проліферацію (розростання, збільшення кількості, розширення) поворотів у гуманітарних і соціальних науках. Доповнюючи картографування культурних поворотів, здійснене німецькою антропологинею Доріс Бахманн-Медік, авторка статті виокремлює важливий патерн, який організовує те, що на перший погляд може здатися хаотичним роїнням поворотів. Цей патерн можна описати як маятникоподібний рух від лінгвістичної моделі, яка лежить в основі культурного повороту як розширення лінгвістичного повороту, до реабілітації присутності (для позначення цієї нової тенденції авторка дещо провокативно використовує жупел часів постмодернізму «метафізика присутності»). Цей патерн продемонстровано на прикладі візуального повороту, який кардинально змінив спосіб говорити про зображення, відмовившись від гегемонії лінгвістичної моделі. Однак тенденція реабілітації присутності є значно ширшою, що дає змогу стверджувати про цілу серію «антилінгвістичних» поворотів.

Біографія автора

Ольга Брюховецька, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

кандидатка філософських наук, старша викладачка кафедри культурології факультету гуманітарних наук Національного університету «Києво-Могилянська академія» (НаУКМА), Київ, Україна. Сфера наукових зацікавлень: візуальна культура.

olha.bryukhovetska@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Bachmann-Medick, Doris. 2016. Cultural turns: New orientations in the study of culture. Berlin/Boston: Walter de Gruyter.
  2. Böhm, Gottfried. 1994. “Die Wiederkehr der Bilder.” In Was ist ein Bild?, edited by Gottfried Böhm, 11–38. Munich: Wilhelm Fink
  3. Verlag.
  4. Böhm, Gottfried. 2004. “Jenseits der Sprache? Anmerkungen zur Logik der Bilder.” In Iconic Turn: Die neue Macht der Bilder, edited by Christa Maar and Hubert Burda, 28–43. Cologne: Dumont.
  5. Bryson, Norman. 1988. “The Gaze in the Expanded Field.” In Vision and Visuality, edited by Hal Foster, 87–114. Seattle: Bay Press.
  6. Carrigan, Mark. 2014. “Can we have a ‘turn’ to end all turns?” July 13, 2014. https://markcarrigan.net/2014/07/13/can-wehave-a-turn-to-end-all-turns/
  7. Dor, Joël. 1998. Introduction to the reading of Lacan: The unconscious structured like a language. New York: Other Press.
  8. Dosse, François. 1997. History of Structuralism: The Rising Sign, 1945-1966. Vol. 1. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  9. Geertz, Clifford. 1973. The Interpretation of Cultures. New York: Basic books, 1973.
  10. Geertz, Clifford. 1995. After the fact. Cambridge: Harvard University Press.
  11. Gregg, Melissa, and Gregory J. Seigworth. 2010. “An Inventory of Shimmers.” In The affect theory reader, edited by Melissa Gregg and Gregory J. Seigworth, 1–25. Durham: Duke University Press, 2010.
  12. Gumbrecht, Hans Ulrich. 2003. Production of Presence: What Meaning Cannot Convey. Redwood City: Stanford University Press.
  13. Hall, Stuart. 1991. “Encoding/decoding.” In Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies, 1972-79, edited by Stuart Hall, Dorothy Hobson, Andrew Lowe, and Paul Willis, 117–27. London, New York: Routledge.
  14. Jameson, Fredric. 1990. Signatures of the Visible. New York: Routledge.
  15. Jameson, Fredric. 1994. The Seeds of Time. New York: Columbia University Press.
  16. Jameson, Fredric. 1998. The Cultural Turn: Selected Writings on the Postmodern, 1983-1998. London and New York: Verso.
  17. Jameson, Fredric. 2003. “Future City.” New Left Review 21 (May-June): 65–80. Macherey, Pierre. 1978. Theory of literary production, edited by Geoffrey Wall. New York: Routledge.
  18. McGuigan, Jim. 1992. Cultural Populism. New York: Routledge.
  19. Metz, Christian. 1964. “Le cinéma: langue ou langage?” Communications 4, no. 1: 52–90.
  20. Mitchell, W. J. T. 1994. Picture Theory. Chicago: University of Chicago Press.
  21. Mitchell, W. J. T. 1996. “What do pictures really want?” October 77 (Summer): 71–82.
  22. Moxey, Keith. 2008. “Visual Studies and the Iconic Turn.” Journal of Visual Culture 7, no. 2: 131–46.
  23. Parikka, Jussi. 2010. Insect media: An archaeology of animals and technology. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  24. Rorty, Richard. 1992. “Metaphilosophical Difficulties of Linguistic Philosophy.” In The linguistic turn: Essays in philosophical method, edited by Richard Rorty, 1–39. Chicago: University of Chicago Press.
  25. Sahlins, Marshall. 1993. Waiting for Foucault, still. Cambridge: Prickly Paradigm Press.
  26. Seidman, Steven. 1994. “Introduction.” In The postmodern turn: New perspectives on social theory, edited by Steven Seidman, 1–23. Cambridge University Press.
  27. Susen, Simon. 2015. The ‘Postmodern Turn’ in the Social Sciences. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  28. White, Hayden. 1973. Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
  29. Wollen, Peter. 2009. “Godard and Counter Cinema: Vent d’Est.” In Film theory and criticism: Introductory readings, edited by Leo Braudy and Marshall Cohen, 418–26. New York: Oxford University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-07

Як цитувати

Брюховецька, Ольга. 2024. «Картографування поворотів: від лінгвістичної моделі до ‘метафізики присутності’». Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури 7 (Серпень):11-23. https://doi.org/10.18523/2617-8907.2024.7.11-23.