Видовище в умовах Вебу 2.0: сучасні соціальні мережі і концепція суспільства видовища Гі Дебора
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-8907.2024.7.24-30Ключові слова:
соціальні мережі, культурні проблеми, суспільство видовища, соціокультурні трансформації, індивідуалізм, фейсбук, культурні практики, ідентичністьАнотація
У статті застосовано концепцію суспільства видовища Гі Дебора до аналізу сучасних мейнстримних соціальних мереж. Показано, як критика видовища, зокрема таких його характеристик, як пасивність, фрагментарність та заміщення живого досвіду його репрезентаціями, спроможна пояснити функціонування соцмереж і популярність повсякденної практики перегляду соцмереж, які діють за правилами Вебу 2.0. Водночас розглянуто відмінності видовища в аналогових і цифрових умовах, зокрема характеристики соцмереж, які дають змогу не тільки пасивно спостерігати видовище, а й створювати власні (само)репрезентації реальності. Для пояснення практик, цінностей і конвенцій, які втілюються в соціальних мережах, запропоновано і представлено концепцію культури яскравості.
Посилання
- Alblwi, Abdulaziz, John McAlaney, Majid Altuwairiqi, Angelos Stefanidis, Keith Phalp, and Raian Ali. 2020. “Procrastination on Social Networks: Triggers and Countermeasures.” Psihologija 53 (4): 393–410. https://doi.org/10.2298/PSI190902016A.
- Bengtsson, Stina, and Sofia Johansson. 2022. “The Meanings of Social Media Use in Everyday Life: Filling Empty Slots, Everyday Transformations, and Mood Management.” Social Media + Society 8(4). https://doi.org/10.1177/20563051221130292.
- Boyd, Danah. 2008. “Why Youth (Heart) Social Network Sites: The Role of Networked Publics in Teenage Social Life.” In The John D. and Catherine T. MacArthur Foundation Series on Digital Media and Learning, edited by D. Buckingham, 119–42. Cambridge, MA: MIT Press.
- Brügger, Niels. 2015. “A Brief History of Facebook as a Media Text: The Development of an Empty Structure.” First Monday 20, no. 5. https://doi.org/10.5210/fm.v20i5.5423.
- Buleen, Chad. 2024. “Report: Young Social Users Would Rather Consume Content Than Create It.” https://www.clearvoice.com/resources/report-young-social-users-would-rather-consumecontent-than-create-it/.
- Carlson, Nicholas. 2010. “At last – the full story of how Facebook was founded.” http://www.businessinsider.com/how-facebook-wasfounded-2010-3.
- Merriam-Webster. n. d. “Culture.” In Merriam-Webster.com Dictionary. Accessed February 26, 2024. https://www.merriamwebster.com/dictionary/culture.
- Debord, Guy. 1994. The Society of the Spectacle. Translated by Donald Nicholson-Smith. New York: Zone Books. (Originally published as La société du spectacle in 1967 by Buchet-Chastel).
- Dijck, José van. 2013. The Culture of Connectivity: A Critical History of Social Media. Oxford University Press.
- Emerson, Ralph Waldo. 1841. “Self-Reliance.” American Transcendentalism Web. https://archive.vcu.edu/english/engweb/transcendentalism/authors/emerson/essays/selfreliance.html.
- Farooqui, Quratulain, and Amana Raquib. 2020. “Technology, Boredom and Intellectual-Spiritual Lethargy: Exploring the Impact of Technology on the Mental Well-being of Over-Stimulated Millennials.” Malaysian Journal of Medicine and Health Sciences 16 (11): 1–7. https://doi.org/10.17576/MJMHS-2020-1611-01.
- Fuchs, Christian. 2009. Social Networking Sites and the Surveillance Society. A Critical Case Study of the Usage of StudiVZ, Facebook, and MySpace by Students in Salzburg in the Context of Electronic Surveillance. Salzburg/Vienna: Forschungsgruppe UTI.
- Goffman, Erwing. 1959. The Presentation of Self in Everyday Life. Doubleday.
- Gupta, Mayank, and Aditya Sharma. 2021. “Fear of Missing Out: A Brief Overview of Origin, Theoretical Underpinnings and Relationship with Mental Health.” World Journal of Clinical Cases 9 (19): 4881–4889. https://doi.org/10.12998/wjcc.v9.i19.4881.
- Kellner, Douglas. 2017. “Preface: Guy Debord, Donald Trump, and the Politics of the Spectacle.” In The Spectacle 2.0. Reading Debord in the Context of Digital Capitalism, edited by M. Briziarelli and E. Armano, 1–13. London: University of Westminster Press.
- Kemp, Simon. 2020. “More than Half of the People on Earth Now Use Social Media.” July 21, 2020. https://datareportal.com/reports/more-than-half-the-world-now-uses-socialmedia?rq=social%20media.
- McNamara, Brittney. 2021. “The Science Behind Social Media’s Hold on Our Mental Health.” Teen Vogue. https://www.teenvogue.com/story/the-science-behind-social-medias-holdon-our-mental-health.
- Penner, Davin. 2019. Rethinking the Spectacle: Guy Debord, Radical Democracy, and the Digital Age. Toronto: University of British Columbia Press.
- Rohani, Vala Ali, and Ow Siew Hock. 2010. “On Social Network Web Sites: Definition, Features, Architectures and Analysis Tools.” Journal of Advances in Computer Research 2: 41–53.
- Stratton, Jon. 2018. “Death and the Spectacle in Television and Social Media.” Television & New Media 21(1): 3–24. https://doi.org/10.1177/1527476418810547.
- Sun, Yalin, and Yan Zhang. 2021. “A Review of Theories and Models Applied in Studies of Social Media Addiction and Implications for Future Research.” Addictive Behaviors 114:106699. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2020.106699.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Orysia Hrudka
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії CC BY 4.0 Creative Commons Attribution International License, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).