Колір Нейтрального за Р. Бартом (на прикладі «Саду земних насолод» І. Босха і «Полароїда» Д. Будіне)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-8907.2024.7.31-41

Ключові слова:

візуальне, візуальна культура, теорія культури, викладання, колір, семантика кольору, зображення, фотографія, гризайль, монохром, нюанс, інтерпретація

Анотація

Центральним компонентом статті є коментар до фрагмента семінару з курсу «Le Neutre», проведеного Р. Бартом у Колежі де Франс (1978). Встановлено, що вибрані тези семінару, об’єднані темою кольору, на тлі деяких ранніх, але особливо окремих пізніх праць теоретика, дають змогу помістити в одне інтерпретативне поле «фотографічне письмо» Д. Будіне (конкретніше – фотографічну роботу «Полароїд») та славнозвісний твір І. Босха «Сад земних насолод». Авторка статті припускає, що відповідно до Бартового розуміння Нейтрального ці твори існують у паритеті: на це непрямо вказують напрацювання дослідників інтелектуального спадку Барта. Доведено, що гризайль як об’єкт зацікавлення посідає помітне місце в його теоретичних розмислах про колір, монохром, хроматичне та ахроматичне, а також про зображення і, більш специфічно, про фотографічне зображення.

Біографія автора

Анфіса Дорошенко, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

postgraduate student at the Department of Cultural Studies, Faculty of Humanities, National University of Kyiv-Mohyla Academy (NaUKMA), Kyiv, Ukraine. Main research fields: theory of culture, visual culture, studies in concepts and notions of culture.

a.doroshenko@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Barthes, Roland. 2022. Camera Lucida. Notuvannia fotohrafii [La chambre claire. Note sur la photographie]. Translated from French by Olena Chervonyk. Kharkiv: Vydavnytstvo Muzeiu Kharkivskoi shkoly fotohrafii [in Ukrainian].
  2. Batchen, Geoffrey. 2009–2010. “Judging a Book by Its Cover.” CABINET. https://www.cabinetmagazine.org/issues/36/batchen.php.
  3. Beyes, Timon, and Christian De Cock. 2017. “Adorno’s grey, Taussig’s blue: Colour, organization and critical affect.” Organization 24 (1): 59–78. https://doi.org/10.1177/1350508416668189.
  4. Cunningham, David. 2004. “Notes on Nuance: Rethinking a Philosophy of Modern Music.” Radical Philosophy 125 (May/June): 17–28. https://www.radicalphilosophy.com/article/notes-on-nuance.
  5. Didi-Huberman, Georges. 2002. “Grisaille.” Vertigo 23 (1): 28–38. https://doi.org/10.3917/ver.023.0028.
  6. Didi-Huberman, Georges. 2017. The Surviving Image. Phantoms of Time and Time of Phantoms: Aby Warburg’s History of Art. Translated by Harvey Mendelsohn. University Park, PA: The Pennsylvania State University Press.
  7. Elkins, James. 2011. What Photography Is. Routledge, Taylor & Francis Group.
  8. Falguière, Mathilde, and Rodrigo Fontanari. 2020. “Roland Barthes/Daniel Boudinet. Une esthétique partagée.” Focales 4. https://doi.org/10.4000/focales.810.
  9. Fontanari, Rodrigo. 2023. “Daniel Boudinet, le photographe de la nuance.” Revue Roland Barthes 6: Barthes et les photographes, Rodrigo Fontanari & Magali Nachtergael, dir. https://revue.roland-barthes.org/2023/rodrigo-fontanari/daniel-boudinet-lephotographe-de-la-nuance/.
  10. Hess, Helmut. 2018. “Wiederholungen unter „Hinweglassung jeder Farbe”: Die Grisaille-Kopie als Transkriptionshilfe in der frühen Reproduktionsfotografie.” In NICHTS NEUES SCHAFFEN: Perspektiven auf die treue Kopie 1300-1900, edited by Antonia Putzger, Marion Heisterberg, Susanne Müller-Bechtel, 175–90. Berlin, Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110431148-010.
  11. Ilsink, Matthijs, Jos Koldeweij, Ron Spronk, Luuk Hoogstede, Robert G. Erdmann, Rik Klein Gotink, Hanneke Nap, and Daan Veldhuizen. 2016. Hieronymus Bosch, Painter and Draughtsman: Catalogue Raisonné. Yale University Press.
  12. Itten, Yohannes. 2022. Mystetstvo koloru: Subiektyvnyi dosvid i obiektyvne piznannia yak shliakh do mystetstva [The Art of Color: The Subjective Experience and Objective Rationale of Color]. Translated by Serhii Sviatenko. Kyiv: ArtHuss [in Ukrainian].
  13. Machado, Carla, Márcia Vilarigues, and Teresa Palomar. 2021. “Historical Grisailles Characterisation: A Literature Review.” Journal of Cultural Heritage 49: 239–49. https://doi.org/10.1016/j.culher.2021.03.010.
  14. Mavor, Carol. 2007. Reading Boyishly: J. M. Barrie, Roland Barthes, Jacques Henri Lartigue, Marcel Proust and D. W. Winnicott. Duke University Press.
  15. Mavor, Carol. 2012. Black and Blue: The Burning Passion of Camera Lucida, La Jetée, Sans Soleil and Hiroshima mon amour. Duke University Press.
  16. Merleau-Ponty, Maurice. 1968. The Visible and the Invisible. Northwestern University Press.
  17. Moxey, Keith. 1991. “Semiotics and the Social History of Art.” New Literary History 22 (4): 985. https://doi.org/10.2307/469075.
  18. Moxey, Keith. 2008. “Visual Studies and the Iconic Turn.” Journal of Visual Culture 7 (2): 131–46. https://doi.org/10.1177/1470412908091934.
  19. Pastoureau, Michel. 2019. “Towards a History of Colors.” In Cultural History in France, 96–104. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429295386-12.
  20. Presciutti, Diana Bullen. 2019. “Miracles in Monochrome: Grisaille in Visual Hagiography.” Art History 42 (5): 862–91. https://doi.org/10.1111/1467-8365.12465.
  21. Van Gelder, Hilde. 2021. Ground Sea: Photography and the Right to Be Reborn. Leuven University Press.
  22. Vellodi, Kamini, and Aron Vinegar, eds. 2023. Grey on Grey: On the Threshold of Philosophy and Art. Edinburgh: Edinburgh University Press. https://doi.org/10.1515/9781474478533.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-07

Як цитувати

Дорошенко, Анфіса. 2024. «Колір Нейтрального за Р. Бартом (на прикладі «Саду земних насолод» І. Босха і ‘Полароїда’ Д. Будіне)». Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури 7 (Серпень):31-41. https://doi.org/10.18523/2617-8907.2024.7.31-41.