Український культурний фронт: дискурс «культури скасування»
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-8907.2024.7.61-68Ключові слова:
культура скасування, український культурний фронт, інформаційна війна, культурний діалог, свобода словаАнотація
Стаття має за мету розкрити сутність явища «культура скасування» (cancel culture) та причини його актуальності в сучасному культурному дискурсі. Визначено його вплив на захист і збереження національної ідентичності, політику та міжкультурні відносини, а також розглянуто потенційні ризики його поширення. Практика культури скасування викликає амбівалентні відносини: її бачать як можливість привернути увагу до несправедливих дій, дискримінації та підтримки демократичних цінностей і прав людини. Водночас культура скасування набуває негативної інтерпретації як потенційна загроза свободі слова та конструктивній критиці. Досягнення відкритого діалогу та вільного висловлення різних поглядів має вирішальне значення.
Дискусії про культуру скасування під час війни відображають тенденції до опору та захисту національного самовизначення. Йдеться не лише про внутрішні процеси боротьби з культурним розширенням Росії, а й про зусилля представити Україну на міжнародній арені. Іноді прихильники російської культури намагаються відокремити її від імперських амбіцій та сучасних воєнних злочинів. Однак деякі європейські країни поступово переоцінюють свою позицію з цих питань, демонструючи зростаючу солідарність з Україною шляхом бойкоту російських культурних заходів і критичного оцінювання їхнього реального впливу в сучасному світі. Українські культурні та мистецькі установи під час війни втратили значну кількість талановитої молоді, яка залишила Україну, проте вони адаптують свої поточні можливості для проведення різноманітних заходів з психологічної підтримки українців.
Культурні ініціативи дають змогу просувати українську культуру глобально та показувати справжні реалії війни. Культурні обміни під час фестивалів, виставок, бієнале, музичних і театральних турів відіграють значну роль, зосереджуючись на просуванні української культури у світі. Наприклад, українські художники беруть участь у Франкфуртському книжковому ярмарку, у Мальтійському бієнале, де 2024 року було відкрито український павільйон для проєкту «From South to North» («З півдня на північ») художниці Алевтини Кахідзе. Такі події створюють платформу для обговорення питань пам’яті, історії та культурних зв’язків на міжнародному рівні.
Посилання
- Brill, Gabrielle. 2021. “Cancel Culture: Inciting Corporate Social Accountability.” University of Richmond Law Review. January 25, 2021. https://lawreview.richmond.edu/2021/01/25/cancel-culture-inciting-corporate-social-accountability/.
- Brown, Adrienne Maree. 2021. “On Cancel Culture, Accountability, and Transformative Justice.” LitHub. January 25, 2021. https://lithub.com/on-cancel-culture-accountability-and-transformativejustice/.
- Carey, Matthew. 2024. “Academy To Restore ‘20 Days In Mariupol’s Win To Shortened Version Of Oscar Show Sent To Global Broadcasters After Ukraine Outrage Over Omission.” DeadLine. March 14, 2024. https://deadline.com/2024/03/osars-20-days-inmariupol-win-restored-international-broadcast-1235858191/amp/.
- Cultural Strategy Institute. 2022. “Kultura v chasi viiny: dyplomatychnyi front.” https://isc.lviv.ua/dyplomatiia-v-chasivijny/ [in Ukrainian].
- Dobrodum, Olha, and Kateryna Holik. 2023. “Kulturnyi front: Rol ta mistse u zberezhenni natsionalnoi identychnosti.” In The Image of Ukraine in the European media. Materials of the II International scientific and practical conferences (Kyiv, October 23, 2023), 135–7. Kyiv: State University of Trade and Economics. https://knute.edu.ua/file/MzEyMQ==/db2884fa68b94915563fe51448590e6b.pdf [in Ukrainian].
- Grygorenko, Galyna. 2022. “Cultural front during the war.” Vox Ukraine, December 6, 2022. https://voxukraine.org/kulturnyjfront-pid-chas-vijny/ [in Ukrainian].
- Hagi, Sarah. 2019. “Cancel culture is not real – At least not in the way people think.” Time, November 21, 2019. https://time.com/5735403/cancel-culture-is-not-real/.
- Jaafar, Graciela Bianca, and Herna Herna. 2023. “The Impact of Media in Cancel Culture Phenomenon.” Jurnal Komunikasi Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia 8, no. 2: 382–90: https://doi.org/10.25008/jkiski.v8i2.893.
- Lee, Frances. 2017. “Excommunicate me from the church of social justice’: an activist’s plea for change.” The Sunday Magazine.
- CBC Radio. https://www.cbc.ca/radio/sunday/the-sunday-editionseptember-17-2017-1.4291332/excommunicate-me-from-thechurch-of-social-justice-an-activist-s-plea-for-change-1.4291383.
- Liu, Jiarui, and Zhihan Su. 2023. “Cancel culture: An Interdisciplinary Analysis from Mindsets to Social Practices.” Advances in Education Humanities and Social Science Research 6 (1): 324–30. https://doi.org/10.56028/aehssr.6.1.324.2023.
- Lukianoff, Greg, and Rikki Schlott. 2023. The Cancelling of The American Mind. New York: Simon and Schuste.
- Lutsenko, Yevheniia. 2024. “Peremohu «20 dniv u Mariupoli» ne vkliuchyly u mizhnarodnu televersiiu «Oskar».” Suspilne Ukraine. https://suspilne.media/culture/703498-peremogu-20-dniv-umariupoli-virizali-z-miznarodnoi-televersii-oskar/ [in Ukrainian].
- Marsh, Hannah. 2022. Cancel Culture Conundrum. University of Maine.
- Nakamura, Lisa. 2013. ““It’s a Nigger in Here! Kill the Nigger!”: User-Generated Media Campaigns Against Racism, Sexism, and Homophobia in Digital Games.” In The international encyclopedia of media studies, edited by K. Gates, 1–15.
- New Voice. 2022. “Yak sfera kultury pidtrymuie Ukrainu vid pochatku viiny.” New Voice, December 2, 2022. https://life.nv.ua/ukr/lifestyle/kulturniy-front-yak-sfera-kulturi-pidtrimuye-ukrajinupid-chas-viyni-50279187.html [in Ukrainian].
- Nkrumah, Davis. 2023. “Managing Online Reputation in the Age of Cancel Culture.” Journal of Public Relations 2 (1): 25–37. https://doi.org/10.47941/jpr.1696.
- Norris, Pippa. 2020. “Closed Minds? Is a ‘Cancel Culture’ Stifling Academic Freedom and Intellectual Debate in Political Science?” Harvard Kennedy School Faculty Research Working Paper Series RWP20-025, 1–28. https://doi.org/10.2139/ssrn.3671026.
- Picarella, Lucia. 2024. “Intersections in the digital society: cancel culture, fake news, and contemporary public discourse.” Frontiers in Sociology 9: 1–6. http://dx.doi.org/10.3389/fsoc.2024.1376049.
- Traversa, Marissa, Ying Tian, and Stephen Wright. 2023. “Cancel culture can be collectively validating for groups experiencing harm.” Frontiers in Psychology 14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1181872.
- Yuan, Xin. 2023. “The Psychological Implication of Cancel Culture.” Academic Journal of Management and Social Sciences 5 (3): 149–51. https://doi.org/ 10.54097/togt0l6k.
- Zelenskyi, Volodymyr. 2022. “Pratsivnyky kultury dopomahaiut trymaty intelektualnyi front v umovakh ahresii rf.” Ukrinform, November 9, 2022. https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/3610556-pracivniki-kulturi-dopomagaut-trimati-intelektualnijfront-v-umovah-agresii-rf-zelenskij.html [in Ukrainian].
- Zelinchenko, Olena. 2022. “The resistance on the cultural front, which Ukrainians are making, is felt all over the world – Volodymyr Tylishchak.” Suspilne Ukraine, June 21, 2022. https://suspilne.media/culture/251930-sprotiv-na-kulturnomufronti-akij-cinat-ukrainci-vidcuvaut-u-vsomu-sviti-volodimirtilisak/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Tetyana Humeniuk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії CC BY 4.0 Creative Commons Attribution International License, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).