Храмова свідомість та іконічне мислення у вимірі давньоруської культури

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-8907.2024.7.106-117

Ключові слова:

культура, релігія, православ’я, сакральне, храм, ікона, монументальний живопис, ієротопія, софійність, міждисциплінарність, культурні практики, культурний вимір, Київ, Єрусалим

Анотація

У статті йдеться про організацію сакрального простору храму-ікони та храму-міста на прикладі давньоруських пам’яток у контексті візантійської культурно-релігійної традиції. Раніше позитивістська модель опису світу не вбачала в організації сакрального простору предмета дослідження. Проте в багатьох випадках аналіз богословських концептів або візуальних форм є недостатнім, бо деякі явища можуть бути усвідомлені лише на рівні ідеальних образів (ейдосів). Структурний задум сакрального простору постає його ієротопічним проєктом, що охоплює всі зримі та відчутні форми.
Як ієротопічні конструкти у статті розглянуто ікони («Трійця» А. Рубльова), храми (Софія Константинопольська, Софія Київська, Успенський собор Києво-Печерського монастиря), міста (Єрусалим, Київ).

Біографія автора

Руслана Демчук, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

докторка культурології, професорка кафедри культурології факультету гуманітарних наук Національного університету «Києво-Могилянська академія» (НаУКМА), Київ, Україна. Сфера наукових зацікавлень: східнохристиянська культура, національна ідентичність, політична міфологія

r.demchuk@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Averintsev, Sergey. 1999. “K uiasneniiu smysla nadpisi nad konkhoi tcentralnoi apsidy Sofii Kievskoi.” In Sofiia-Logos. Slovnyk, 214–43. Kyiv: Duch i Litera [in Russian].
  2. Borodai, Yuriy. 2008. Rozhdenie filosofskogo ponyatiya. Bog i materiya v dialoge Platona. Moscow: Savin S. A. [in Russian].
  3. Curcic, Slobodan. 2012. “Divine Light: Constructing the immaterial in Byzantine Art and Architecture.” In Architecture of the Sacred: Space, Ritual, and Experience from Classical Greece to Byzantium, edited by Bonna D. Wescoat, Robert G. Ousterhout, 307–337. Cambridge University Press.
  4. Demchuk, Ruslana. 2008. Khram Sofii u symvolichnomu prostori Rusi-Ukrainy. Kyiv: Publishing House “Kyiv-Mohyla Academy” [in Ukrainian].
  5. Demchuk, Ruslana. 2013. “Sofiia Kyivska yak iierotopichnyi proekt.” In Sofiiski chytannia. Materialy IV mizhnarodnoi konferentsii “Khrystyianski sviatyni – Skryzhali Vichnosti, Mudrosti i Krasy: novi hrani piznannia” (m. Kyiv, 26-27 travnia 2011), 49–54. Kyiv [in Ukrainian].
  6. Diehl, Charles. 1908. Yustinian i vizantijskaya civilizaciya v VI veke [Justinien et la civilisation byzantine au VI-e siècle]. Saint Petersburg: Tip. Altshulera [in Russian].
  7. Eliade, Mircea. 2001. “Sviashchenne i myrske.” Translated by Halyna Korian. In Mefistofel i Androhin, 7–116. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].
  8. Flier, Michael. 1992. “The Iconology of Royal Ritual in Sixteenth-Century Muscovy.” In Byzantine Studies: Essays on the Slavic World and the Eleventh Century, 53–76. New York: New Rochelle.
  9. Frejberg, Lidiya. 1974. “Vizantijskaya poeziya IV–X vv. i antichnye tradicii.” In Vizantijskaya literatura, edited by S. S. Averintsev, 53–58. Moscow: Nauka [in Russian].
  10. Godovanets, Yuriy. 2011. “Ikona iz sveta v prostranstve Sofii Konstantinopolskoj.” In Prostranstvennye ikony. Performativnoe v Vizantii i Drevnej Rusi, edited by A. M. Lidov, 119–37. Moscow: Indrik [in Russian].
  11. Harrington, Mіchael. 2004. Sacred Place in Early Medieval Neoplatonism. New York: Palgrave.
  12. Heidegger, Martin. 1993. “Istok hudozhestvennogo tvoreniya.” In Raboty i razmyshleniya raznyh let. Translated from German by A. V. Mihailov, 47–120. Moscow: Gnozis [in Russian].
  13. Hnidets, Rostyslav. 2010. “Svitlove proiavlennia sakralnoho prostoru v arkhitekturi ukrainskykh khramiv.” Problemy teorii i istorii arkhitektury Ukrainy 10: 158–66 [in Ukrainian].
  14. Ilarion. 1967. “Slovo o Zakoni i Blahodati.” In Khrestomatiia davnoi ukrainskoi literatury, 44–7. Kyiv: Radianska shkola.
  15. Isar, Nicoletta. 2006. “Chorography (Chôra, Chôros) – A Performative Paradigm of Creation of Sacred Space in Byzantium.” In Hierotopy: The Creation of Sacred Spaces in Byzantium and Medieval Russia, 59–90. http://hierotopy.ru/contents/CreationOfSacralSpaces_02_Isar_Chorography_2006_EngRus.pdf.
  16. Klejn, Lev. 2004. Voskreshenie Peruna. K rekonstrukcii vostochnoslavyanskogo yazychestva. Saint Petersburg: Evraziya [in Russian].
  17. Knabe, Georgiy. 1999. Russkaya Antichnost. Soderzhanie, rol i sudba antichnogo naslediya v kulture Rossii. Moscow: RGGU [in Russian].
  18. Lampe, Geoffrey. 1961. A Patristic Greek Lexicon. Oxford: At the Clarendon Press.
  19. Liepakhin, Valeriy. 2001. Ikona ta ikonichnist. Translated from Russian by Taras Tymo. Lviv: Svichado [in Ukrainian].
  20. Nelson, Robert. 1989. “The Discourse of Icons: Then and Now.” Art History 12, no. 2 (June): 144–57.
  21. Nora, Pierre. 2014. Teperishnie, natsiia, pamiat [ Présent, nation, mémoire]. Translated by Andrii Riepa. Kyiv: Klio [in Ukrainian].
  22. Osadcha, Olena. 2015. “Ideia choros yak osnovnyi pryntsyp sakralnoho prostoru khramu (na prykladi soboru Sofii Kyivskoi).” In Ukrainska Akademiia Mystetstv. Doslidnytski ta naukovo-metodychni pratsi 24, edited by O. V. Kovalchuk, 109–117. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].
  23. Panofsky, Erwin. 1979. Abbot Suger on the Abbey Church of St. Denis and Its Art Treasures. Princeton: Princeton University Press.
  24. Pateryk Kyievo Pecherskyi. 2001. 2nd ed. Kyiv: Publishing House “Kyiv-Mohyla Academy” [in Ukrainian].
  25. Prokopij Kesarijskij. 1939. “O postroikah.” Translated by S. P. Kondratev. Vestnik drevnei istorii 4: 203–223 [in Russian].
  26. Radzivillovskaya letopis. 1989. Polnoe Sobranie Russkih Letopisej, edited by B. A. Rybakov. Vol. 38. Leningrad: Nauka [in Russian].
  27. Redin, Egor. 1916. “Hristianskaya topografiya” Kozmy Indikoplova po grecheskim i russkim spiskam, edited by D. V. Ajnalov. Moscow: Tip. G. Lissnera i D. Sobko [in Russian].
  28. Shevchenko, Taras. 2014. “Varnak.” In Kobzar, 214–16. Kharkiv: Shkola [in Ukrainian].
  29. Shukurov, Sharip. 2002. Obraz hrama. Imago temple. Moscow: Progress-Traditciia [in Russian].
  30. Skazanie o Sv. Sofii Caregradskoi. Pamyatnik drevnei russkoi pismennosti ishoda XII veka (arhim. Leonid). 1889. Pamiatniki drevnei pismennosti i iskusstva 78: 1–29. Saint Petersburg [in Russian].
  31. Vagner, Georgiy. 1990. Iskusstvo myslit v kamne. (Opyt funkcionalnoi tipologii pamyatnikov drevnerusskoi arhitektury), edited by T. I. Makarova. Moscow: Nauka [in Russian].
  32. Yakovenko, Igor. 1996. “Hudozhestvennoe soznanie i gorodskaya sreda (v ih vzaimodejstvii i sozidanii).” Gorod i iskusstvo: subekty sociokulturnogo dialoga, edited by T. V. Stepushina, Ye. V. Saiko, 20–25. Moscow: Nauka [in Russian].
  33. Zimin, Aleksandr. 1963. “Pamyat i pohvala Iakova Mniha i zhitie knyazya Vladimira po drevnejshemu spisku.” Kratkie soobsheniya Instituta slavyanovedeniya AN SSSR 37: 66–75. Moscow [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-07

Як цитувати

Демчук, Руслана. 2024. «Храмова свідомість та іконічне мислення у вимірі давньоруської культури». Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури 7 (Серпень):106-17. https://doi.org/10.18523/2617-8907.2024.7.106-117.