Мотив протистояння батька і сина в літературах Заходу і Сходу

Автор(и)

  • Олена Колесник Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0002-0597-6489

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-8907.2024.7.139-147

Ключові слова:

художня література, міфологія, епос, мотив, Едипів комплекс

Анотація

У статті проаналізовано поширений у культурах різних народів Європи та Азії мотив протистояння батька і сина. Показано, що цей мотив можна розглядати в контексті зміни поколінь (переважно в міфах космогонічного характеру), принесення в жертву найціннішого (жертвопринесення первістка), а також у контексті міфоритуальних уявлень про передачу влади (харизми) від старого правителя до його спадкоємця. Залежно від конкретної етнонаціональної традиції, місця в ній певних знакових персонажів (їхньої символічної «цінності») та характеру конфлікту симпатії оповідача можуть бути на боці того чи того з супротивників. Нерідко йдеться не так про моральну перемогу одного з них, як про безвихідну трагічність ситуації, що часто підкріплюється темою фатального невпізнавання родичів. У цьому, останньому, варіанті замість батька і сина можуть бути два брати, а сюжетний акцент переноситься з конфлікту поколінь на драматичність конфлікту представників одного роду. У результаті компаративного аналізу у статті запропоновано класифікації морально-етичних та фабульних варіантів інтерпретації цього сюжету.

Біографія автора

Олена Колесник, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

докторка культурології, доцентка, професорка кафедри філософії та культурології Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, Чернігів, Україна. Сфера наукових зацікавлень: культурні універсалії, інтерпретації міфології, романтизм як трансісторичний феномен, шекспірознавство

elenakolesnyk2017@gmail.com

Посилання

  1. Celtic Literature Collective. n. d. “The tragic death of Connla, or The death of Aoife’s only son.” https://www.maryjones.us/ctexts/aoife.html.
  2. Danish Ballads. 1920. Translated by A. Smith-Dampier. Cambridge: Cambridge University Press.
  3. Demchuk, Ruslana. 2017. “Mentality as Definition of Identification in Matrix of Ukrainian Culture.” National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald 1: 28–33. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdakkkm_2017_1_8 [in Ukrainian].
  4. DiBenedetto, Katelyn. 2012. “Analyzing Tophets: Did the Phoenicians Practice Child Sacrifice?” Anthropology 5. https://scholarsarchive.library.albany.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1004&context=honorscollege_anthro.
  5. Dunlop, Sandy. 2024. Cormac Mac Art. http://bardmythologies.com.
  6. Frazer, James George. 2021 [1890]. The Golden Bough: a study of magic and religion. http://pg3623-images.html.
  7. Graves, Robert. 2005 [1949]. The White Goddess. London: Faber.
  8. Herodotus. 1993. Histories. Translated by Andrii Biletskyi. Kyiv: Naukova Dumka [in Ukrainian].
  9. Hesiod. 1977. Theogony. Translated by Ivan Franko. https://www.ifranko.name/uk/Transl/1913/Gesiod/TheogoniaTransl/4UranGejaJKronos.html [in Ukrainian].
  10. Hudzenko, Іvan. 2018. “Maat – the goddess of truth, right and the cosmic order.” https://tureligious.com.ua/maat-bohynia-pravdyistyny-ta-svitovoho-poriadku [in Ukrainian].
  11. Kolesnyk, Olena. 2014. “Human and Cosmic Truth in William Shakespeare’s Interpretation.” National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald 1: 3–8. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdakkkm_2014_1_3 [in Ukrainian].
  12. Korol, Denys. 2023. “Scythian Epics and Catabasis: Issues of Iconologization.” Culturological Almanac 4: 75–81. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.4.9.
  13. Kyrylyuk, Olexander. 2023. Culture Universals and Semiotics of Discourse. Short Story. Kyiv–Odesa [in Ukrainian].
  14. Malory, Thomas. 2020 [1485]. “Book ІI. Chapter ХVІІІ. How Balin met with his brother Balan, and how each of them slew other unknown, till they were wounded to death.” In Le Morte d’Arthur. https://www.gutenberg.org/files/1251/1251-h/1251-h.htm#chap45.
  15. Malory, Thomas. 2021 [1485]. “Book XXI. Chapter IV. How by misadventure of an adder the battle began, where Mordred was slain, and Arthur hurt to the death.” In Le Morte d’Arthur. https://www.gutenberg.org/files/1252/1252-h/1252-h.htm#chap256.
  16. Motsya, Кateryna. 2024. “The folk play “Tsar Maximilian”.” https://mykniga.com.ua/zmist/narodna-drama-car-maksimilian.html [in Ukrainian].
  17. Purwanto, Sureng, and Idha Nuhamidah. 2021. “Introduction to Kris, a Traditional Weapon of Indonesia: Preserved-lingering Issues of Facts.” EduLite: Journal of English Education, Literature, and Culture 6 (2): 397–410. http://dx.doi.org/10.30659/e.6.2.397-410.
  18. Ryzhov, Stanyslav. 2020. “The Venerable Rus Warrior. Illya Muromets.” Interstat. February 27, 2020. http://inter-stat.org.ua/shanovanij-rosijskij-bogatir-illya-muromets/ [in Ukrainian].
  19. Sameh, M. Arab. 2017. The Sed-festival (Heb Sed) Renewal of the Kings’ Reign. https://www.arabworldbooks.com/en/e-zine/thesed-festival-heb-sed-renewal-of-the-kings-reign.
  20. Simmons, Dan. 2016. The Fifth Heart. London: Sphere.
  21. Stewart, Sarah. 2007. “Worship according to the Yašts.” Iran 45 (1): 137–51.
  22. Tolstoy, Nikolai. 1990 [1986]. The Quest for Merlin. London: Sceptre.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-07

Як цитувати

Колесник, Олена. 2024. «Мотив протистояння батька і сина в літературах Заходу і Сходу». Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури 7 (Серпень):139-47. https://doi.org/10.18523/2617-8907.2024.7.139-147.

Номер

Розділ

СЕМІОТИКА КУЛЬТУРНИХ НАРАТИВІВ