Розширення прав і повноважень лідерок у чарівному світі фантастичних істот

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-8907.2024.7.148-154

Ключові слова:

культурні практики, гендерні ролі, фемінізм, фентезі, серіальна продукція, магія, сакральне, бестіарій, архетип, іконографія, іконічні знаки, мотиви, «Гаррі Поттер», «Венздей»

Анотація

Статтю присвячено з’ясуванню наявності феномену жіночого лідерства в сучасному фентезі та перевірці гіпотези про розширення його в діахронному вимірі. Динаміка такого розширення особливо простежується протягом останніх двох десятиліть: окрему увагу приділено продукції 2021–2022 років. Аналізовані фільми, серіали та книги було відібрано за допомогою якісних і частково кількісних методів, що мали забезпечити репрезентативність вибірки. Проаналізовано можливості експериментування з жіночим лідерством у дусі фемінізму третьої (і четвертої) хвилі на тлі фантазійного світу. Наявність у ньому фантастичних істот дає змогу, вийшовши за рамки референції до світу реального, випробувати межі сприйняття нових моделей гендерних ролей, що можуть потім повернутися до реального світу. На прикладі розвитку, що спостерігається між основними серіями «Гаррі Поттера», «Фантастичними звірами і де їх шукати» та серіалом «Венздей», зроблено висновок про все більшу прийнятність і бажаність жіночого лідерства. Те саме простежується на численних інших прикладах (зокрема серіал «Колесо часу»).

Біографія автора

Михайло Собуцький, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

доктор філологічних наук, професор кафедри культурології факультету гуманітарних наук Національного університету «Києво-Могилянська академія» (НаУКМА), Київ, Україна. Сфера наукових зацікавлень: психоаналіз, семіотика серіалів, знакові системи

sobutskyi@ukma.edu.ua

Посилання

  1. arkhetypiv osobystosti za Pirson i Mark [ 12 personality archetypes by Pearson and Mark]. https://docs.google.com/presentation/d/1EX-2hX4Qct5FRRqHQSUGgHfXPmyYKYpKKgyJjXiEb78/edit?fbclid=IwAR3WEKIXT0T-Pcc2HlbEPchJLKtDeI91HcnynmOiuSrVM [in Ukrainian].
  2. Attebery, Brian. 1996. “Gender, Fantasy and the Authority of Tradition.” Journal of the Fantastic in the Arts 7, no. 1 (25): 51–60.
  3. Botelho, Ines. 2004. A Senhora da Noite e das Brumas. Gailivro.
  4. Fortes da Cunha, Luisa. 2002. Teodora e a Pocao Secreta. Lisboa: Presença.
  5. Gradus. 2023. Shift in roles: how the war has affected the family life of Ukrainian women. Special survey for the University of East Anglia. October 2023. https://gradus.app/en/open-reports/changes-roles-how-war-has-affected-family-life-ukrainianwomen/
  6. Paniotto, Volodymyr, and Nataliia Kharchenko. 2017. Metody opytuvannia. Kyiv: Publishing House “Kyiv-Mohyla Academy” [in Ukrainian].
  7. Panofsky, Erwin. 1972. Studies in Iconology. Icon Editions.
  8. Rowling, J. K. 2001. Fantastic Beasts and Where to Find Them. London: Bloomsbury.
  9. Sobutsky, Mykhailo. 2020. “Significant Motifs in a Contemporary Television Series.” NaUKMA Research Papers. History and Theory of Culture 3: 72–7. https://doi.org/10.18523/2617-8907.2020.3.72-77 [in Ukrainian].
  10. Sobutsky, Mykhailo. 2022. “A Series before the TV Series: George Martin’s First Fantasy Story.” NaUKMA Research Papers. History and Theory of Culture 5: 16–20. https://doi.org/10.18523/2617-8907.2022.5.16-20 [in Ukrainian].
  11. Turello, Elisabeth. 2021. “Modern-Day Fantasy: The Progressive Role of the Active Female.” The Macksey Journal 2, Article 154.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-07

Як цитувати

Собуцький, Михайло. 2024. «Розширення прав і повноважень лідерок у чарівному світі фантастичних істот». Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури 7 (Серпень):148-54. https://doi.org/10.18523/2617-8907.2024.7.148-154.

Номер

Розділ

СЕМІОТИКА КУЛЬТУРНИХ НАРАТИВІВ