Трансформація української опери в умовах війни
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-8907.2025.8.22-29Ключові слова:
opera aperta, театр жорстокості, наратив, репертуар, травмоінформоване мистецтво, деколонізація, травмаАнотація
У статті досліджено основні тенденції трансформації оперних вистав України під час війни в контексті проблеми деколонізації, проаналізовано концептуальні засади цієї трансформації та пошук нових форм виразності через невербальні засоби та динамічні поліваріативні структури. Доведено хибність припущення, що оперні вистави під час війни мають виконувати лише розважальну функцію. Розглянуто зміну функцій опери під час війни від створення безпечного простору до можливості терапевтичного проговорення травми й усвідомлення власної ідентичності. Доведено, що звернення до тем, пов’язаних з травмою, в оперних виставах можливо через невербальні засоби без безпосередньої демонстрації жорстокості, що може бути корисно для колективного переосмислення досвіду травми.
Посилання
- Artaud, Antonin. 2021. Teatr i yoho Dviynyk [The Theatre and its Double]. Translated from the French by Roman Osadchuk. Kyiv: Zhupansky Publishing House [in Ukrainian].
- Artaudfellowship. 2024. https://artaudfellowship-ukraine.org/istoriya/
- Belliveau, George, Christopher Cook, Blair McLean, and Graham W. Lea. 2019. “Thawing Out: Therapy Through Theatre with Canadian Military Veterans.” The Arts in Psychotherapy 62: 45–51. https://doi.org/10.1016/j.aip.2018.11.001.
- But, Albina. 2024. “Orhanizatsiino-tvorcha diialnist Dnipropetrovskoho akademichnoho oblasnoho ukrainskoho Molodizhnoho teatru pid chas viiskovoho stanu.” Bachelor’s thesis, I. K. Karpenko-Kary Kyiv National University of Theater, Cinema and Television. http://ir.knutkt.edu.ua/handle/123456789/802 [in Ukrainian].
- Chaban, Tetiana. 2024. “Mizhnarodna diyalnist Natsionalnoho akademichnoho dramatychnoho teatru imeni Lesi Ukrayinky pid chas povnomasshtabnoho vtorhnennya rf v Ukrayinu.” Bachelor’s thesis, I. K. Karpenko-Kary Kyiv National University of Theater, Cinema and Television. http://ir.knutkt.edu.ua/handle/123456789/801 [in Ukrainian].
- Dmytrenko, Mariya. 2024. “Repertuarna stratehiya ta prokat vystav v Kyivskomu akademichnomu dramatychnomu teatri na Podoli pid chas voyennoho stanu.” Bachelor’s thesis, I. K. Karpenko-Kary Kyiv National University of Theater, Cinema and Television. http://ir.knutkt.edu.ua/handle/123456789/803 [in Ukrainian].
- Dnipro opera. https://www.opera-ballet.com.ua.
- Eco, Umberto. 1962. Opera aperta: forma e indeterminazione nelle poetiche contemporanee. Milano: Bompiani.
- Ewert, Julie. 2023. “Acting It Out: An Investigation Into Theatre as a Form of Trauma Therapy.” HNRS 391W Honors Thesis, College of Humanities and Fine Arts California State University, Chico. https://scholarworks.calstate.edu/downloads/pr76f987q.
- Gerchanivska, Polina. 2024. “Decolonization of Society: The Ukrainian Turn.” National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald 1, 32–41. https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/26312/1/20240417_301.pdf [in Ukrainian].
- Ishchuk, Yeva. 2024. “Poshuk novykh orhanizatsiyno-tvorchykh form diyalnosti Kyivskoho natsionalnoho akademichnoho Molodoho teatru pid chas voyennoyi ahresiyi proty Ukrayiny.” Bachelor’s thesis, I. K. Karpenko-Kary Kyiv National University of Theater, Cinema and Television. http://ir.knutkt.edu.ua/handle/123456789/805 [in Ukrainian].
- Iudova-Romanova, Kateryna. 2022. “Creative and Organisational Activity of Kyiv Theatres: One Hundred Days in the Reality of Full-Scale Military Aggression”. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art 5 (2): 162–80. https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.2.2022.266534 [in Ukrainian].
- Jacques, Jean-François. 2024. Trauma and Embodied Healing in Dramatherapy, Theatre and Performance. Taylor & Francis.
- Kanyuka, Lyubov. 2022. “Ukrainian Musical Theater in the Age of Changes in Art Values.” National Academy of Culture and Arts Management Нerald 1: 148–53. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2022.257674 [in Ukrainian].
- Kharkiv National Academic Opera and Ballet Theatre named after M. V. Lysenko. http://hatob.com.ua/ukr/teatr/ [in Ukrainian].
- Kovnir, Bohdana. 2024. “Analiz repertuarnoyi polityky Natsionalʹnoho akademichnoho teatru opery ta baletu im. T. H. Shevchenka.” Master’s thesis, I. K. Karpenko-Kary Kyiv National University of Theater, Cinema and Television. https://ir.knutkt.edu.ua/handle/123456789/721 [in Ukrainian].
- Kyiv Opera. Kyiv Municipal Academic Opera and Ballet Theatre for Children and Youth. https://kyivoperatheatre.com.ua/repertoire/ [in Ukrainian].
- Latour, Bruno. 2023. Is Europe’s soil changing beneath our feet? http://www.bruno-latour.fr/sites/default/files/downloads/179-CONTINENT-SORBONNE-GB-pdf.pdf.
- Lavrenchuk, Yevhen. 2024. “Musical theater during the war: author’s projects as a personal reaction of the artist.” Master’s thesis, National Academy of Culture and Arts Management. https://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/5790?localeattribute=en [in Ukrainian].
- Lviv National Opera. https://opera.lviv.ua/repertoire/opera/ [in Ukrainian].
- National Opera of Ukraine. https://opera.com.ua/ [in Ukrainian].
- Odesa National Academic Opera and Ballet Theatre. https://operahouse.od.ua/ [in Ukrainian].
- Reva, Tetyana. 2022. “Mystetski praktyky opernykh teatriv Ukrayiny v umovakh pravovoho rezhymu voyennoho stanu (na prykladi Natsionalnoyi opery Ukrayiny, Odeskoyi natsionalnoyi opery ta Lvivskoyi natsionalnoyi opery).” Master’s thesis, National Academy of Culture and Arts Management. https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/4732/Reva_master%27s_degree.pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Ukrainian].
- Sarul, Monica. 2024. “Theatre and Communal Movement as Forms of Trauma Therapy in Gregory Burke’s Black Watch (2007).” Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 72 (2): 165–77.https://doi.org/10.1515/zaa-2024-2012.
- Shmurak, Oleksii. 2023. “Oleksii Shmurak pro muzyku yak instrument doslidzhennia myslennia.” Artaudfellowship. https://artaudfellowship-ukraine.org/oleksii-shmurak-lekcia-music/ [in Ukrainian].
- Shorokhov, Andrii. 2024. “Teatry opery ta baletu Ukrainy pid chas rosiiskoi viiskovoi ahresii.” Master’s thesis, I. K. Karpenko-Kary Kyiv National University of Theater, Cinema and Television. https://ir.knutkt.edu.ua/handle/123456789/723 [in Ukrainian].
- Smith, Matt, Tamara Rozova, Nataliia Borodina, and Tetiana Ovcharenko. 2023. “Puppetry in the Face of War”. Culturological Almanac 2: 276–88. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.2.38 [in Ukrainian].
- Snow, Stephen, Miranda D’Amico, and Denise Tanguay. 2003. “Therapeutic Theatre and Well-being.” The Arts in Psychotherapy 30 (2): 73–82. https://doi.org/10.1016/S0197-4556(03)00026-1.
- Terada, Nobuhiro. 2024. “Repertoire Policy and Activities of the National Opera and Ballet Theaters in the Conditions of Military Aggression.” National Academy of Culture and Arts Management Нerald 3: 205–211. https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2024.313318 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Nataliia Borodina

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії CC BY 4.0 Creative Commons Attribution International License, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).