Квірування соціалістичного реалізму: Ранні українські фільми Сергія Параджанова і його перехід до поетичного кіно
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-8907.2025.8.104-114Ключові слова:
Сергій Параджанов, українське кіно, дисидентство, криміналізація гомосексуальності, політичні переслідування, соціалістичний реалізм, квірування, сексуально-естетичний зв’язок, «Квітка на камені», гетеронормативність, дезорієнтація, гендерна плинність, радянський Bildungsroman, культурні практики, поетичне кіноАнотація
Сергій Параджанов, режисер-візіонер українського, вірменського та грузинського кіно, залишається символом естетичного нонконформізму, який у безпрецедентний спосіб підважив канон соціалістичного реалізму попри обмеження, які накладала система культурного виробництва радянських часів. У цій статті запропоновано подивитись на ранній український період кар’єри режисера, на фільми «Параджанова до Параджанова». Акцент зроблено на останньому фільмі цього менш відомого періоду «Квітка на камені» 1962 року, який став кульмінацією нездатності Параджанова існувати у нав’язаних нормативних координатах. Авторка статті стверджує, що ранні фільми Параджанова варто розглядати як «подвійну невдачу» — не лише художню, але й ідеологічну, що дає змогу побачити цей період як такий, що парадоксальним чином заклав фундамент для подальших звершень Параджанова як режисера поетичного кіно.
У статті показано, як ранні роботи Параджанова виявляють несумісність радянських ідеологічних приписів з творчими бажаннями режисера, включно з його квір-чутливістю. Зокрема, застосовуючи квір-оптику, показано, як у «Квітці на камені» Параджанов підважує соцреалістичні конвенції через гендерну плинність, підрив поступу ідеологічної трансформації радянського Bildungsroman та моменти наративної дезорієнтації, які натякають на квір-можливості в гетеронормативних рамках. Ці підривні культурні практики не лише викривали штучність соцреалістичних наративів, але й відкривали шляхи для альтернативного вираження ідентичності та буття, що становило загрозу для тієї нормативної версії реальності, зокрема гетеронормативності, яку насаджувала радянська держава. Хоча зрілі твори Параджанова більш виразно розкривають цей сексуально-естетичний зв’язок, його присутність у ранніх роботах є особливо важливою для осмислення творчого і життєвого шляху режисера.
Дисидентство Параджанова має як політичний, так і сексуально-естетичний виміри, він заплатив за нього велику ціну: будучи відкритим бісексуалом у режимі, який криміналізував гомосексуальність, Параджанов зазнав жорстких переслідувань. Авторка статті показує, чому важливо не розділяти різні виміри дисидентства Параджанова. Кодуючи квір-підтексти в жорстко регламентованих рамках культурної продукції радянського часу, навіть ранні фільми Параджанова постають актами непокори системному гнобленню, демонструючи способи утвердити людську свободу в ситуації несвободи.
Посилання
- Ahmed, Sara. 2006. Queer Phenomenology: Orientations, Objects, Others. Durham: Duke University Press.
- Barthes, Roland. 1972. Mythologies. Translated from the French by Annette Lavers. New York: Farrar, Straus & Giroux.
- Bowlt, John E., ed. and trans. 1976. Russian Art of the Avant-Garde: Theory and Criticism, 1902–1934. New York: Viking Press.
- Briukhovetska, Larysa. 2003. “Ivan Dzyuba: Paradzhanov bilshyy za lehendu pro Paradzhanova” [“Ivan Dzyuba: Parajanov is Greater than the Legend of Parajanov”]. Kino-Teatr 4. Accessed March 31, 2025. http://archive-ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=129 [in Ukrainian].
- Briukhovetska, Olga. 2014. “Nesvidome Donbasu: ‘Kvitka na kameni’ Serhiya Paradzhanova” [“The Unconscious of Donbas: Serhii Paradzhanov’s Flower on the Stone”]. Kino-Teatr 6: 25–32 [in Ukrainian].
- ———. 2015. “Kinematohrafichnyy Donbas periodu vidlyhy: ‘Chornyy’ film Paradzhanova, abo Moloko dlya heroya” [“The Cinematic Donbas of the Thaw Period: Paradzhanov’s ‘Black’ Film or Milk for a Hero”]. In Cinematic Revision of Donbas, 99–120. Kyiv: Art Knyha [in Ukrainian].
- ———. 2016. “Vid shakhtarya do poeta: ‘Kvitka na kameni’ Serhiya Paradzhanova v konteksti kulturnoho kodu vidlyhy” [“From Miner to Poet: Serhii Paradzhanov’s Flower on the Stone in the Context of the Cultural Code of the Thaw”]. Studii Mystetstvoznavchi 3: 7–20 [in Ukrainian].
- ———. 2024. “’Svobodu Parajanovu!’: nimetskyy kontekst mizhnarodnoyi kampaniyi solidarnosti za zvilnennya myttsya” [“Freedom for Parajanov!: The German Context of the International Solidarity Campaign for the Artist’s Release”]. Kino-Teatr 171 (1): 15–17 [in Ukrainian].
- Chernenko, Myron. 1989. Sergey Paradzhanov: tvorcheskyy portret [Sergei Parajanov: a creative portrait]. Moscow: Soyuzynformkyno [in Russian].
- Clark, Katerina. 1981. The Soviet Novel: History as Ritual. Chicago: The University of Chicago Press.
- Doty, Alexander. 1993. Making Things Perfectly Queer: Interpreting Mass Culture. Minneapolis: University of Minnesota Press.
- Engström, Maria. 2023. “Queering Socialist Realism: The Case of Georgy Guryanov.” In Queer(ing) Russian Art, edited by Maria Engström and Vlad Strukov, 192–210. Boston: Academic Studies Press.
- ———. 2024. “Queering Socialist Realism: Timur Novikov and Georgy Guryanov.” In Queer Focus: Arts & Culture. Davis Center for Russian and Eurasian Studies, Harvard University.
- Feldman, Leah. 2019. “Strange Love: Parajanov and the Affects of Late Soviet (Inter)nationalisms.” The Global South 13 (2): 73–103. https://doi.org/10.2979/globalsouth.13.2.04/
- Gray, Carmen. 2019. “Where to Begin with Sergei Parajanov.” British Film Institute. December 2. https://www.bfi.org.uk/features/where-begin-with-sergei-parajanov.
- Healey, Dan. 2001. Homosexual Desire in Revolutionary Russia: The Regulation of Sexual and Gender Dissent. Chicago: University of Chicago Press.
- ———. 2017. Russian Homophobia from Stalin to Sochi. New York: Bloomsbury Academic.
- Holloway, Ron. 1996. “Sergei Parajanov: Interview with Ron Holloway.” KINEMA, Spring.
- Ihnatovich, Aliaksandra. 2022. “Queer readings of Soviet children’s films, 1931–1954.” In Queering Russian Media and Culture, edited by Galina Miazhevich, 40–56. London: Routledge.
- Kaganovsky, Lilya. 2010. How the Soviet man was unmade: cultural fantasy and male subjectivity under Stalin. Vol. 233. University of Pittsburgh Press.
- Kosofsky Sedgwick, Eve. 1985. Between Men: English Literature and Male Homosocial Desire. New York: Columbia University Press.
- ———. 1990. Epistemology of the Closet. Berkeley: University of California Press.
- Lordkipanidze, Natela. 1962. “Derzhite marku, Dovzhenkovtsy!” [“Keep Up the Standards, Dovzhenkovites!”]. Izvestiia, November 28, 5 [in Russian].
- Mayne, Judith. 1990. The Woman at the Keyhole: Feminism and Women’s Cinema. Bloomington: Indiana University Press.
- ———. 1991. “A Parallax View of Lesbian Authorship.” In Inside/Out: Lesbian Theories, Gay Theories, edited by Diana Fuss, 173–84. New York: Routledge.
- Parajanov, Serhii. 1997. “Intelektualnyy shantazh?” [“Intellectual Blackmail?”]. Publication by Halyna Yankovska-Misakyan and Svitlana Shcherbatiuk. Kino-Teatr 6: 2–4. Originally recorded 1969 [in Ukrainian].
- Pisu, Stefano. 2021. “New perspectives on the Parajanov affair: The role of Italian activism in the transnational campaign for his release.” Cahiers d’histoire russe, est-européenne, caucasienne et centrasiatique 62, no. 2: 443–72.
- Razlogov, Kirill. 2018. “Parajanov in prison: an exercise in transculturalism.” Studies in Russian and Soviet Cinema 12, no. 1: 37–57.
- Reed, Christopher. 2017. “Ladies Almanack Showing Their Satire and Irony; Sorrow and Sentimentality; Ridiculousness in Relation to Sexual Identity; as Well as Reflections on Alison Bechdel’s Fun Home — or, Notes Not on ‘Camp.’” In Queer Difficulty in Art and Poetry: Rethinking the Sexed Body in Verse and Visual Culture, edited by Jongwoo Jeremy Kim and Christopher Reed, 120–39. London and New York: Routledge.
- Russo, Vito. 1981. The Celluloid Closet: Homosexuality in the Movies. New York: Harper & Row.
- Simyan, Tigran S. 2022. “‘Guilty of Being Free’: An Intellectual vs. Soviet Penal System (Prison Letters and Drawings of Sergei Parajanov).” Changing Societies & Personalities 6 (1): 178–203.
- Skurativskii, Vadym. 2013. “Teni zabytykh filmov” [“Shadows of Forgotten Films”]. In Ekrannyi mir Sergeia Paradzhanova, edited by Yurii Morozov, 36–47. Kyiv: Dukh i Litera [in Russian].
- Steffen, James. 2005. “A Cardiogram of the Time: Sergei Parajanov and the Politics of Nationality and Aesthetics in the Soviet Union.” PhD diss., Emory University.
- ———. 2013. The Cinema of Sergei Parajanov. University of Wisconsin Press. Ukrainian Institute of National Memory. 2024. “Natskomisiya reabilituvala Serhiya Paradzhanova” [“The National Commission rehabilitated Sergei Parajanov”]. January 9. https://uinp.gov.ua/pres-centr/novyny/nackomisiya-reabilituvala-sergiyaparadzhanova [in Ukrainian].
- White, Patricia. 1999. Uninvited: Classical Hollywood Cinema and Lesbian Representability. Bloomington: Indiana University Press.
- Weir, Justin. 2017. “Gender, Sex, and the Fantasy of the Nonexpressive in Sergei Parajanov’s The Color of Pomegranates.” In Women in Soviet Film: The Thaw and Post-Thaw Periods, edited by Marina Rojavin and Tim Harte, 176–96. London and New York: Routledge.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Olga Briukhovetska

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії CC BY 4.0 Creative Commons Attribution International License, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).