Репрезентація 1990-х в українському жіночому кіно
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-8907.2025.8.115-123Ключові слова:
надія, ностальгія, ідентичність, культурна травма, Кіра Муратова, Ірина Цілик, візуальна культура, соціокультурні трансформаціїАнотація
У статті проаналізовано кінематографічну репрезентацію 1990-х у творчості Кіри Муратової та Ірини Цілик. Специфіку світогляду режисерок досліджено крізь призму діалектики настроїв надії та ностальгії в їхніх фільмах. Обґрунтовано, що у Муратової 1990-ті постають переважно як епоха колективного розчарування і занепаду цінностей, що спричинила ностальгію за цілісністю культури й внутрішньою свободою особистості. Натомість ностальгія Цілик за 1990-ми має терапевтичний характер і є конструктивним інструментом примирення минулого і сучасності.
Посилання
- Alexander, Jeffrey C. 2010. “Iconic Consciousness: The Material Feeling of Meaning.” Thesis Eleven 103 (1): 10–25.
- Bartmanski, Dominik. 2011. “Successful Items of Failed Time: Rethinking Post-Communist Nostalgia.” Acta Sociologica 54 (3): 213–31.
- Briukhovetska, Larysa. 2003. Prykhovani filmy. Ukrainske kino 1990-kh. Kyiv: ArtEk [in Ukrainian].
- Dmytryk, Olena. 2014. “Svit vidchuttiv: haptychna vizualnist u filmakh Kryla ta Korotki zustrichi.” In Mizhdystsyplinarne piznannia zakonomirnostei suchasnoho ekrannoho dyskursu: zb. naukovykh prats, edited by H. P. Chmil, I. B. Zubavina. Kyiv: Institute for Cultural Research of the National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].
- Hnatiuk, Olia. 2005. Proshchannia z imperiieiu: ukrainski dyskusii pro identychnist. Translated by Andrii Bondar et al. Kyiv: Krytyka [in Ukrainian].
- Hrytsenko, Oleksandr. 1998. “Svoia mudrist”: Natsionalni mifolohii ta “hromadianska relihiia” v Ukraini. Kyiv: UTsKD [in Ukrainian].
- Hundorova, Tamara. 2024. Tranzytna kultura i postkolonialna travma. Kyiv: Vikhola [in Ukrainian].
- Koleva, Daniela. 2011. “Hope for the Past? Postsocialist Nostalgia 20 Years Later.” In 20 Years After the Collapse of Communism: Expectations, Achievements and Disillusions of 1989, edited by Nicolas Hayoz, Leszek Jesien, and Daniela Koleva, 417–34. Peter Lang.
- Lazareva, Galina, and Vladimir Minenko, eds. 2004. Kira Muratova. Odesa: Astroprint [in Russian].
- Lihus, Mariia. 2025. “Filmy Kiry Muratovoi 1990-kh: mizh nadiieiu i nostalhiieiu.” Kino-Teatr 1: 36–8.
- Matusiak, Agnieshka. 2020. Vyity z movchannia. Dekolonialni zmahannia ukrainskoi kultury ta literatury XXI stolittia z posttotalitarnoiu travmoiu. Translated by Andrii Bondar. Lviv: LA “Piramida” [in Ukrainian].
- Minakov, Mykhailo. 2024. Postradianska liudyna ta yii doba. Sproba filosofskoho osmyslennia postradianskoi epokhy. Kyiv and Milan: Laurus — Kοινὴ [in Ukrainian].
- Pavlyshyn, Marko. 1994. “Kozaky v Yamaitsi: postkoloniialni rysy v suchasnii ukrainskii kulturi.” Slovo i Chas 4–5: 65–71 [in Ukrainian].
- Shevchuk, Yurii. 2021. “Mova v suchasnomu kinematohrafi Ukrainy.” Zbruch, January 26. https://zbruc.eu/node/102930 [in Ukrainian].
- Shpolberg, Masha. 2021. “Deconstructing Socialism in Early Films of Kira Muratova.” Frames Cinema Journal 18: 291–95.
- Sklokina, Iryna. 2017. “Nostalhiia poviazana iz brakom pozytyvnoho bachennia maibutnoho.” Interview by Kateryna Yakovlenko.
- Korydor, November 19. https://korydor.in.ua/ua/stories/irynasklokina.html [in Ukrainian].
- Taubman, Jane A. 2005. Kira Muratova. London & New York: I.R.Tauris.
- Zubavina, Iryna. 2007. Kinematohraf nezalezhnoi Ukrainy: tendentsii, filmy, postati. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Mariia Lihus

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії CC BY 4.0 Creative Commons Attribution International License, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).