DOI: https://doi.org/10.18523/2617-8907.2019.2.14-20

Леді зникає: травматична пам’ять колективу у фільмі «Тіні забутих предків»

Olha Briukhovetska

Анотація


Яким чином проявляється травматична пам’ять про криваві події першої половини ХХ століття, яка не могла, але мусила бути проробленою в культурних текстах його другої половини? У фільмі «Тіні забутих предків» Сергія Параджанова, структуруючим принципом якого є оплакування смерті, мати Івана, головного героя, зникає з екранного простору без сліду, без похорону. У статті проаналізовано це зникнення як значуще, як символічний збій в екранній реальності, як симптом того, що Олександр Еткінд назвав «кривим горем», незавершеністю роботи скорботи за жертвами сталінізму. Мати Івана в екранних «Тінях» (на відміну від повісті Коцюбинського) постає як втілення травматичної пам’яті колективу, наближаючись до ліричного «Я» поеми «Реквієм» Анни Ахматової, але водночас цей екранний образ акумулює в собі чорну енергію ресентименту і родової ворожнечі. Складність материнського образу у фільмі Параджанова дає змогу винести на поверхню свідомості те, що перебуває у «несвідомому» цього культурного тексту, у його невисловленому підтексті: показане, але не сказане.

Матеріал надійшов 27.04.2019


Ключові слова


травматична пам’ять колективу; «криве горе»; жертви сталінізму; «несвідоме» культурного тексту; «Тіні забутих предків»; Сергій Параджанов; Михайло Коцюбинський

Повний текст:

PDF

Посилання


Chion, M. 1999. The Voice in Cinema, ed. and trans. by Claudia Gorbman. New York: Columbia University Press.

Dziuba, I. 2001. Den Poshuku [Search Day]. In Poetychne Kino: Zaboronena Shkola [The Poetic Cinema: The Prohibited School], ed. by L. Briukhovetska, 21–6. Kyiv: ArtEk, editorial office of journal Kino-Teatr [in Ukrainian].

Etkind, A. 2018. Krivoe Gore: Pamyat' o Nepogrebennykh [Warped Mourning. Stories of the Undead in the Land of Unburied]. Moscow: NLO [in Russian].

Gurga, J. J. 2012. “Echoes of the Past: Ukrainian Poetic Cinema and the Experiential Ethnographic Mode.” A thesis submitted for the degree of Doctor of Philosophy, University College London (UCL).

Hoseiko, L. 2005. Istoriia ukrainskoho kinematohrafa. 1896–1995 [History of Ukrainian cinema. 1896–1995]. Kyiv: KINO-KOLO [in Ukrainian].

Kotsiubynsky, M. 1974. Tini Zabutykh Predkiv [Shadows of Forgotten Ancestors]. In Tvory v Semy Tomakh 3 [The Works: In Seven Volumes, Vol. 3], 178–238. Kyiv: Naukova Dumka [in Ukrainian].

Rubchak, B. 1981. The music of Satan and the bedeviled world: an essay on Mykhailo Kotsiubynsky. In Mykhailo Kotsiubynsky. Shadows of Forgotten Ancestors, 77–121. Littelton: Ukrainian Academi Press. DOI: https://doi.org/10.1017/s0090599200001744

Solov'eva, I., and Shitova, V. 1989. “Nakoplenie Ustoichivosti.” Iskusstvo Kino 11:83–91 [in Russian].

Steffen, J. 2013. The Cinema of Sergei Parajanov. Madison, London: University of Wisconsin Press.

Vasilevskaya, O., 2014. Akhmatova A. A. Requiem. In Tamizdat: 100 Iszbrannykh Knig, comp. Seslavinskiy M. V., 67–75. Moscow: OLMA Media Group [in Russian].






Copyright (c) 2019 Olha Briukhovetska

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.