Леді зникає: травматична пам’ять колективу у фільмі «Тіні забутих предків»
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-8907.2019.2.14-20Ключові слова:
травматична пам’ять колективу, «криве горе», жертви сталінізму, «несвідоме» культурного тексту, «Тіні забутих предків», Сергій Параджанов, Михайло КоцюбинськийАнотація
Яким чином проявляється травматична пам’ять про криваві події першої половини ХХ століття, яка не могла, але мусила бути проробленою в культурних текстах його другої половини? У фільмі «Тіні забутих предків» Сергія Параджанова, структуруючим принципом якого є оплакування смерті, мати Івана, головного героя, зникає з екранного простору без сліду, без похорону. У статті проаналізовано це зникнення як значуще, як символічний збій в екранній реальності, як симптом того, що Олександр Еткінд назвав «кривим горем», незавершеністю роботи скорботи за жертвами сталінізму. Мати Івана в екранних «Тінях» (на відміну від повісті Коцюбинського) постає як втілення травматичної пам’яті колективу, наближаючись до ліричного «Я» поеми «Реквієм» Анни Ахматової, але водночас цей екранний образ акумулює в собі чорну енергію ресентименту і родової ворожнечі. Складність материнського образу у фільмі Параджанова дає змогу винести на поверхню свідомості те, що перебуває у «несвідомому» цього культурного тексту, у його невисловленому підтексті: показане, але не сказане.
Матеріал надійшов 27.04.2019
Посилання
- Chion, M. 1999. The Voice in Cinema, ed. and trans. by Claudia Gorbman. New York: Columbia University Press.
- Dziuba, I. 2001. Den Poshuku [Search Day]. In Poetychne Kino: Zaboronena Shkola [The Poetic Cinema: The Prohibited School], ed. by L. Briukhovetska, 21–6. Kyiv: ArtEk, editorial office of journal Kino-Teatr [in Ukrainian].
- Etkind, A. 2018. Krivoe Gore: Pamyat' o Nepogrebennykh [Warped Mourning. Stories of the Undead in the Land of Unburied]. Moscow: NLO [in Russian].
- Gurga, J. J. 2012. “Echoes of the Past: Ukrainian Poetic Cinema and the Experiential Ethnographic Mode.” A thesis submitted for the degree of Doctor of Philosophy, University College London (UCL).
- Hoseiko, L. 2005. Istoriia ukrainskoho kinematohrafa. 1896–1995 [History of Ukrainian cinema. 1896–1995]. Kyiv: KINO-KOLO [in Ukrainian].
- Kotsiubynsky, M. 1974. Tini Zabutykh Predkiv [Shadows of Forgotten Ancestors]. In Tvory v Semy Tomakh 3 [The Works: In Seven Volumes, Vol. 3], 178–238. Kyiv: Naukova Dumka [in Ukrainian].
- Rubchak, B. 1981. The music of Satan and the bedeviled world: an essay on Mykhailo Kotsiubynsky. In Mykhailo Kotsiubynsky. Shadows of Forgotten Ancestors, 77–121. Littelton: Ukrainian Academi Press. DOI: https://doi.org/10.1017/s0090599200001744
- Solov'eva, I., and Shitova, V. 1989. “Nakoplenie Ustoichivosti.” Iskusstvo Kino 11:83–91 [in Russian].
- Steffen, J. 2013. The Cinema of Sergei Parajanov. Madison, London: University of Wisconsin Press.
- Vasilevskaya, O., 2014. Akhmatova A. A. Requiem. In Tamizdat: 100 Iszbrannykh Knig, comp. Seslavinskiy M. V., 67–75. Moscow: OLMA Media Group [in Russian].
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Olha Briukhovetska
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії CC BY 4.0 Creative Commons Attribution International License, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).