Леді зникає: травматична пам’ять колективу у фільмі «Тіні забутих предків»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-8907.2019.2.14-20

Ключові слова:

травматична пам’ять колективу, «криве горе», жертви сталінізму, «несвідоме» культурного тексту, «Тіні забутих предків», Сергій Параджанов, Михайло Коцюбинський

Анотація

Яким чином проявляється травматична пам’ять про криваві події першої половини ХХ століття, яка не могла, але мусила бути проробленою в культурних текстах його другої половини? У фільмі «Тіні забутих предків» Сергія Параджанова, структуруючим принципом якого є оплакування смерті, мати Івана, головного героя, зникає з екранного простору без сліду, без похорону. У статті проаналізовано це зникнення як значуще, як символічний збій в екранній реальності, як симптом того, що Олександр Еткінд назвав «кривим горем», незавершеністю роботи скорботи за жертвами сталінізму. Мати Івана в екранних «Тінях» (на відміну від повісті Коцюбинського) постає як втілення травматичної пам’яті колективу, наближаючись до ліричного «Я» поеми «Реквієм» Анни Ахматової, але водночас цей екранний образ акумулює в собі чорну енергію ресентименту і родової ворожнечі. Складність материнського образу у фільмі Параджанова дає змогу винести на поверхню свідомості те, що перебуває у «несвідомому» цього культурного тексту, у його невисловленому підтексті: показане, але не сказане.

Матеріал надійшов 27.04.2019

Біографія автора

Olha Briukhovetska, Національний університет "Києво-Могилянська академія"

Кандидат філософських наук, старший викладач кафедри
культурології НаУКМА. Сфера наукових зацікавлень: теорія кіно, візуальна культура, постсталінізм.

Посилання

  1. Chion, M. 1999. The Voice in Cinema, ed. and trans. by Claudia Gorbman. New York: Columbia University Press.
  2. Dziuba, I. 2001. Den Poshuku [Search Day]. In Poetychne Kino: Zaboronena Shkola [The Poetic Cinema: The Prohibited School], ed. by L. Briukhovetska, 21–6. Kyiv: ArtEk, editorial office of journal Kino-Teatr [in Ukrainian].
  3. Etkind, A. 2018. Krivoe Gore: Pamyat' o Nepogrebennykh [Warped Mourning. Stories of the Undead in the Land of Unburied]. Moscow: NLO [in Russian].
  4. Gurga, J. J. 2012. “Echoes of the Past: Ukrainian Poetic Cinema and the Experiential Ethnographic Mode.” A thesis submitted for the degree of Doctor of Philosophy, University College London (UCL).
  5. Hoseiko, L. 2005. Istoriia ukrainskoho kinematohrafa. 1896–1995 [History of Ukrainian cinema. 1896–1995]. Kyiv: KINO-KOLO [in Ukrainian].
  6. Kotsiubynsky, M. 1974. Tini Zabutykh Predkiv [Shadows of Forgotten Ancestors]. In Tvory v Semy Tomakh 3 [The Works: In Seven Volumes, Vol. 3], 178–238. Kyiv: Naukova Dumka [in Ukrainian].
  7. Rubchak, B. 1981. The music of Satan and the bedeviled world: an essay on Mykhailo Kotsiubynsky. In Mykhailo Kotsiubynsky. Shadows of Forgotten Ancestors, 77–121. Littelton: Ukrainian Academi Press. DOI: https://doi.org/10.1017/s0090599200001744
  8. Solov'eva, I., and Shitova, V. 1989. “Nakoplenie Ustoichivosti.” Iskusstvo Kino 11:83–91 [in Russian].
  9. Steffen, J. 2013. The Cinema of Sergei Parajanov. Madison, London: University of Wisconsin Press.
  10. Vasilevskaya, O., 2014. Akhmatova A. A. Requiem. In Tamizdat: 100 Iszbrannykh Knig, comp. Seslavinskiy M. V., 67–75. Moscow: OLMA Media Group [in Russian].

##submission.downloads##

Як цитувати

Briukhovetska, Olha. 2019. «Леді зникає: травматична пам’ять колективу у фільмі ‘Тіні забутих предків’». Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури 2 (Листопад):14-20. https://doi.org/10.18523/2617-8907.2019.2.14-20.