Деякі зауваги до методології культурологічної аналітики кінематографа
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-8907.2019.2.64-71Ключові слова:
кінематограф, візуальність, культурологічне моделювання, декаданс, танатологіяАнотація
У статті ставиться питання про побудову інструментальної моделі культурологічної аналітики кінематографа. Запропоновано виокремити такі її методологічні виміри: морфологічний, історико-культурологічний, культурно-типологічний, культурно-цивілізаційний, семіотичний, культурно-антропологічний та деякі інші. На відміну від універсальної, обґрунтовано специфічну культурологічну модель танатологічного аналізу кінематографа з такими рівнями: танатохронотопічним, еротанатологічним та ін.
Матеріал надійшов 07.06.2019
Посилання
- Aleksandrov, E. V. 2000. O dvukh podkhodakh k sozdaniju antropologicheskikh fil’mov. In Sbornik statey, posvyaschennyi II rossijskomu festivaliu antropologicheskikh fil’mov, 14–32. Moscow: Center of Visual Anthropology of Lomonosov Moscow State University [in Russian].
- Alfyorova, Z. I. 2008. “Vizualne mystetstvo kintsia XX – pochatku XXI stolittia.” Extended abstract of Doctor’s thesis in Art Criticism. Kharkiv, Kharkiv State Academy of Culture [in Ukrainian].
- Bezklubenko, S. D. 2004. Videolohiia: Osnovy teorii ekrannykh mystetstv. Kyiv: Alterpress [in Ukrainian].
- Bohutskyi, Yu. P., Korablova, N., and Chmil, H. P. 2013. Nova kulturna realnist yak sotsiodynamichnyi protses liudynotvorennia cherez roli. Kyiv: Institute for cultural research (Institute of culturology) of National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].
- Chmil, H., and Korablova, N. 2013. Vizualizatsiia realnoho v suchasnomu kulturnomu prostori. Kyiv: Institute for cultural research (Institute of culturology) of National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].
- Dobrotvorskaya, K. A. 2006. “Skorbnoe beschuvstvie” i estetika moderna. In Sokurov. Vol. 2:89–92. Saint Petersburg: Seans [in Russian].
- Dzhulay, Yu. V., Korol, D. O., and Sobutsky, M. A., eds. 2018. Kulturolohiia: Mohylianska shkola [Culturology: The Kyiv-Mohyla school]. Kyiv [in Ukrainian].
- Flier, A. Ya. 2017. “Morfologiya kul’tury: novoe osmyslenie [The Morphology of Culture: A New Understanding].” Kul’tura kul’tury [Culture of Culture] 3:2–12 [in Russian].
- Khanyutin, A., and Zorkaya, N., eds. 1991. Ekrannye iskusstva i literatura: Nemoe kino. Moscow: Nauka [in Russian].
- Khrenov, N. A. 2014. “Kinematograficheskaya tanatologiya.” Otechestvennye zapiski 5(56):70–95 [in Russian].
- Korol, D. O. 2010. “Kulturolohichna rekonstruktsiia davnoskandynavskoi tanatolohii.” PhD diss. Kharkiv, Kharkiv State Academy of Culture [in Ukrainian].
- Krebel’, I. A. 2010. Mifopoetika Serebryanogo veka: opyt topologicheskoy refleksii. Saint Petersburg: Aleteya [in Russian].
- Krebel’, I. A. 2011. Territoriya predela: estetika mysli russkogo moderna. Moscow: Kanon [in Russian].
- Krivosheya, T. O. 2013. “Vizualna antropolohiia v systemi kulturolohichnoho znannia [Visual anthropology in the cultural studies].” Hileya: scientific bulletin 72:508–513 [in Ukrainian].
- Kyrylova, O. 2013. “Kinematograf kak travma, fil’m kak pamyatnik, smysl kak affekt. Beseda s Mikhailom Yampol’skim.” Novoe literarurnoe obozrenie 124:48–51 [in Russian].
- Kyrylova, O. 2015. Nauka pro kulturu: kulturolohiia, kulturoznawstwo, kul’turovedeniye, Cultural Studies, culturology. Kyiv [in Ukrainian].
- Kyrylova, O. 2016. “Symvol symvolistiv yak filosofska osnova kinoteorii.” Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 7 : Relihiieznavstvo. Kulturolohiia. Filosofiia 36 (49):37–45 [in Ukrainian].
- Misuno, A. 2000. “Kul’tura dekadansa.” PhD diss. Saint Petersburg, Saint Petersburg State University of Water Communications [in Russian].
- Orlova, E. A. 1994. Morfologiya kul’tury: struktura i dinamika. Moscow: Nauka [in Russian].
- Pavlenko, Yu. V. 2001. Istoriia svitovoi tsyvilizatsii. Sotsiokulturnyi rozvytok liudstva. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
- Sheiko, V. M., and Bohutskyi, Yu. P. 2005. Formuvannia osnov kulturolohii v dobu tsyvilizatsiinoi hlobalizatsii (druha polovyna XIX – pochatok XX st.). Kyiv: Geneza [in Ukrainian].
- Sheykin, A. G. 2000. Morfologiya i dinamika kul’tury. Kurs lektsii dlia Vysshej shkoly kul’turologii. http://www.countries.ru/library/methoda/pr20.htm [in Russian].
- Skurativskyi, V. L. 1997. Ekranni mystetstva u sotsiokulturnykh protsesakh XX stolittia: Heneza, struktura, funktsiia. Kyiv: Poezija [in Ukrainian].
- Sobutsky, M. A. 1997. Movno-kulturnyi prostir Serednovichchia. Kyiv: KM Academia [in Ukrainian].
- Spengler, O. 2006. Zakat Evropy: Ocherki morfologii mirovoj istorii. Geshtal’t i deistvitel’nost’ [The Decline of the West: Outlines of a Morphology of world history]. Moscow: Eksmo [in Russian].
- Yampol’sky, M. B. 1991a. “Problema intertekstual’nosti v kinematografe.” Diss. of Doctor of Art Criticism. Moscow, All-Union Scientific and Research Institute of Cinema Art [in Russian].
- Yampol’sky, M. B. 1991b. “Smert’ v kino.” Iskusstvo Kino 9:53–63 [in Russian].
- Yampol’sky, M. B. 1993. Vidimyi mir. Ocherki rannej kinofenomenologii. Moscow: Kinovedcheskie zapiski [in Russian].
- Yampol’sky, M. B. 1996. Demon i labirint. Moscow: NLO [in Russian].
- Yampol’sky, M. B. 2001. O blizkom. Ocherki nemimeticheskogo zreniya. Moscow: NLO [in Russian].
- Yampol’sky, M. B. 2004. Yazyk – telo – sluchaj. Kinematograf i poiski smysla. Moscow: NLO [in Russian].
- Yampol’sky, M. B. 2010. Pamyat’ Tiresiya. Intertekstual’nost’ i kinematograf. Moscow: NLO [in Russian].
- Yampol’sky, M. B. 2015. Muratova. Opyt kinoantropologii. Saint Petersburg: Seans [in Russian].
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Olga Kyrylova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії CC BY 4.0 Creative Commons Attribution International License, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).