«Нана» Марцелія Сухоровського: історія найдорожчої картини Російської імперії
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-8907.2019.2.98-104Ключові слова:
«Нана», Марцелій Сухоровський, реалізм, панорамна виставка, художній ринокАнотація
У статті описано історію картини Марцелія Гавриловича Сухоровського (1840–1908) «Нана» (1881), відомої як найдорожча картина, продана художником у Російській імперії. Її сюжет запозичений зі скандальної новели Еміля Золя «Нана» про долю паризької куртизанки (перша редакція вийшла друком у періодиці у 1879–1880 рр.). На полотні розміром 1,7 х 2,8 м зображена оголена молода пані, що лежить на шовку і хутрі у фешенебельному будуарі. Картина виділяється у загальній ситуації на місцевому художньому ринку, який контролювали спеціальні легітимуючі установи, як-от Імператорська Академія мистецтв у Санкт-Петербурзі. М. Сухоровський набув скандальної слави еротичного художника. Значну роль у цьому відіграла оригінальна манера експонування твору у вигляді «панорами»: картину прикрашали драперії, завдяки спеціальному освітленню і реальним об’єктам, розміщеним у кімнаті, створювався ефект тривимірного простору. У статті здійснено критичний аналіз картини, історії її сюжету, індивідуальної та інноваційної стратегії художника. Простежено історію експонування полотна у 1981–2012 рр. Спеціальним джерелом аналізу стали публікації в пресі США, вони дають змогу простежити рух «Нани» та громадський інтерес до цієї картини. Завдяки оригінальному методу експонування вона стала популярною розвагою. «Нана» є дуже цікавим культурним явищем, оскільки вона набула горезвісної слави завдя-ки поєднанню провокаційного сюжету і майстерної академічної техніки. Однак у дослідженні історії цього твору важливою є не лише ціна, але й передусім реакція громадськості. Завдяки обраній стратегії зображення та презентації твору Марцелій Сухоровський не лише став комерційно успішним незалежним художником (нехай і сумнівної слави), але і його твір буквально став nomen appellativum для означення певного низького типу культурної розваги з еротичним підтекстом, яка водночас сприймалась як масово-інтелектуальна.
Матеріал надійшов 20.05.2019
Посилання
- Best Dallas. 2006. BookPros, LLC.
- A masterpiece in Art. Suchorowsky's Realistic Picture to be shown at the Whitney Hall. Detroit Free Press (Detroit, Michigan). April 29, 1893.
- Bourdieu, P. 1984. The Market of Symbolic Goods. In The Field of Cultural Production: Essays on Art and Literature. Columbia University Press. http://web.mit.edu/allanmc/www/bourdieu2.pdf (accessed May 2, 2019).
- Bukharev, I. N. 1882. Neskolko slov o kartinakh i sochineniyakh soblaznitelnogo svoystva. (Po povodu vystavki kartin “Nana” Sukhorovskogo i “Minuta negi” Rostovskogo i romana “Nana” Zolya i t. p.). Moscow: Tipografiya I. P. Malysheva [in Russian].
- Coleman, J. P. 2014. Historic Amusement Parks of Baltimore: An Illustrated History. McFarland & Company.
- Douglas-Fairhurst, R. 2015. The Story of Alice: Lewis Carroll and the Secret History of Wonderland. London: Harvill Secker. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674287105-004
- Doyle, S. 2012. Goodbye Nana. Crave DFW. https://cravedfw.com/2012/06/08/goodbye-nana/ (accessed May 1, 2019).
- Dubova, O. B. 2009. Stanovlenie akademicheskoy shkoly v zapadnoevropeyskoy kulture. Moscow: Pamyatniki istoricheskoy mysli [in Russian].
- Fort Wayne Club a Few Days Only Commencing Saturday Next, July 8. The Fort Wayne News (Fort Wane, Indiana). July 7, 1899. DOI: https://doi.org/10.26616/nioshheta9501532549
- Ivanov, G. V. 1994. Sobranie sochinenii v trekh tomakh [Collected works in three volumes]. Vol. 3. Memuary. Literaturnaia kritika [Memoirs. Literary criticism]. Moscow: Soglasie [in Russian].
- Marvelous Oil Painting Being Displayed Here. The Morning Call (Allentown, Pennsylvania). March 1, 1931.
- Nana (novel). Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Nana_(novel) (accessed June 2, 2019).
- Nana Again in Huston. Suchorowsky's Wonderful Painting to Be Exhibited Here for a Few Days. The Houston Post (Houston, Texas). March 25, 1908.
- Nana Captures Trenton. Intense Public Interest Shown in Suchorowsky's Superb Painting. Trenton Evening Times (Trenton, New Jersey). January 15, 1898.
- Nana to be Exhibited. Sioux City Journal (Sioux City, Iowa). December 27, 1908.
- Nana, the World Famous Painting. The Wilkes-Barre News (The Wilkes-Barre, Pennsylvania). July 14, 1898.
- Nana, the World-Famous Painting, Coming to Scranton. The Scranton Republican 1877–1910 (Scranton, Pennsylvania). June 23, 1898.
- Severyuhin, D. 2008. “Nana” Martseliya Sukhorovskogo: Yeshche raz o sudbe samoy dorogoy russkoy kartiny. Antikvarnoe obozrenie 4:24–25 [in Russian].
- Severyuhin, D. 2008. Artistic Petersburg of the Times Past. Professional Market and the Means of Artists’ Self-promotion (the 1700s – 1932). Saint-Petersburg: Publishing House “Mir”.
- The Beautiful “Nana”. Magnificent Work of Art Now on Exhibition in Allentown. The Allenton Leader (Allentown, Pennsylvania). June 14, 1898.
- Vogel, D. 2000. Memories and Images: The World of Donald Vogel and Valley House Gallery. Huston: University of North Texas Press.
- Woolf, J. 2010. The Mystery of Lewis Carroll: Discovering the Whimsical, Thoughtful, and Sometimes Lonely Man Who Created “Alice in Wonderland”. USA: St. Martin's Press. DOI: https://doi.org/10.1353/chq.2010.0014
- Zola, E. 1992. Nana. Oxford World's Classics. http://www.ebooksread.com/authors-eng/emile-zola/nana-hci.shtml (accessed May 1, 2019).
##submission.downloads##
Надіслано в редакцію
Прийнято до друку
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Nadiia Pavlichenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії CC BY 4.0 Creative Commons Attribution International License, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).