1994 рік: нові горизонти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-8907.2019.2.105-111

Ключові слова:

Фонд Сороса, трансформація гуманітарної освіти в Україні, Київ Музик Фест, сквот «БЖ-АРТ», виставка «Бог є любов»

Анотація

Статтю присвячено складним психологічним і матеріальним обставинам, у яких розвивалася культура України (Києва) у 1994 р. за умов фінансового дефіциту в країні та політичного безладу і невизначеності. Йдеться про зусилля інтелектуалів (філософів та митців) протистояти негативним обставинам тодішньої ситуації і працювати на перспективу. Завдяки фінансуванню Фонду Дж. Сороса було засновано програму «Трансформація гуманітарної освіти в Україні», яка сприяла відбору та виданню підручників нового покоління для незалежної України. Ініціаторами видання був Інститут філософії України та директор програми Н. Вяткіна. Творчий горизонт визначився заснуванням нових музичних програм, зокрема «Київ Музик Фесту» композитором Іваном Карабицем. Він же заснував цикл концертів «Час камерати» та конкурс для молодих виконавців імені Володимира Горовиця. Карабиць співпрацював з художниками Києва, зорганізувавши виставку «Арт Музик Фест». Попри фінансові негаразди, з ініціативи талановитих художників відбулася низка цікавих експозицій. Ці ініціативи підтримував Іван Дзюба, який тоді був на посаді міністра культури. Молоді художники, що не покладалися на доволі реакційну і байдужу до їхньої долі Спілку художників, організували творчий сквот «БЖ-АРТ» (існував з 1994 по 2014 р.). Там розвивалося інноваційне мистецтво.

Матеріал надійшов 20.05.2019

Біографія автора

Olga Petrova, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

кандидат мистецтвознавства, доктор філософії, професор кафедри культурології факультету гуманітарних наук НаУКМА; заслужений працівник освіти України,
заслужений діяч мистецтв України, член Національної спілки художників України. Сфера наукових зацікавлень: історія мистецтв, історія, теорія та критика образотворчого мистецтва України від 70-х років ХХ ст. до сучасності.

Посилання

  1. Bevza, Petro, ed. 2014. Spilnoty/1994–2014/BZh-ART. Vybrani mystetski proekty, realizovani v muzeiakh ta vystavkovykh zalakh. Album, foreword: Andrii Hurenko, Andrii Ziabliuk. Kyiv [in Ukrainian].
  2. Hurenko, Andrii. 2014. [Foreword]. In Spilnoty/1994–2014/BZh-ART. Vybrani mystetski proekty, realizovani v muzeiakh ta vystavkovykh zalakh, 11. Album, editor: Petro Bevza; foreword: Andrii Hurenko, Andrii Ziabliuk. Kyiv [in Ukrainian].
  3. Kandinskiy, V. V. Zhivopis kak chistoe iskusstvo. Izbrannye trudy po teorii iskusstva v 2 tomakh. Vol. 1. http://www.kandinsky-art.ru/library/isbrannie-trudy-po-teorii-iskusstva52.html (accessed May 20, 2019) [in Russian].
  4. Petrova, O. M. 2004. Mystetstvoznavchi refleksii: Istoriia, teoriia ta krytyka obrazotvorchoho mystetstva 70-kh rokiv XX stolittia – pochatku XXI stolittia. Kyiv: Publishing house “KM Academy” [in Ukrainian].
  5. Sontag, S. 2014. Smotrim na chuzhie stradaniya [Regarding the Pain of Others], transl. from Engl. by Viktor Golyshev. Moscow: Ad Marginem Press [in Russian].

##submission.downloads##

Як цитувати

Petrova, Olga. 2019. «1994 рік: нові горизонти». Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури 2 (Листопад):105-11. https://doi.org/10.18523/2617-8907.2019.2.105-111.